Dienstbaar zijn!

voor elkaarzaterdag 27 oktober 2007

Wat zijn je beweegredenen om in de politiek te gaan? Een erg relevante vraag. We vertegenwoordigen immers de samenleving als statenleden. En bestuurders nemen beslissingen die het openbare leven direct raken. Politici staan eerst en vooral in dienst van de samenleving. Vanuit een visie op de samenleving (waaronder weer verschillende levensovertuigingen liggen) wordt invulling gegeven aan het 'politiek bedrijven'. Standpunten ten aanzien van ruimtelijke ordening, welzijn en geld worden (als het goed is) ontleend aan deze achterliggende visie. Onafhankelijk van de visie is het dienstbaar zijn belangrijk voor elke politicus. Als je voor eigen eer en glorie gaat werken, loopt het fout. Je ziet dat maar al te vaak gebeuren. Je eigen ego hoef je niet weg te drukken maar is uiteindelijk in de politiek onderworpen aan een groter belang. Het samenlevingsbelang. Afgelopen week hebben we als noordelijke ChristenUnie vertegenwoordigers een bijeenkomst gehad. Tijdens het voorstelrondje hoor je verschillende politici het dienstbaar zijn als belangrijke beweegreden noemen. En dat is goed om te horen. 'Dienstbaar zijn' moeten we gewoon blijven doen. Dat siert een politicus in het algemeen en is een aansprekende opdracht voor ons als christenen.

Archief > 2007 > oktober