Wat drijft ons?

Vergadertafel bannerdonderdag 14 juli 2011

Het vergaderseizoen tot de zomer zit er op. De kop is er af met de nieuwe Staten. Een mooi moment om even terug te kijken en ook vast een beetje vooruit.

We zijn als fractie goed begonnen. Ik heb de indruk dat wat we naar voren brengen als een positieve bijdrage wordt gezien. Als fractie hebben we er voor gekozen om onze overtuiging de komende periode sterker in beeld te brengen. We leggen daarbij het accent op gerechtigheid en duurzaamheid. Daar hebben we als fractie stevig met elkaar over doorgepraat. Ik heb dat als erg inspirerend ervaren. Het is mooi wanneer je het politieke werk kunt doen vanuit een sterke overtuiging. En wat is er sterker dan de boodschap die we in de Bijbel hebben gekregen? En daar kun je heel goed mee uit te voeten in de politieke praktijk. Dan zoek je het niet in getuigen, maar uit overtuiging samen het goede zoeken. Dat drijft ons.

Zo kijk ik persoonlijk op de afgelopen maanden terug. Een mooie tijd waarin we in een nieuwe fractie snel aan elkaar gewend zijn. Ook een tijd waarin je zelf weer moet wennen aan een andere discipline van ook naast m’n werk stukken lezen en vergaderingen voorbereiden. Dat is weer even zoeken naar een nieuw ritme in je bestaan. En dan moet je zeker het thuisfront ook niet uit het oog verliezen. Dus niet alleen het vlees snijden, ook zelf kopen en braden is nodig. Politiek is belangrijk, maar is gelukkig niet het enige in het leven. Dat m’n ene dochter geslaagd is voor de middelbare school en dat ik de andere als HBO-er de afgelopen maanden een paar keer mocht helpen verhuizen, is voor mij minstens zo belangrijk.

En eigenlijk gaat het daar toch ook in de politiek over? Dat we goede dingen doen voor de mensen. Ik denk dat we dat niet uit het oog moeten verliezen. De politiek loopt al zo snel het risico in zichzelf te keren. Daarom is het ook belangrijk elke keer weer stil te staan bij wat je drijft. Dan hou je in het oog dat we het voor de mensen in Drenthe doen. Daar zullen we ons ook na de zomervakantie verder op concentreren.  Dan zal duidelijk moeten worden of we in Drenthe behalve een liberaal ook een sociaal beleid hebben.

Tjisse Stelpstra

Archief > 2011 > juli