De vakantie is weer voorbij!

De vakantie is weer voorbij!maandag 17 september 2012

De eerste werkweek na de vakantie was meteen een druk bezette week.

Maandagmorgen, 7 september, waren we als statenleden uitgenodigd door de gemeente Hoogeveen. Bijna de helft van alle statenleden waren aanwezig. Alleen de PVV schitterde door afwezigheid. Burgemeester Karel Loohuis heette ons allen hartelijk welkom. De wethouders, Smid, Eerenstein, Bargeman en Hiemstra hadden elk een onderwerp van hun portefeuille er uitgelicht en presenteerden dit aan ons. Zo zagen wij prachtige plannen met betrekking tot het Bentinckspark voorbij komen. Wat doet de gemeente Hoogeveen aan duurzaamheid; de doorlopende leerlijn in relatie tot de jeugdzorg, bespraken we samen. Tot slot kwamen de ontwikkelingen in het stadscentrum ter sprake met aansluitend een korte rondleiding door de binnenstad. Al met al een leerzame morgen en het was goed kennis te maken met Hoogeveen.

Donderdagavond richting Assen. In het atrium van RTV Drenthe had Drents Plateau een avond belegd in het teken van NIEUW GEBRUIK – OUD GEBOUW. We kregen een terugblik te zien op het project Versnellingsagenda Leegstand en Herbestemming. De provincie bestemde bijna 2 miljoen euro voor dit project. Totaal lokte dit een investering uit van 10 miljoen euro! Rein Munniksma, onze gedeputeerde, kreeg de eer om het Meldpunt Herbestemming door middel van een ferme druk op de rode knop te lanceren.

Gediscussieerd werd er over de kansen en belemmeringen van herbestemming. In het panel zaten de heren Munniksma, Dijk – directeur Woonborg, van der Bilt – directeur Het Drentse Landschap en monumenteigenaar en gemeentebestuurder mevr. Deters van Westerveld.

Lovend waren de panelleden en de aanwezigen in de zaal over de aanpak van de Versnellingsagenda. Echter Munniksma liet nu duidelijk weten dat het geld op is, dat er nu slim en creatief moet worden omgegaan met de mogelijkheden. Gezocht moet worden naar verbindingen.

Tot slot van de week een hele andere bestemming. Bestuurders en volksvertegenwoordigers uit de 3 noordelijke provincies waren te gast bij bisschop de Korte. Dit maal was voor de jaarlijkse ontmoeting als locatie gekozen de grote zaal bij de Kathedraal aan de Radesingel in Groningen. Dr. Ruud Lubbers verzorgde de inleiding onder de titel Geloof en populisme in de politiek? Als ondertitel heeft Lubbers hieraan toegevoegd: Is het geen tijd moslims als potentiële bondgenoten te zien, net als andere mensen die zich religieus of spiritueel willen laten inspireren? Populisme is volgens Lubbers dat je rekening houdt met wat de gewone man vindt. De burger heeft altijd kritiek op de elite, heeft grote moeite met de elite. Tot die elite horen de mensen die politiek bedrijven. Politiek is korte termijn werk geworden. Hierin speelt de media een grote rol. Sappig nieuws – korte berichten – korte termijn.

Van globalisering naar het handvest van de armen en het handvest van de aarde. Hierin staan o.a. duurzaamheid, diversiteit, goede afstemming tussen politiek en bedrijfsleven, en spiritualiteit centraal. De 3 P’s: people, planet, profit. Lubbers voegde hier het Griekse woord prada aan toe. In zijn korte reactie ging de Korte hierop in. God’s Geest i.p.v. prada – pneuma! Ieder mens verlangt naar erkenning. Populisten zijn sterk nationalistisch. De bisschop maakt zich zorgen over het vijandsdenken, dit drijft mensen uit elkaar. Ook de zoals hij het noemde verhuftering en vergroving in het taalgebruik bij sommige politici baart hem grote zorgen. Er worden wel problemen benoemd maar door de populisten worden geen oplossingen aangedragen.

Het Rooms Katholieke geloof gaat uit van de menselijke in God gefundeerde waardigheid. In verbondenheid met God en elkaar. De Korte ging kort in op crisis die de Kerk nu doormaakt, de geloofwaardigheidscrisis i.v.m. het seksueel misbruik binnen de Rooms Katholieke Kerk. De Paus is dienaar van de dienaren Gods. Zo moeten ook de priesters een voorbeeld zijn en dienaar voor de parochianen.

Een drukke week, zo stelde ik al in het begin, want ook de bespreekstukken voor de commissies moesten worden doorgenomen. Nu krijgen we deze nog met de vrijdagpost. Met ingang van oktober is dit voorbij. Komende woensdagmorgen, 14 september, krijgen we een Ipad – dan gaan we het digitale tijdperk in! Ik ga ervoor!

Margriet Stijkel

Archief > 2012 > september