Bijeenkomst Staten- en Gemeentefracties Drenthe

De maaltijdwoensdag 10 april 2013

Eind maart werd de 2e bijeenkomst van de gemeentefracties met de Statenfractie gehouden. Opnieuw was dit in Westerbork. Dit keer was er een inleiding “Als jeugd en toekomst telt ”over de transitie jeugdzorg van de provincie naar de gemeenten in Drenthe.

De heer P. Voerman sprak vanuit zijn functie als ambtenaar jeugdzorg van de provincie, projectleider transitie jeugdzorg. De visie achter is deze transitie is dat de overheveling van de jeugdzorg alleen kan slagen als er een andere zorgvisie aan ten grondslag ligt.

Waarom naar de gemeenten?

Dit i.v.m. de stijgende vraag naar zwaardere zorg. Eén op de 10 kinderen gaat naar speciaal onderwijs of naar de Wajong.

Toenemende bureaucratie.

Te lange wacht- en doorloop tijden.

Ontbreken van een integrale aanpak, het hebben van één visie.

Versnipperde organisatie en financiering.

Wat houdt het in voor de gemeenten?

De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de financiën. De gemeenten staan dichter bij de ouders en de jeugdigen en hun leefmilieus. Meer aandacht voor preventie, minder bureaucratie, meer efficiëntie en minder budget.

Hoe zal het in de regio’s worden uitgewerkt? Er zal worden gewerkt met omgeving gerichte teams. Hulp, ondersteuning en zorg van nabij halen en betere toegang in de lokale zorgstructuur. Het zal worden begeleid en bewaakt worden door een aantal kwartiermakers.

Daarna sprak de heer A. Langius als wethouder te Assen. In Assen wordt er gekeken hoe deze transitie geïmplementeerd moet worden. Op wijkniveau te Assen wordt er al gewerkt aan de relaties met hulpverleners. Er wordt samengewerkt als buurteams, algemeen maatschappelijk werk, politie en opbouwerkers. Er wordt gekeken naar de eigen kracht van de families en de jeugdigen. Belangrijke pijler is onderwijs. De kwartiermakers bewaken deze transitie in Drenthe.

Als slot sprak de heer B. Wienen als manager van Yorneo vanuit de praktijk binnen de jeugdzorg. In de huidige praktijk kan het zijn dat er een veelheid van hulpverleners in één gezin aanwezig is van verschillende organisaties. Dit kan efficiënter. Goed onderwijs is van essentieel belang, dit in brede zin oppakken. Het pedagogisch klimaat optillen naar een hoger niveau en daarbij ondersteunen om zo problemen te voorkomen. Daar waar de kinderen zijn de zorg laten bestaan. Maatwerk leveren.
De gemeentefracties hadden daarna de gelegenheid vragen te stellen.
Deze inleiding werd goed ontvangen en de gemeenten hebben zo handvaten gekregen om dit proces in eigen gemeente goed te laten verlopen.
De bijeenkomst werd afgesloten met een buffet waarbij er natuurlijk ook gelegenheid was om verder te praten.

Afgesproken werd deze bijeenkomst in 2014 opnieuw te organiseren.

Archief > 2013 > april