Nieuwsbrief 18, Oktober 2005

donderdag 03 november 2005 11:08

Twee keer per jaar komt er een nieuwsbrief uit van de ChristenUnie te Noordenveld. Deze wordt zowel in geprinte vorm rond gestuurd als op de website gezet.

We willen u met de nieuwsbrief bijpraten over de zaken die het afgelopen jaar aan de orde zijn geweest in onze gemeente.

Informatie van de fractie in de gemeente Noordenveld.

In deze Nieuwsbrief treft u een aantal punten aan die dit jaar aan de orde zijn geweest.

In januari is de Raad akkoord gegaan met het ontwikkelen van plannen om De Hullen uit te breiden met bedden voor psychogeriatrische patiënten  en de bouw van woon-zorg-appartementen.

In februari is onder meer het afvalstoffenplan vastgesteld. Het is de bedoeling dat alle containers van een sticker met een unieke code worden voorzien. Hiermee wordt misbruik van de containers voorkomen.

Veel discussie is er geweest rondom het ICO (Instituut voor Creatieve Ontwikkeling). Uiteindelijk is besloten dat het ICO een zelfstandige stichting wordt en dat de gemeente een aantal voorzieningen, zoals algemene muzikale vorming, van het ICO koopt. Hiermee worden de kosten voor de gemeente beperkt.

Zaken waar we ons zorgen over maken zijn het Werkvoorzieningschap Novatec en de Intergemeentelijke Sociale Dienst. De inkomsten van deze beide noodzakelijke organisaties houden geen gelijke tred met de uitgaven. Dit wordt veroorzaakt doordat de landelijke overheid steeds minder subsidie verstrekt en aan de andere kant van de gemeenten wel dezelfde prestaties blijft verwachten. Wij hebben er bij de wethouder op aangedrongen de Raad tijdig en volledig te informeren. Op beide onderwerpen blijft wethouder Wolters duidelijk in gebreke. Ons is gebleken dat de begroting 2006 van het ISD in juni reeds in de Raad van Leek is behandeld, terwijl dezelfde begroting tot op dit moment in onze gemeente nog niet aan de orde is geweest. Wij hebben richting wethouder forse kritiek hierop geleverd. Hij heeft toegezegd dat het college in het vervolg een andere procedure zal volgen die meer recht doet aan de functie van de Raad. Bij de begrotingsbehandeling die binnenkort zal plaatsvinden zullen wij er op aandringen dat naast collegeleden ook raadsleden deel uit kunnen maken van dit soort samenwerkingsverbanden om er voor te zorgen dat de Raad tijdig op de hoogte is.

Regelmatig zijn de onderwerpen Masterplan, het aanpassen van het gebied bij de Vrijbuiter, de verbinding daar vandaan naar het centrum, de aanpassing van het centrum en de Winsinghhof onderwerp van gesprek geweest. Wij hebben daarbij onze zorg uitgesproken dat de invloed van de gemeente op de ontwikkelingen zal afnemen wanneer enkele grote projecten aan de Kanaalstraat (bij de Vrijbuiter) overgelaten wordt aan 1 of 2 ontwikkelaars ( de Vrijbuiter en VDH) die reeds grote invloed hebben in Roden. De bedoeling van het college om bezoekers vanaf de Vrijbuiter richting het Centrum te laten gaan zal naar onze mening mislukken als de eigenaar van de Vrijbuiter een grote vinger in de pap krijgt in het verder ontwikkelen van de Kanaalstraat.

Tot de positieve zaken die hebben plaatsgevonden kan de opening van het landelijk gevangenismuseum in Veenhuizen worden gerekend. Een bezoek aan dit museum en aan het dorp is zeer de moeite waard.

Tenslotte, in maart 2006 zullen er weer nieuwe gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden. Uiteraard hoopt ook de ChristenUnie weer van de partij te zijn. Wij willen op basis van Gods Woord graag een bijdrage leveren aan het welzijn van alle inwoners van onze mooie gemeente. Dat betekent dat wij ons in willen blijven zetten voor de minder draagkrachtigen in onze samenleving, dat wij verdere openstelling van winkels op zondag willen tegengaan, dat wij tegenstander zijn van verdere uitbreiding van bordelen en wat daarmee gelijk gesteld kan worden. Met name waar het gaat om principieel christelijke onderwerpen vindt u bij de andere partijen weinig of geen aandacht en interesse. Reden waarom het nog steeds nodig is dat de ChristenUnie een plaats heeft in de Raad. Kortom, wij willen de sociale samenhang tussen inwoners in onze gemeente verbeteren.  Aan het verkiezingsprogramma wordt druk gewerkt.

Graag doen wij een beroep op U om met ons mee te denken en te werken. Omdat de politiek zich op allerlei terreinen met u bemoeit loont het zeker de moeite dat u zich ook met de politiek bemoeit.
Help ons een handje.

e-mail: haan3856@planet.nl