De gescheperde Schaapskuddes

Schaapskuddedonderdag 17 december 2015

Tijdens de commissievergadering hebben we al gesproken over de nieuwe voorziening voor de instandhouding van de gescheperde schaapskuddes én het verzoek van de stichting behoud drentse schaapskudden om deze voorziening nog eens te verhogen met 75.000 euro structureel per jaar. Inmiddels ligt er een tweede brief van de stichting, met het verzoek om in ieder geval voor 2016 incidenteel 75.000 euro extra vrij beschikbaar te stellen en daarnaast een structurele oplossing te zoeken. Ook heeft er een werkbezoek plaatsgevonden aan de kudde in Ruinen. Voor de ChristenUnie is helder dat we met de gescheperde kuddes Drenthe goud in handen hebben. Prachtig om de kudde in Ruinen te zien, echt een plaatje! De kuddes leveren een belangrijke bijdrage aan de instandhouding van de heide, aan de toeristische sector, en daarmee ook aan de Drentse economie.

We zijn dan ook blij dat ook in de Tweede Kamer een motie van de ChristenUnie, mede ondertekend door PvdA en CDA, is aangenomen waarin de Kamer de regering oproept zich in te zetten voor een eerlijke bekostiging voor traditionele schaapskuddes en samen met provincies te bekijken hoe de economische positie van traditionele gescheperde schaapskuddes kan worden verbeterd.

Voor mijn fractie is de afgelopen tijd ook helder geworden dat er werk aan de winkel is: in het contact met de kuddes is hier in huis, hoewel verklaarbaar, niet altijd even adequaat gecommuniceerd met de vertegenwoordigers van de kuddes. Bovendien zijn er, zowel volgens het college als volgens de kuddes nog een heel aantal punten uit te zoeken. Zoals mijn fractie tijdens de commissievergadering al betoogde is het, bij te korten in de exploitatie, altijd belangrijk om te kijken of de inkomsten ook vergroot kunnen worden. We zijn blij dat de kuddes bereid zijn om hierbij niet alleen naar de provincie te kijken voor het vergroten van de inkomsten, maar ook naar andere inkomstenbronnen. Wij denken dan onder andere aan Europese subsidies, maar ook aan commerciële activiteiten. Graag horen wij van de gedeputeerde of hij op de een of andere manier mogelijkheden ziet om de kuddes hierin te ondersteunen.

Dan naar het voorstel van het college: de ChristenUnie vindt dat er zo een goede regeling ligt. In vergelijking met andere provincies zou Drenthe wel eens koploper kunnen zijn. Wij kunnen dan ook instemmen met deze regeling. Uit zowel de brief van de kuddes, als ons werkbezoek is ons wel gebleken dat de kuddes het financieel niet breed hebben. Er wordt hard en met hart en ziel gewerkt, ook door veel vrijwilligers. Overigens mooi dat we hoorden dat er veel belangstelling is voor vrijwilligerswerk bij de kuddes. Er zijn zorgen over de financiële situatie. Echter is ons niet gebleken dat er kuddes op omvallen staan. En om dan zomaar extra geld uit te trekken lijkt ons niet verantwoord, en ook niet eerlijk richting andere organisaties in Drenthe die mogelijk ook wel goed een extra bijdrage kunnen gebruiken. Ook lijkt het ons goed om de druk op dit proces te houden. Onze fractie wil dan ook aan het college én de kuddes vragen om de periode richting de voorjaarsnota te benutten om te onderzoeken of een structurele verhoging van de voorziening nodig is. Daarbij kunnen vragen aan de orde komen als: Hoe zit het met de Europese gelden, hoe met de Nationale mogelijkheden, wat komt er uit de lopende Landelijke verkenning van de Universiteit Wageningen, en welke mogelijkheden biedt de nieuwe Drentse Cultuurnota, ook nu de gescheperde kuddes onlangs zijn toegevoegd aan de nationale Inventaris Immaterieel erfgoed van Nederland.

Graag hoor ik van het college of zij ons daar richting de voorjaarsnota over wil  informeren.

Rest mij nog om iedereen op te roepen om de kuddes binnenkort eens te bezoeken, bijvoorbeeld door deel te nemen aan de herderstocht over het Balloerveld op kerstavond! Het is echt prachtig Drents!

Archief > 2015 > december