Bijdrage aan kerntakendiscussie

raadzaal_noordenvelddonderdag 10 maart 2011 11:40

De bijdrage ChristenUnie aan de kerntakendiscussie van de Gemeente Noordenveld.

De overheid heeft van hogerhand een verantwoordelijke taak gekregen. Zij is er ten dienste van de burgers en moet het beste voor de burgers zoeken.

Met name heeft de overheid de taak om voor de zwakkeren in de samenleving, te zorgen. Gemeentelijke taken uitbreiden of inkrimpen die ten koste van de zwakkeren gaan moeten, binnen de mogelijkheden van de gemeente, worden voorkomen. Uitbreiding of inkrimping van taken die de draagkrachtigen treffen zijn, mits noodzakelijk, bespreekbaar.

De in de notitie gehanteerde opmerking:” regisseren versus zelf doen” veronderstelt een tegenstelling die naar onze mening niet juist is. Je kunt de gemeente heel goed regisseren en ook taken zelf uitvoeren.

Volgens de ChristenUnie moet Noordenveld een regisserende gemeente zijn met een participerende bevolking die onder eindverantwoordelijkheid van de gemeente beleids- en uitvoeringsvoorstellen kan doen. Bij uitvoering van beleid door de burgers is het gewenst een duidelijk convenant af te spreken tussen de betrokken burgers en de gemeente. De vraag is hoe dit financieel uitpakt als de vrijwilligers door professionele krachten worden begeleid. Een groot pluspunt kan zijn dat de betrokkenheid van de bewoners bij het gebied waar zij wonen toeneemt. Wel dient de kanttekening geplaatst worden dat de kans op succes beperkt is omdat veel inwoners geen of nauwelijks tijd hebben om actief te participeren. Het aantal tweeverdieners is groot. Naast hun werk en huishouding, al dan niet met kinderen, zal er weinig tijd overblijven voor dit soort activiteiten. Daarnaast is er een tendens merkbaar dat mensen wel op projectbasis een vrijwilligersbijdrage willen leveren maar niet structureel.

Het voorzieningenniveau moet op een goed niveau worden gehouden dan wel gebracht. Voor veel voorzieningen zal de afstand niet van doorslaggevende betekenis behoeven te zijn. Als men zonder problemen een aanzienlijk aantal kilometers kan rijden om de boodschappen te doen bij Lidl of Aldi in plaats van bij de lokale supermarkt, dan mag het ook geen probleem zijn om voor recreatieve of andere voorzieningen enige kilometers extra te rijden. De bijdragen van de gebruikers van de voorzieningen moeten, voor zover mogelijk, kostendekkend zijn. ( de gebruiker c.q. de vervuiler betaalt). Dit mag er echter niet toe leiden dat de minder draagkrachtigen buiten de boot vallen. Een goed voorzieningenniveau is van belang voor de verdere ontwikkeling van recreatie en toerisme. Maar naar onze overtuiging zal de recreatie niet afnemen vanwege een iets eenvoudiger voorzieningenniveau

Uitvoerende werkzaamheden uitbesteden aan private ondernemingen is in het algemeen niet aan te raden. Kijken we naar de gevolgen van de privatisering die onze landelijke overheid op tal van terreinen heeft doorgevoerd dan is de algemene conclusie dat dit voor de consument niet positief heeft uitgepakt. Als de genoemde sociale aspecten, in samenhang met het inkomensaspect worden meegenomen dan zal een private partij die winst beoogt, in principe niet goedkoper kunnen. Als dat wel zo is dan schort er in de meeste gevallen iets aan de eigen organisatie en moet dat worden aangepakt.

Werkzaamheden samen doen met andere overheidsorganisaties lijkt ons een prima zaak als dit tot efficiencyverbetering leidt en de kwaliteit van de dienstverlening blijft gewaarborgd en mits het niet leidt tot meer gemeenschappelijke regelingen.

Onze visie op het onderdeel beleidsontwikkeling is dat wij een groot voorstander zijn van een flexibele inzet van middelen. Het lijkt ons onwenselijk om nieuw beleid nagenoeg stil te leggen. De maatschappij verandert en de gemeentelijke organisatie zal daar op in moeten spelen. Een en ander wel onder de conditie dat oud beleid moet wijken voor nieuw beleid. Als we nieuw beleid lam zouden leggen dan is de flexibele inzet van middelen ook nauwelijks aan de orde, want dan verwordt de taak van gemeente tot het passen op de winkel en een goede boekhouding voeren. Versobering van regelgeving is alleen dan uitvoerbaar als duidelijk blijkt dat noch de omgeving, noch de inwoners hier schade van ondervinden.

Reacties op 'Bijdrage aan kerntakendiscussie'