Verslag van de Provinciale ChristenUnie vergadering met Statenleden en Agrariërs in Drenthe.

Vosvrijdag 01 juli 2016

Harm Henk Veldsema, Statenlid  voor de CU heet iedereen welkom.

Men wil graag met deze sector om de tafel voor inbreng in de Staten en ook voor het verkiezingsprogram voor de komende Tweede Kamerverkiezingen.

De aanwezigen komen uit verschillende sectoren in de landbouw.

De vergadering wordt op christelijke wijze door Harm Henk Veldsema geopend.

Na een voorstelronde komen verschillende onderwerpen op tafel. Aan de hand van een aantal steekwoorden, zoals weidevogels, kentekens voor landbouwvoertuigen, de Omgevingswet en Beeldvorming, komt de discussie goed op gang.

Met name de negatieve beeldvorming steekt de agrariërs.

Ze doen mee aan bedrijfsopenstelling, nodigen schoolklassen uit en worden geconfronteerd met protocollen en wetgeving. Het lijkt alleen niet te helpen.

Hoe zou je dit kunnen doorbreken? O.a. wordt gewezen op het onderwijs; zijn er ook mogelijkheden om leerlingen meer in contact te laten komen met de voedselproductie, bijvoorbeeld via lespakketten?

Naar aanleiding van afspraken die EU-breed gelden, wordt opgemerkt dat er met verschillende maten gemeten wordt. Zo is er het risico dat er kooi-eieren (lees: legbatterij) via Oekraïne naar Nederland komen, waar de agrariërs hier met heel andere randvoorwaarden moeten werken.

Naar aanleiding van het gesprek over Weidevogels, wordt de wildstand van predatoren genoemd. Het aantal ooievaars en, met name, het aantal vossen. Zo wordt gemeld dat verschillende keren kippen geroofd en gedood worden bij de kippenhouders die aanwezig zijn. Een ander merkt op dat hij mais-velden in de omgeving van kippenschuren HOGER afmaait, omdat anders kadavers van kippen meegenomen worden.

Onderwerpen voor de Tweede Kamerverkiezingen

• Er moet weer een minister van landbouw komen
  • In de beeldvorming naar buiten (via de politiek) een positieve grondhouding gebruiken
  • Kies voor “gezinsbedrijven” en niet voor Multinationals. Ga dus niet uit van een maximale bedrijfsgrootte maar van de manier van organiseren.
  • Aandacht voor het verdelen van geld in de keten (onderwerp Carla Dik) is heel goed

Algemeen

Men wil graag een klankbordgroep vormen vanuit de staten en regelmatig overleg hebben met deze sector.

Er was een levendige discussie over al deze onderwerpen.

Men gaf de aanwezige Statenleden veel handvaten mee voor hun inbreng in de Provinciale Staten in Drenthe.

m.n. Hoe krijg je een negatief beeld over de boeren weer positief.

De schade van vossen en dassen is erg groot in de Landbouw, men vind vaak veel dode kippen en vogels in het land als men gaat maaien!

De regeldruk in Nederland is erg hoog en word als een last ervaren om je werk goed te kunnen doen.

Ook binnen Europa gelden afspraken, maar niet ieder land houdt zich daaraan, wat men storend vindt. Afspraak is afspraak, daar moet ieder zich aan houden.

Welke invloed kan Nederland hierop hebben? De sector vraagt weer een Minister van Landbouw, die heeft volgens hun meer invloed dan een Staatssecretaris.

Kentekenbewijzen voor landbouw voertuigen vindt men goed, als men tijd krijgt om regels die hiervoor gelden wel voor nieuwe voertuigen, maar niet direct voor de  huidige i.v.m. de kosten.

De CU vindt men niet altijd positief, maar Carla Dik doet het erg goed, is zeer betrokken. Wat ze beloofd doet ze ook.

Men vraagt is de CU voor Gezinsbedrijven of voor Investeerders?

Ook wil men meer aandacht in het onderwijs voor alles wat er gebeurd op een Boerderij.

De Statenleden worden uitgenodigd voor een werkbezoek.

De aanwezigen hebben het als positief ervaren en willen dit regelmatig laten plaatsvinden.

Archief > 2016 > juli