ALGEMENE BESCHOUWING OP DE BEGROTING 2017

header2woensdag 26 oktober 2016 14:51

VANUIT NEI NOABERSCHAP WERKEN AAN EEN DIENSTBAAR, ZORGZAAM EN DUURZAAM NOORDENVELD

A. INLEIDING

Voorzitter, voor ons ligt de programmabegroting 2017 met de meerjarenraming voor de periode 2017- 2020. In deze Algemene Beschouwing wil de ChristenUnie Noordenveld zich vanuit bestuursprogramma “Nei Noaberschap” blijvend inzetten voor een dienstbaar, zorgzaam en duurzaam Noordenveld. Voorafgaand aan de beschouwing wil de ChristenUnie u, en via u de ambtelijke organisatie, dankzeggen voor deze programmabegroting. We kunnen ons in veel van uw voorstellen vinden, maar door middel van deze beschouwing willen we extra koers geven aan Nei Noaberschap in Noordenveld. De ChristenUnie vaart daarbij een herkenbare koers; zij wil werken (samen met andere fracties) aan een dienstbaar, zorgzaam en duurzaam Noordenveld.

B. FINANCIEEL PERSPECTIEF

We hebben kennisgenomen van de brief van het college aangaande de septembercirculaire. Het financieel perspectief wordt hierdoor de komende jaren flink verbeterd. In deze algemene beschouwing kijken wij vooral naar de huidige begroting en de plannen voor 2017. Wij kijken ook met een schuin oog naar het perspectief voor de komende jaren. Het gunstige meerjarenperspectief wordt naast bijstelling van de Rijksbijdrage aan de Gemeente mede veroorzaakt doordat u de komende jaren mogelijkheden ziet om zaken anders te organiseren (mede als uitwerking van Noordenveld in Balans), zonder dat de dienstverlening aan onze inwoners (als het goed is) daar ten koste van gaat. Wij hebben hier bij de behandeling van de Voorjaarsnota ook om gevraagd; probeer ruimte te scheppen voor nieuwe keuzes in de (nabije) toekomst. Dank daarvoor. Een andere opmerking die wij plaatsten bij de behandeling van de Voorjaarsnota was om te komen met een sluitende begroting voor 2017, in lijn met de afspraak van ons bestuursprogramma. Dat zien wij niet terug. Vindt u de voorgestelde kleinere algemene reserves nog steeds in verhouding tot de risico’s. Wij vragen ons af of er niet bepaalde investeringen kunnen worden uitgesteld tot 2018 (bijvoorbeeld de storing in de risicoreserve van SVN). Wij proberen uw gedachte te doorgronden op dit punt. Kunt u ons meenemen in uw overwegingen?

C. ONZE KOERS: VANUIT NIEUW NABUURSCHAP VERBINDEN MET DE ANDER

Wat de ChristenUnie Noordenveld betreft is het thema voor het jaar 2017: Het jaar van verbinding. In onze beschouwing op de Voorjaarsnota 2016 schreven wij ons zorgen op over één van de grootste uitdagingen van onze Nederlandse samenleving in een tijd van relatieve voorspoed; wij schreven in de beschouwing over Voorjaarsnota over het thema: ”Rijk en Arm tegelijk?”. In Noordenveld hebben we het goed met elkaar. Een prachtige gemeente met veel voorzieningen. Maar ook een gemeente waar het soms lastig is om mee te doen, omdat je; niet rijk, maar arm bent, je niet gezond, maar ziek bent, je niet jong, maar oud bent, je niet jarenlange bewoner, maar nieuwkomer bent. De ChristenUnie is voorstander van een politiek van Hoop. Een hoop op verbinding met de ander, zodat deze niet met de rug naar jou en anderen toe gaat staan, maar meedoet en er toedoet. Deze verbindingsuitdaging is ook echt een Noordenveldse uitdaging. Daarom vraagt de ChristenUnie uw aandacht vragen (en die van andere fracties) voor verdere verdieping van de inclusieve samenleving. De ChristenUnie Noordenveld wil daarom dat u extra aan de slag gaat met:

1. Verdieping van sociaal wijkbeheer Een vereniging, wijk of een buurt is een belangrijke drager van samenlevingsgevoel. In een samenleving ziet men om naar elkaar en helpt men elkaar als het nodig is (‘Noaberschap’). Sociaal wijkbeheer kan bijdragen aan een buurtgerichte samenleving. Wij stellen voor dat het college sociaal wijkbeheer verder gaat verdiepen en ondersteunen, zodat de inclusieve samenleving vanuit Noaberschap verder vorm kan worden gegeven. De samenwerking tussen sociaal wijkbeheer en de Noordenveldwerkers kan wat ons betreft verder verdiept worden. Deelt u onze mening hierover?

