Evaluatie commissievergadering Cultuur en Welzijn

PSdonderdag 22 januari 2009

Wat was het goed te horen dat we, alle partijen, ons kunnen vinden in het Meerjarenbeleidskader 2009-2012 en het Uitvoeringsprogramma 2009. Uiteraard waren er nog wat vragen en opmerkingen. Maar de grote lijnen genieten ieders steun.

Voor wat betreft mijn opmerkingen over het verkennende rapport van ENOVA-RUG heb ik, na de vergadering, met Wies Goudriaan afgesproken om te zien of er een morgen of middag georganiseerd kan worden waarin dit rapport inhoudelijk zou kunnen worden besproken en wij ook meer inzicht in de materie hopen te krijgen. Belangrijk is dat dit verkennende rapport een vervolg krijgt. Misschien kunnen we dit koppelen aan een andere zorg van Wies. De vele kinderen die momenteel met een lege maag naar school gaan. Kinderen die "verwaarloosd" worden. Ondanks Amen is geen Amsterdam, Jeugdzorg ligt nog steeds op het bordje van de provincie en er ligt hier voor ons een taak. Ook al zou deze alleen maar signalerend en aansturend zijn. De zorg is te groot om het te laten liggen.

Een ander item wat ook nog aan de orde kwam zijn de PGB's. Ja, dit wordt een groot probleem. Nu ontvangen mensen, na indicatie, relatief nog grote bedragen. Het voorbeeld van Wies: een kind een middagje uit onder begeleiding, kosten 150 euro! Een ander probleem is dat mensen met hun PGB hun eigen zorg kunnen inkopen waar zij dit wensen. Het werkt dus marktwerking in de hand. Je krijgt dan overal zorgboerderijen en dergelijke, opgezet door mensen uit de zorg. Wanneer je met deze mensen in gesprek raakt kom je steeds weer dezelfde antwoorden tegen: ik kom niet meer toe aan hetgeen waarvoor ik eigenlijk ben opgeleid namelijk het geven van zorg. De werkdruk, de administratieve rompslomp maakt dat zij zelf nu aanbieder van zorg worden. De kleinschaligheid spreekt de mensen aan, de persoonlijke aandacht en zorg die zij er krijgen. Gevolg is dat mensen met een PGB gebruik maken van dit soort zorg. Nadeel is dat deze kleine zorginstellingen niet altijd voldoen aan de eisen welke de politiek/samenleving stelt aan de grote zorginstellingen. Dit zal de komende tijd een punt van aandacht blijven.

's-Middags warm gemaakt voor het Olympisch Plan Drenthe 2028. Dat ziet er heel goed uit!
Nu maar hopen dat we de fasen met elkaar kunnen doorlopen, dat de "sportbroek" niet te groot wordt maar goed past. In elk geval moeten we meeliften op het Olympisch Plan 2028 wat ons door Herbert Wolff is gepresenteerd. Ook al zou Nederland niet uitgekozen worden om de Olympische Spelen in 2028 te mogen organiseren, dan nog kunnen we sport of het nu topsport of breedtesport is of welke andere tak van sport ook, dit alles op een hoger plan tillen. Dus we moeten de mouwen opstropen en samen aan de sport!

Archief > 2009 > januari