Schriftelijke vragen over het mogelijk verdwijnen van de Belastingdienst uit Emmen

Belastingdienst vertrekt uit Emmen?woensdag 01 februari 2012

Aan de voorzitter van Provinciale Staten in de provincie Drenthe

Betreft: schriftelijke vragen ex artikel 41 Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van Provinciale Staten, over het mogelijk verdwijnen van de Belastingdienst uit Emmen,

Geachte heer Tichelaar,

Op 16 en 30 november heeft de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties brieven aan de Tweede Kamer gezonden met betrekking tot de huisvesting van rijksdiensten in 2020. Opvallend is dat bij de overzichten die bij deze brieven behoren de Belastingdienst Emmen niet meer is opgenomen. Op dit moment werken daar ongeveer 300 mensen.

1. Bent u bekend met deze brieven?
  2. Kunt u aangeven wat de reden is dat de Belastingdienst in Emmen niet meer op de lijsten voorkomt?
  3. Bent  u met ons van mening dat er alles aan moet worden gedaan om deze Rijksdienst voor Drenthe te behouden?
  4. Is er reden om te veronderstellen dat de Belastingdienst vanaf 2020 niet meer in Emmen gehuisvest zal zijn?
  5. Indien het antwoord op vraag 4 bevestigend wordt beantwoord deelt u dan onze mening dat dit voor de regionale economie van (Zuid-Oost) Drenthe een onaanvaardbaar verlies aan arbeidsplaatsen betekent?
  6. Welke actie wil uw college ondernemen om te voorkomen dat de situatie zoals aangegeven onder vraag 5 daadwerkelijk gaat ontstaan?

Hoogachtend

Tjisse Stelpstra en Margriet Stijkel-Kuijpers