Nieuwsbrief 16, december 2003

woensdag 31 december 2003 11:34

Twee keer per jaar komt er een nieuwsbrief uit van de ChristenUnie te Noordenveld. Deze wordt zowel in geprinte vorm rond gestuurd als op de website gezet.

We willen u met de nieuwsbrief bijpraten over de zaken die het afgelopen half jaar aan de orde zijn geweest in onze gemeente.

Informatie van de fractie in de gemeente Noordenveld.

Zoals te doen gebruikelijk tegen het eind van het jaar weer een Nieuwsbrief van de ChristenUnie. Wij willen u graag bijpraten over de zaken die het afgelopen half jaar aan de orde zijn geweest in onze gemeente.

Op Maandag 16 juni hebben we van ’s middags 2 uur tot ’s nachts half twaalf gediscussieerd over de voorjaarsnota. En dat, terwijl de eerste termijn van de fracties reeds schriftelijk was ingeleverd bij het College. In deze eerste termijn hebben wij gepleit voor het invoeren van forensenbelasting voor recreatiewoningen die niet verhuurd worden en waar een te laag bedrag aan toeristenbelasting over wordt geheven. Tevens hebben wij gepleit voor een onderzoek naar een efficiëntere inzet van de brandweer en de suggestie gedaan om bij het zwembad van Norg een fitnesscentrum te openen in samenwerking met een particulier. De volledige tekst kunt u op onze website vinden.

Inmiddels hebben Raad en College tijdens de begrotingsbespreking in november besloten om met ingang van 2004 over te gaan tot het heffen van forensenbelasting. De mogelijkheid van een publiek-privaatrechtelijke samenwerking (PPS) voor zwembad en fitnesscentrum in Norg wordt onderzocht. (Publiek-privaatrechtelijk wil zeggen dat de overheid een samenwerking aangaat met een particuliere ondernemer).

Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota hebben wij ook kritische kanttekeningen geplaatst bij het voornemen van het college om een Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor scholen op te stellen. Dit plan komt er op neer dat de komende 10 jaren een aantal scholen vervangen zullen worden door nieuwe scholen in plaats van renovatie. Gezien de enorme kosten hiervan hebben wij onze twijfels uitgesproken over de haalbaarheid. Tijdens de discussie over dit onderwerp in het najaar heeft de wethouder toegezegd dat de realisatie per jaar bekeken kan worden (voor een periode van 4 jaar) en mocht blijken dat het financieel onhaalbaar blijkt dat dan alsnog het plan aangepast kan worden. Omdat ook de ChristenUnie voor goed onderwijs in goede gebouwen is hebben wij, na bovengenoemde toezegging van de wethouder, met het plan ingestemd

Ook kwam tijdens de begrotingsbespreking het punt van de brandweer weer aan de orde. Wij hebben een motie ingediend waarin we vroegen om een onderzoek naar de voor-en nadelen van het samenvoegen van de brandweerkorpsen van Peize en Roden. Uit vooronderzoek door de ChristenUnie bleek dat er financieel gezien een besparing mogelijk zou moeten zijn van ca. 150.000 Euro per jaar. Het was ons bekend dat het college geen voorstander van een dergelijk onderzoek was. Men vreest voor onrust in Peize. In het verleden hebben ook ander partijen zich huiverig getoond om dit onderwerp op de agenda te zetten. Deze keer bleek er aanzienlijk meer draagvlak te zijn voor ons initiatief, echter nog onvoldoende om ons voorstel aangenomen te krijgen. Het voorstel werd, na een spannende discussie, afgewezen met 13 stemmen tegen en 10 stemmen voor. Overigens heeft ook de begrotingsvergadering van ‘s middags twee uur tot bijna middernacht geduurd (inclusief de nodige schorsingen). Dus een ware marathonzitting

In de gewone raadsvergadering van juni kwam een verzoek van het college aan de orde om bij de Raad van State in beroep te gaan tegen een weigering van de provincie om de seksboerderij "De Woeste Hoeve" uit te mogen breiden. Wij hebben ons hiertegen verzet en aangegeven dat de overheid er is om het goede te bevorderen en het kwade te weren. Dit leverde ons van de zijde van wethouder Wolters de opmerking op dat prostitutie in de kringen van de ChristenUnie verwerpelijk is, maar dat het in de maatschappij als beroep erkend wordt en dat het dus normale ondernemingen zijn. Uiteindelijk bleken alleen CDA (gelukkig) en ChristenUnie tegen te zijn.