2. Meedoen in Noordenveld De ChristenUnie heeft vaker benadrukt hoe belangrijk het is voor iemand om werk te hebben. Zodat hij of zij in staat is welvaart te verhogen en daarmee zijn of haar welzijn. Maar nog belangrijker is het gevoel dat hij of zij meedoet en er toedoet. De ChristenUnie ziet de gunstige (door)ontwikkeling van de Health Hub als een groeibriljant voor de werkgelegenheid in Noordenveld. Wij stellen voor dat het college verkent of het mogelijk is om ook ondernemerschap/werknemerschap te stimuleren bij specifiek ook nieuwkomers in Noordenveld door een ‘People hub’ te verbinden aan de Health Hub en het ondernemersplein. De ChristenUnie doet zelf voorstellen maar kijkt ook naar uw voorstellen en wil daaruit van het perspectief van een Dienstbaar, Zorgzaam en Duurzaam Noordenveld op reageren;

D. DIENSTBAAR NOORDENVELD

Belastingen De ChristenUnie heeft aangegeven geen lokale lastenverhoging voor te staan indien de gemeente ook haarzelf een 0% kostenverhoging toerekent. Waarom wilt u dit standpunt niet bezigen?

Hondenbelasting In de begroting valt te lezen dat er een keer politieke discussie dient te worden gevoerd over de hondenbelasting in Noordenveld. De ChristenUnie is niet bij voorbaat een partij die stelt dat deze belasting moet worden afgeschaft, maar wij willen wel de kosten en baten van deze belasting goed kunnen afwegen. Wij vragen daarom of het college wil komen met een voorzet, zodat de politieke discussie er een keer over kan worden gevoerd.

Beheer openbare ruimte U heeft meer geld van de Raad gekregen om het slootbeheer beter vorm te geven. Verder hebben wij begrepen dat u mogelijkheden ziet om, mede vanuit de wensen van onze inwoners, binnen de huidige budgetten/aanbestedingen bepaalde wensen (groen op grijs en extra maaien met een kantmaaier) structureel aan te pakken. Hulde voor deze beweging! Echter de ChristenUnie merkt op dat u nog geen ruimte ziet om met een plan te komen om het achterstallig onderhoud aan onze wegen aan te pakken. De fractie van Gemeentebelangen heeft hierom wel gevraagd. Komt er nog een voorstel en zo ja, wanneer komt een voorstel hierover naar de Raad?

Woningbouw De ChristenUnie ziet dat woningmarkt weer aantrekt. Ook in Noordenveld lijken de laatste beschikbare kavels inmiddels uitgegeven. De ChristenUnie wil ruimte blijven bieden voor woonwensen van eenieder en ziet daarvoor een aantal mogelijkheden waarbij ook recht wordt gedaan aan het groene karakter van onze dorpen. U hebt nog wat binnendorpse mogelijkheden in Roden en werkt hard aan uitleggebieden in Norg en Peize. De ChristenUnie ziet ook mogelijkheden om op de westkant van het Haarveld en de Vrijetijdsboulevard ‘versneld’ met woningbouw aan de slag te gaan. Dit zijn in onze ogen ook locaties die goed passen bij een integrale afweging op de thema’s bereikbaarheid en beschikbaarheid. Wilt u deze gedachten in het achterhoofd houden?

Politiepost Roden De ChristenUnie hoort graag dat de politiepost in Roden behouden blijft. Wij vinden dat de politie laagdrempelig bereikbaar moet kunnen zijn voor onze inwoners. Wilt u ons op de hoogte houden van dit proces en de mening van deze Raad daarin vertegenwoordigen? Webcare De ChristenUnie is warm voorstander in het verder vernieuwen en digitaliseren van onze dienstverlening. Goed dat u hierin investeert, wij zien in de toekomst nog meer digitale mogelijkheden, maar wachten deze stap af. Wij zijn benieuwd of het contact met de inwoners via sociale media ook soepel gaat verlopen. Wilt u dit aan de Raad melden?

Zwembadtarieven De ChristenUnie heeft gelezen dat u van plan de tarieven van het Zwembad De Hullen met 5% te verhogen. Daarmee zadelt u de gebruikers van het zwembad direct op met extra kosten. U onderbouwt dit met het argument dat de afgelopen jaren de tarieven niet of nauwelijks zijn gestegen en een prijsvergelijking met andere baden. Maar een prijsverhoging van 5% vinden wij een stevige verhoging. Heeft u ook nagedacht over een stapsgewijze verhoging?

