Vla, smaken verschillen

zaterdag 30 december 2006

Jongeren en politiek. Onze toekomstige samenleving moeten we betrekken bij de politiek. Dat is lang niet altijd even eenvoudig maar wel noodzakelijk. Tijdens het festival 'Vla, smaken verschillen' zijn we als politici uitgenodigd met elkaar in debat te gaan.

Op de tweede dag van het festival is er ruimte voor debat met politici. Elke partij is vertegenwoordigd en een aantal jongeren komen met stevige vragen en stellingen. Goed om zo de dialoog aan te gaan. Wat mij (Tjerk Medemblik) betreft wil ik een aantal opvallende zaken eruit lichten. Allereerst het aspect van verantwoordelijkheid. De jongeren geven aan dat respect naar elkaar belangrijk is als bouwsteen van de samenleving. Met respect kun je twee kanten op. De ene is 'je moet zelf weten wat je doet', een vrijheidsdenken wat alleen gelimiteerd wordt bij de grens van andermans vrijheid. Alles is dus geoorloofd zolang je een ander niet in zijn of haar vrijheid beperkt. Respect voor elkaars vrijheid dus. Het tweede soort respect is het solidair willen zijn met elkaar. Omzien naar elkaar wanneer je vriend, buurman, broer of zus, kennis en minder goede bekende dingen doet waarvan je ziet dat ze fout zijn. Overmatig drankgebruik, structureel stoned zijn, diefstal, vernielingen enzovoort. Respect vereist hier een andere houding. Een houding die ongetwijfeld lastig is maar die we nodig hebben om samen te leven! Ben je bereid het respect op te brengen om die ander op een fout te wijzen?

Campagne

Archief > 2006 > december