ChristenUnie gaat lijstverbinding met CDA aan

zondag 03 januari 2010 21:43

De CDA afd. Noordenveld en ChristenUnie afd. Noordenveld gaan bij de komende gemeente raadsverkiezing op 3 maart 2010 een lijstverbinding aan....

Een lijstverbinding

Middels deze lijstverbindingen willen beide partijen er voor zorg dragen dat bij de verdeling van restzetels het CDA of de ChristenUnie een restzetel krijgt toegewezen. Doormiddel van deze lijstverbinding zijn beide partijen beter in staat om de christelijke politiek in de raad van Noordenveld meer vorm en inhoud te geven.

Een korte uitleg

Een lijstverbinding houdt in dat de betrokken partijen elk met een eigen lijst de verkiezingen ingaan; bij de zetelverdeling gelden de beide lijsten echter als één lijst.

Een lijstverbinding kan gunstig zijn voor de restzetelverdeling.

In de praktijk

Bij een lijstverbinding gaan de betrokken partijen elk met een eigen lijst de verkiezingen in. Van de lijstverbinding wordt melding gemaakt op het stembiljet (dat de mensen krijgen thuisgestuurd). Met andere woorden: kiezers weten van tevoren welke partijen een lijstverbinding zijn aangegaan.

Voor beide partijen geldt dat de algemene ledenvergadering, als hoogste orgaan van de afdeling, zich positief heeft uitgesproken over een lijstverbinding.

De feitelijke lijstverbinding vindt plaats op de dag van de kandidaatstelling, en wel door het indienen van een gemeenschappelijke verklaring.

Het bestuur van de CDA afd. Noordenveld en het bestuur van de ChristenUnie afd. Noordenveld gaan om voor de komende gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart 2010 een lijstverbinding aan. Om daarmee voor één van beide partijen een restzetel proberen binnen te halen. Beide besturen spreken uit dat zij daarmee de christelijke politiek in de gemeente Noordenveld een duidelijker gezicht willen geven..

Voor meer informatie:

Gerrit Alssema, g.alssema@noordenveld.cda.nl of 06 205 304 28 / 050 50 10 543