Provincie versus Landbouw

donderdag 11 november 2004

Het is al geruime tijd hommeles tussen de boeren, verenigd in de NLTO, en de gedeputeerden Dijks en Edelen­bosch. Er zijn meerdere oorzaken voor de slechte verstandhouding. Zo vinden veel boeren dat mw Edelenbosch teveel de kant van de natuur- en milieuorganisaties kiest, het Provinciaal Omgevingsplan legt de sector teveel beperkingen op en de provincie zou tekort schieten bij het vinden van oplossingen voor boeren die getroffen zijn door de regels in de Wet Ammoniak en Veehouderij (die boeren beperkt in hun bedrijfsuitoefening indien zij op minder dan 250 meter afstand van een kwetsbaar natuurgebied zijn gehuisvest).

Het wantrouwen van de boeren zit diep; enkele incidenten in de communicatieve sfeer maken de situatie er niet beter op. De NLTO beschuldigt gedeputeerde Dijks zelfs van leugens.
De fractie van de ChristenUnie heeft al meermalen aangedrongen op een betere communicatie door de provincie. Want hoe kan het dat de gedeputeerden steeds zeggen dat zij zich met kracht inzetten voor de sector, maar dat volgens de sector het tegenovergestelde dikwijls het geval is? We hebben kort voor de vakantieperiode zelfs de suggestie gedaan om maar een mediator te hulp te roepen. Beide partijen vonden dat niet nodig.

Op een vraag onzerzijds tijdens een commissievergadering verklaarde gedeputeerde Dijks luchtig dat er alweer een prettig – zij het informeel – gesprek gevoerd was.
De fractie is daarna op onderzoek uitgegaan hoe prettig de verstandhouding nu in werkelijkheid was. Onveran­derd slecht, zo bleek al spoedig. De gedeputeerden proberen teveel langs indirecte weg en informeel te regelen en het wantrouwen van de zijde van de sector is geenszins weggenomen.

Dat bleek nog eens na een door ons gehouden interpellatie. Gedeputeerde Dijks gaf ontwijkende, verwarrende en halve antwoorden.  De fractie van de ChristenUnie was daarmee dan ook niet tevreden. We dienden een motie in die het communicatiebeleid naar de boeren toe afkeurde en opriep om z.s.m. weer formeel met elkaar te overleg­gen.

Veel partijen waren het met ons eens dat er in de communicatie veel mis is. Maar de beide collegepartijen had­den toch niet de moed om onze motie te steunen. Nagenoeg de hele oppositie stemde echter voor. We zullen de ontwikkelingen nauwgezet blijven volgen en alles in het werk stellen om  beide partijen weer “on speaking terms” te krijgen. Want dat is hard nodig in een tijd dat de landbouwsector zwaar onder druk staat.

Henk Baas

Archief > 2004 > november