E. ZORGZAAM NOORDENVELD

Vinger aan de pols De ChristenUnie Noordenveld heeft altijd de vinger aan de pols gehouden voor wat betreft de zorg voor mensen die soms niet voor zichzelf kunnen zorgen of daarbij geholpen kunnen worden door hun “Noabers”. We hebben altijd gesteld dat het in Noordenveld goed gaat, maar dat dit geen reden is om stil te zitten. De ChristenUnie staat voor: Maatwerk bieden waarbij inwoners zich goed geholpen en begrepen voelen, zelfredzaam kunnen blijven en deel uit kunnen blijven maken van de samenleving! Wij zijn daarom ook blij dat het college door wil gaan met de maatwerkvoorziening op het gebied van Huishoudelijke Hulp. Het zichtbaar maken en duidelijk aanbieden van persoonlijke keuzevrijheid door altijd te wijzen naar de mogelijkheden van een PGB is voor ons een logisch vervolg van onze Noordenveldse zorgzaamheid. Deelt u onze mening?

Bij behandeling van de Voorjaarsnota 2016 hebben wij ook gesteld dat wij verwachten dat de effecten van de andere uitvoering van de zorgtaken (van de gemeente) pas echt later zichtbaar worden. De eerste signalen krijgen wij ook al terug uit de maatschappij; ouderen die langer thuisblijven en waarbij behandeling op het gebied van dementie lastiger wordt. Behandelingen die om het half jaar steeds opnieuw moeten worden aangevraagd. Wij weten ook dat de zorg nog volop in transitie is, maar stellen ook heel duidelijk dat financiële redenen voor ons geen reden zijn om minder zorg te bieden. Uit het tevredenheidsonderzoek bij zorgvragers bleek dat vele mensen zich serieus genomen voelden bij hun vraag naar ondersteuning. Dit een fijn resultaat. Tegelijkertijd bleek dat voor veel mensen nog onbekendheid is dat zij terecht kunnen voor (onafhankelijke) clientondersteuning bij MEE Drenthe. Wilt dit beter borgen in de Toegang?

Wij merken dat dichtbij en betrokken zorg werkt. Door lokale ketens goed in overleg met elkaar te laten treden en snel te reageren waar het moet, komt de zorg voor onze inwoners ook beter tot zijn recht, zo blijkt uit dat bij de lokale en preventieve aanpak beter wordt opgetreden door en in de keten bij tijdelijke huisverboden (Veilig Thuis Noordenveld). Ziet u nog meer mogelijkheden om lokaal preventief te werk te gaan binnen het zorgdomein?

Analfabetisme (ook bij Nieuwkomers) De ChristenUnie ziet dat u wilt werken aan een lokale aanpak analfabetisme. Wij vragen hierbij speciale aandacht voor laaggeletterdheid bij nieuwkomers. Deze mensen hebben soms een dubbele taalachterstand waarbij integratie in de Nederlandse samenleving extra bemoeilijkt wordt. Deelt u onze mening?

Peuterspeelzalen Er gaat in 2017 heel wat veranderen in het peuterspeelzaalwerk. Hopelijk niet voor de peuters, wat het betreft vooral een organisatorische wijziging van de gang van zaken. De ChristenUnie heeft kennisgenomen van de stelselwijziging per 1 september 2017. Wij hebben begrepen dat meerdere aanbieders een beroep kunnen doen op het beschikbare budget, mits zij met gekwalificeerd personeel kunnen werken. Wij zijn benieuwd waar de huidige medewerkers straks terecht komen. Wat vooral moet worden benadrukt volgens de ChristenUnie is de communicatie richting de ouders. Een stelselwijziging is voor veel mensen ook een grote wijziging waarin zij zelf ook een aantal acties moeten doen. Wij verwachten dat u hiertoe een uitgebreide communicatieaanpak op ontwikkelt om de overgang zo goed mogelijk te laten lopen.

Sociale woningbouw Tijdens een toelichting van Actium en Woonborg hebben wij, als Raad, meer inzicht gekregen in de ‘wachttijden’ op een woning. Ons beeld is dat vooral een lange wachttijd is voor woningen voor (jonge) gezinnen. Ziet u voldoende mogelijkheden om deze doelgroep samen met de coöperaties goed te bedienen? En zit dat wat u betreft ook voldoende in de huidige planvorming?

F. DUURZAAM NOORDENVELD

Verduurzamen gebouwen Wij hadden gehoopt uw voorstel aangaande verduurzaming van gebouwen inmiddels te kennen. Helaas kent de Raad deze nog (steeds) niet. De ChristenUnie heeft hier bij de beschouwing op de Voorjaarsnota uitgebreid bij stil gestaan. Wij binden er geen doekjes om heen. Wij willen ruim baan voor deze toekomstbestendige investeringen, zeker gezien onze doelstellingen om in 2040 Energieneutraal te zijn. Wellicht kunnen de middelen die vrijkomen uit de (voorgenomen) verkoop van de aandelen van de energienetwerkbeheerder Enexis een extra energieke aanjager zijn voor verduurzaming van onze gebouwen en die van onze maatschappelijke partners. Deelt u onze mening?

