Millenniumdoelstellingen op de provinciale agenda!

maandag 09 juli 2007

De Algemene Beschouwingen van 4 juli 2007 levert een ijkpunt op in de beleidvorming. De door het College gepresenteerde Voorjaarsnota 2007+ wordt instemmend ontvangen. Het uitspreken van steun ten opzichte van de plannen is een belangrijke zaak. Tegelijk levert een dusdanig moment een mogelijkheid om met concrete voorstellen te komen. Voorstellen die op een ijkpunt als deze extra aandacht krijgen. En, niet onbelangrijk, samenvallen met vele andere ingediende moties waardoor ‘onderhandelen’ extra slagingskans van de eigen moties biedt. Elke partij geeft aan, om te zien naar haar naasten. Vooral diegene met weinig of geen toekomstperspectief verdient aandacht. Krijgt die overigens niet altijd. In 2000 is uitgesproken te werken aan Millenniumdoelstellingen. Mooie beloftes die we naar elkaar uitspreken. Iedereen speelt daar een rol in. Overheden hebben elkaar gecommitteerd om een substantiële bijdrage te leveren. De ChristenUnie in Drenthe heeft een motie ingediend om jaarlijks een bedrag te besteden aan een project in het kader van de Millenniumdoelstellingen. De motie krijgt begrijpelijkerwijs brede steun maar roept tegelijkertijd aanvullende vragen op qua financiering en projectkeuze. De verantwoordelijke gedeputeerde deelt de ingebrachte visie door de ChristenUnie van harte. Tegelijk vraagt hij tijd om dit doel op te nemen in een bredere notitie waar het buitenland beleid tot uiting komt. Een rondgang langs de vijf andere Statenfracties doet ons besluiten de motie in te trekken. De toezegging van de gedeputeerde is een mooie uitkomst. De toezegging is ‘binnen’ en over niet al te lange tijd gaan we een extra tandje bijzetten ten behoeve van de realisatie van Millenniumdoelen.

Tjerk Medemblik
Statenlid ChristenUnie Drenthe