Voedselbank motie

maandag 29 oktober 2007 18:47

Tijdens de raadsvergadering van 25 oktober ’07 hebben de fracties van Chris-tenUnie, CDA en GroenLinks samen een motie ingediend om alsnog te bewerkstelligen dat de voedselbank door de gemeente financieel gesteund zou worden. Hieronder treft u de tekst van de bijdrage van de ChristenUnie aan.

De fractie van de ChristenUnie doet een dringend beroep op de raad om de ingediende motie te steunen. Als we zeggen dat het minimabeleid dusdanig moet zijn dat de voedselbank niet nodig is dan zeggen we daarmee ook dat we dit doel op dit moment nog niet hebben bereikt. De motie geeft duidelijk aan dat alles gedaan moet worden om de voedselbank overbodig te maken. Voor de voedselbank is het noodzakelijk dat de periode tussen nu en het moment dat we het doel hebben bereikt wordt overbrugd. Laten we een voorbeeld nemen aan de gemeente Leek die, zoals uit de pers blijkt, de voedselbank wel steunt. Ik denk dat de opmerkingen van wethouder Bouma van Leek hout snijden. Hij zegt dat subsidie aan de voedselbank gewoon noodhulp is. “Dat moet je gewoon doen”. Hij geeft daarbij tevens aan dat er soms problemen ontstaan waar de overheidsregels niet op toepasbaar zijn. Onze fractie denkt dat hiermee de kern duidelijk wordt aangegeven. Een eventuele argumentatie dat de subsidie niet meer nodig zou zijn omdat een particuliere onderneemster het bedrag van € 1500,- heeft toegezegd, lijkt juist maar is het niet. De bescheiden begroting van de voedselbank bedraagt € 4900. Van de gemeente Leek krijgt men een subsidie van € 1000 en van een particulier € 1500 zodat er nog een gat te dichten valt van € 2400.- wat zou het voor deze vrijwilligers een opsteker zijn wanneer zij van de gemeente Noordenveld ook nog eens € 1500 zouden krijgen, zodat zij zich minder hoeven in te spannen om het resterende bedrag binnen te krijgen en zich meer kunnen richten op het eigenlijke doel.

Voedselbank Motie 2e termijn.

Voorzitter, u zult begrijpen dat de fractie van de ChristenUnie zeer teleurgesteld is over de voorlopige uitkomst van de ingediende motie.

In de vorige vergadering heeft de heer Alssema al aangekondigd dat we ons gezamenlijk zouden beraden op mogelijkheden om de Voedselbank toch te steunen. Daarbij hebben wij onder meer gedacht aan het houden van een collecte, mits het college daar toestemming voor zou geven. Dit idee is door alle drie fracties ondersteund.

Gebleken is echter dat dit ongewilde reacties oproept zoals:

Het niet accepteren van een democratisch genomen besluit en een goedkope manier van publiciteit. Wel, dit is nooit de bedoeling geweest, evenmin als het de bedoeling is geweest om hiermee te polariseren.

Om duidelijk te maken dat dit nooit de bedoeling is geweest maar dat de intentie is geweest de voedselbank in de benen te houden, is inmiddels besloten geen verzoek te doen om te mogen collecteren. We laten echter de voedselbank en daarmee de mensen die er een beroep op moeten doen niet in de kou staan.

Op persoonlijk initiatief zal de voedselbank door enkelen van ons met een substantiële financiële bijdrage worden gesteund. Hiermee willen we de voedselbank helpen de zo noodzakelijke financiële armslag te realiseren tevens aan iedereen duidelijk maken dat we niet bezig waren met een goedkope publiciteitsstunt of wat men er verder ook van mag denken.

De ChristenUnie roept u allen op tot persoonlijke ondersteuning van de voedselbank nu een collectieve steun via de raad niet is gelukt.

Voorzitter, tenslotte zou ik de andere fracties willen oproepen op dit punt ieder de gelegenheid te geven zijn of haar persoonlijke afweging te maken om de motie al dan niet te steunen. Verder verzoek ik u om een hoofdelijke stemming.

Reactie n.a.v. de raadsvergadering.

Een reactie is nauwelijks te geven. De twee collegepartijen, Gemeentebelangen en de PvdA hulden zich in een oorverdovend stilzwijgen. De VVD nam in ieder geval nog de moeite op de motie te reageren, de twee collegepartijen dus niet. Ook nam men de moeite niet op de nieuw ingebrachte informatie in te gaan. Kortom, een discussie, zoals je die ook van lokale politici mag verwachten, bleef uit.

Oorzaak?  Daar kun je alleen maar naar raden. Wilde men niet op zijn schreden terugkeren en had men geen afdoend antwoord op het initiatief? Van de PvdA was bekend dat men intern verschillend over dit onderwerp dacht en dat enkele fractieleden de voedselbank wel zouden willen steunen. Maar tijdens de stemming bleek daar niets van. Op ons verzoek werd er hoofdelijk gestemd, dat wil zeggen dat alle namen van de raadsleden werden opgenoemd en een ieder persoonlijk aan moest geven voor of tegen de motie te zijn. De leden van de PvdA stemden unaniem tegen, terwijl bekend is dat er enkelen zijn die het initiatief wel zouden willen steunen. Dit komt ons voor als een ongewenste vorm van fractiediscipline en doet afbreuk aan de taak van een raadslid om zonder last of ruggespraak zijn of haar werkzaamheden te verrichten.

Al met al een teleurstellende vertoning waarbij de politiek in Noordenveld er niet geloofwaardiger op is geworden.

Reacties op 'Voedselbank motie'