Duurzame verlichting U wilt de komende jaren blijven investeren in duurzamere openbare verlichting. Helaas kunnen we de energiebesparing die daarmee gepaard gaat niet meten, maar door deze manier van investeren zijn er meerdere winnaars (het klimaat, de natuur en onze portemonnee). De ChristenUnie ziet graag dat u doorgaat met het inzichtelijke maken van verduurzamingsopties binnen uw eigen bedrijfsvoering. Gaat u hier verder mee?

Duurzame opwek/Zonnepark U wilt meewerken aan een zonnepark en stimuleren dat deze wordt gerealiseerd. Wij horen graag wanneer deze plannen concreet worden en op welke wijze u deze plannen zo optimaal mogelijk kunt faciliteren. Wellicht kunt u de stroom die hierbij wordt opgewekt zelf inkopen, zodat u ook ‘echt’ lokale groene energie inkoopt.

Landgoed Mensinge Wij hebben kennisgenomen van de problemen van de Stichting Landgoed Mensinge en uw voornemen om te kijken/onderzoek te doen naar een toekomstbestendige structuur en cultuur van Mensinge. Wij wachten dit onderzoek af alvorens definitief te kunnen oordelen over de vraag van het bestuur (extra geld) en de voorgenomen bezuiniging. Wij vragen het college om in afwachting van de uitwerking van de uitkomsten van het onderzoek de juiste (financiële) ruimte te bieden aan Mensinge, om zo het culturele jaar goed te kunnen draaien en nieuw seizoen te kunnen voorbereiden samen met de professionals en alle vrijwilligers die daar zich inzetten voor een bruisend Noordenveld.

Museum Kinderwereld Wij hebben de inspraakreactie van Museum Kinderwereld aangehoord. Wij kunnen ons voorstellen dat eerst een Visie op de brink wordt opgesteld, alvorens een eventuele bezuiniging wordt gerealiseerd. Dat lijkt ons een afspraak die we met elkaar gemaakt hebben. Uit de speeddate bleek trouwens dat er ongeveer 10 jaar geleden onderzoek is gedaan naar museale samenwerking rondom de Brink. Zijn de resultaten van dat onderzoek (nog) bruikbaar ten heden dage?

Toerisme De toeristische sector groeit en organiseert zich sterk in Noordenveld en omgeving. De ChristenUnie ziet mogelijkheden om de sector verder te laten groeien en te versterken door samen verder te investeren in toeristische infrastructuur en marketing van onze regio. Een gedachte van de ChristenUnie Noordenveld is, om net als bij de BIZ-fondsen, in samenspraak met de recreatieondernemers bovenop de toeristenbelasting een afdracht te innen die kan worden vertaald in een ‘eigen’ investeringsfonds. Wat vindt van deze suggestie en wilt u deze suggestie met ondernemers bespreken?

Noordenveld op Fietse Wij hadden gehoopt uw uitvoeringsprogramma’s te kennen, zodat wij de voorgenomen jaarlijkse investering 100.000 Euro goed kunnen plaatsen. Wij hopen dat u ons voorafgaand aan de behandeling van de begroting deze uitvoeringsprogramma’s wel kunt doen laten toe komen.

Ziekteverzuim Wij zijn blij en dankbaar om te lezen dat het ziekteverzuim aan het dalen is. U ziet ook mogelijkheden om de formatie weer wat uit te breiden. Hoewel sommige mensen zullen zeggen dat hier geen verband tussen zit, hopen wij dat minder druk werk leidt tot minder werkdruk voor de medewerkers, die zich inzetten voor een mooi Noordenveld.

G. TENSLOTTE

Voorzitter, wij sluiten af. De ChristenUnie staat voor een politiek van Hoop en Realisme. Een hoop die gaat over een betere wereld door liefde. Liefde voor jezelf, voor de ander en voor de wonderlijke wereld waarop wij leven. De realiteit is dat vele mensen zich elke dag inzetten voor de ander en voor zijn of haar omgeving en iets van die Liefde daarmee laten zien. De ChristenUnie gelooft dat als er goede vruchten zijn, er iets moet kloppen aan de boom. Wij hopen en bidden daarom dat we ook in 2017 ook weer vele glimpen van Zijn koninkrijk in Noordenveld mogen zien.

Namens de fractie van ChristenUnie Noordenveld, Jeroen Westendorp, 24 oktober 2016

Reacties op 'ALGEMENE BESCHOUWING OP DE BEGROTING 2017'