Groningen Airport Eelde

vrijdag 05 maart 2004

Er is veel te doen geweest over de luchthaven Eelde. Daarover is binnen en
buiten de Drentse politiek veel te doen geweest.
De Drentse Staten, evenals de stad en provincie Groningen en de gemeente
Tynaarlo moesten een besluit nemen over de aandelenoverdracht. Het rijk is
namelijk voornemens alle aandelen van de regionale luchthavens (dus ook
Eelde) aan de regionale partners over te doen. Die partners moeten er dan
voor zorgen da de continuïteit van de luchtha­ven gewaarborgd blijft. Mocht
Eelde toch failliet gaan dan wil het rijk een zeer groot deel van de opbrengst
van opstallen en grond terugzien. Ook moet o.m. de provincie Drenthe
gedurende tien jaar ieder jaar ruim 300.000 euro in de luchthaven steken als
bijdrage in de exploitatielasten.

Er is veel te doen geweest over de luchthaven Eelde. Daarover is binnen en buiten de Drentse politiek veel te doen geweest.
De Drentse Staten, evenals de stad en provincie Groningen en de gemeente Tynaarlo moesten een besluit nemen over de aandelenoverdracht. Het rijk is namelijk voornemens alle aandelen van de regionale luchthavens (dus ook Eelde) aan de regionale partners over te doen. Die partners moeten er dan voor zorgen da de continuïteit van de luchtha­ven gewaarborgd blijft. Mocht Eelde toch failliet gaan dan wil het rijk een zeer groot deel van de opbrengst van opstallen en grond terugzien. Ook moet o.m. de provincie Drenthe gedurende tien jaar ieder jaar ruim 300.000 euro in de luchthaven steken als bijdrage in de exploitatielasten.
Voor de luchthaven Eelde werd de situatie gecompliceerd omdat de Raad van State de baanverlenging op procedurele gronden niet goedkeurde. Er moeten nieuwe onderzoeken worden gedaan naar de hinder die de luchthaven met zich meebrengt als de baanverlen­ging is gerealiseerd. Het businessplan – op basis waarvan de Staten mede hun besluit moesten nemen, oogde rijkelijk optimistisch. Enkele aannames werden heel scep­tisch ontvangen.
De fractie van de ChristenUnie en de PvdA hadden het behoorlijk moeilijk met het maken van een afweging. Meer dan 3.000.000 euro in tien jaar, geen zekerheid over de continuïteit daarna, onzekerheid over de baanverlenging, en…wat is het economisch nut voor het noorden nu eigenlijk. Echt duidelijk is dat niet.
Al met al stonden we voor een lastige keuze. Moeten we de traditie voortzetten en voor stemmen of moeten we tot de conclusie komen dat Eelde eigenlijk best gemist kan wor­den?
Uiteindelijk hebben we onze stem uitgebracht voor de aandelenoverdracht. De doorslag gaf toch dat een regio als Noord-Nederland eigenlijk niet zonder een bescheidenluchthaven kan. Wellicht dat er op termijn meer vakantievervoer zal gaan plaatsvinden. En de over­last voor de bewoners kan verminderen doordat er minder rond- en lesvluchten zullen plaatsvinden.
De ChristenUnie maakte door zijn stem deel uit van de meerderheid. CDA, VVD, Christen­Unie en een meerderheid van de PvdA-fractie stemden voor.
 
Henk Baas
Labels
Drenthe
Fractie

« Terug

Archief > 2004 > maart

Geen berichten gevonden