In dezelfde vergadering is er definitief een besluit genomen om de Brinkbuurt in Nieuw-Roden aan te pakken. Omdat er naar onze mening, en met ons nog enkele andere fracties, een betere oplossing mogelijk was die meer rekening hield met de gevoelens van de bewoners hebben we tegen het voorstel gestemd. Voordien was nog een motie ingediend, mede door de ChristenUnie, om een plan uit te werken waarin renovatie centraal stond en het karakter van het gebied in tact kon blijven. Helaas heeft deze motie het niet gehaald.

In de afgelopen periode zijn er diverse nieuwe verordeningen vastgesteld, zoals een verordening voor een rekenkamercommissie. Dit was nodig omdat de gemeenten in Nederland sinds de laatste verkiezingen allemaal duaal werken. Concreet betekent dit dat vroeger het College van Burgemeester en Wethouders samen met de Raad de gemeenteraad vormden. In het nieuwe stelsel maken de wethouders geen deel meer uit van de gemeenteraad. (Te vergelijken met de situatie in den Haag waar de ministers ook geen deel uitmaken van de Tweede Kamer). De taak van de gemeenteraad is kaders stellen waarbinnen het College moet werken en controle op het college of men zich aan die kaderstelling heeft gehouden. In feite kan gezegd worden dat de Raad bepaalt:

Wat er gedaan moet worden

Wat we willen bereiken en

Wat het mag kosten.

De uitvoering hiervan is de verantwoordelijkheid van het College. Echter, de Raad moet wel controleren of het College datgene heeft gedaan wat de Raad heeft bepaald. Een rekenkamercommissie kan jaarlijks een aantal onderwerpen benoemen die aan een speciaal onderzoek worden onderworpen.

Verder hebben zaken als grondaankopen, o.a. ten behoeve van de uitbreiding van het gemeentehuis, planschadeverzoeken en dergelijke de revue gepasseerd.

Regelmatig vinden er daarnaast themabijeenkomsten plaats waar bepaalde onderwerpen aan de orde komen. Zo hebben we een bezoek gebracht aan de brandweer in Veenhuizen die een demonstratie van haar kunnen heeft gegeven, is er een thema-avond geweest over het WVG-vervoer. In 2004 moet het vervoer gehandicapten opnieuw worden aanbesteed. De afgelopen periode is gebleken dat veel gebruikers van dit vervoer erg ontevreden zijn over de dienstverlening van Seubers, het bedrijf wat nu het vervoer verzorgt. De ChristenUnie heeft inmiddels het initiatief genomen om met een delegatie van de Raad in een andere gemeente te kijken waar men het vervoer op een andere wijze heeft geregeld. In deze gemeente krijgen de betrokkenen een persoonsgebonden budget waarmee ze zelf het vervoer kunnen inkopen bij wie ze willen. Tijdens een bezoek wat we hier begin volgend jaar hopen te brengen willen we graag de ervaringen weten en tevens zien of het past binnen de wet-en regelgeving. Het gaat ons er om dat aan de gebruikers de beste mogelijkheid geboden wordt.

Ook zijn er diverse regionale bijeenkomsten bezocht in het kader van de nieuwe wet Werk en Bijstand (in de volksmond genoemd de Wet Water en Brood) en over het jeugdbeleid.

U weet dat u altijd bij de fractie van de ChristenUnie terecht kunt indien u ergens mee zit wat betrekking heeft op de gemeentepolitiek? Ook is de fractie graag bereid, indien dit wenselijk is, bij u op bezoek te komen om plaatselijk van bepaalde situaties op de hoogte te worden gesteld. Schroom dus niet een beroep op ons te doen, immers, wij zijn uw vertegenwoordiger in de Raad.

Namens de fractie van de ChristenUnie wens ik u allen goede feestdagen en een gezegend 2004 toe.

Klaas Haan.

Reacties op 'Nieuwsbrief 16, december 2003'