Verhelderend gesprek tussen ChristenUnie Drenthe en PVV Drenthe

donderdag 17 maart 2011

Fractievoorzitter Tjisse Stelpstra en fractielid Margriet Stijkel van de ChristenUnie hebben in een persoonlijk gesprek met fractievoorzitter Ronald Beimers van de PVV aangegeven, dat het geven van een hand niet meer geweigerd zal worden. Er moet openheid zijn om over de inhoud het gesprek aan te gaan. Die openheid is er in het gevoerde gesprek nadrukkelijk geweest.

De aanleiding van het gesprek lag in de commotie die is ontstaan nadat in de installatievergadering van de nieuwe staten naar voren kwam dat een fractielid van de ChristenUnie weigerde leden van de fractie van de PVV de hand te schudden. Dit was voor Tjisse Stelpstra, fractievoorzitter van de ChristenUnie reden om zijn collega Ronald Beimers van de PVV uit te nodigen voor een gesprek. Ronald Beimers heeft hierop positief gereageerd, zodat het gesprek vanmiddag, 16 maart, gehouden is.

De deelnemers aan het gesprek zijn het er over eens dat het botsen van opvattingen in een krachtige democratie besproken moet worden met woorden. Het geven van een hand nodigt uit tot het aangaan van die verbale confrontatie en het leggen van een communicatieve relatie. Met deze constatering zal Margriet Stijkel de uitnodiging tot het geven van een hand niet meer weigeren.

Verder is in het gesprek vooral inhoudelijk gesproken. Daarbij ging het bijvoorbeeld over de vraag of de islam moet worden gezien als godsdienst of als politieke ideologie, de verschillen tussen christendom en Islam en de rechtsstaat. Het uitwisselen van standpunten heeft daarbij wederzijds verhelderend gewerkt. Dat laat onverlet dat er verschillen van opvatting blijven bestaan. Ook dat hebben de gesprekspartners eerlijk naar elkaar uitgesproken. Het gesprek over dit alles zal echter vooral in het publieke debat gevoerd moeten worden.

De fractie van de ChristenUnie is blij met het constructieve gesprek dat is gevoerd. Het draagt daarmee bij aan normale persoonlijke verhoudingen. Dat is van belang voor het debat binnen de Drentse democratie waar het toch vooral zal moeten gaan om de Drentse vraagstukken.

Archief > 2011 > maart