Nieuwe routes voor het Openbaar Vervoer door Roden?
op 3 september heeft de Raadscommissie gediscussieerd over de toekomstige routes van het Openbaar (bus)vervoer door Roden. De ChristenUnie vind dat routevariant 3 voorlopig de beste variant 3 is, maar is kritisch over de bereikbaarheid van Roden (zuid)West en Nieuw-Roden.
Voorzitter,
Allereerst waardeert onze fractie het gebaar van het college om de ruimtelijke inpassing van de HOV-routes met de commissie informerend te willen bespreken. De uitwerking van 1 de te kiezen varianten heeft grote ruimtelijke veranderingen in Roden tot gevolg. Het is dan ook logisch dat het college kiest gaat voor draagvlak. Iets wat trouwens al tijdens de periode dat collega raadslid Huisman nog wethouder was al in gang was gezet. Onze complimenten hiervoor. Wij beseffen ons echter dat men de keuze voor een variant inspraak en het creëren van draagvlak nog lang niet voorbij is, maar juist begint. Denk bijvoorbeeld aan de uitwerking in nieuwe bestemmingsplannen en verkeersbesluiten, maar ook overleggen met buurt- en wijkvereniging over de inpassing van nieuwe bushaltes.
De ChristenUnie heeft kennis genomen van het feit dat de toenmalige projectgroep voorstander was van variant 7. Het College komt na een verdere analyse en inspraak tot een andere voorkeursvariant, namelijk variant 3. Voorzitter, dit is bijzonder en als raadsfracties werden wij daarom allen extra opmerkzaam. De ChristenUnie kan zich vinden in deze keuze van het college. Het College heeft verschillende voor en nadelen bekeken en komt tot de conclusie dat variant het meest recht doet aan de mogelijkheden van een goede busverbinding naar Groningen vanuit Roden en vice versa.
Wellicht is het wel verstandig om nogmaals op te merken dat er gewerkt wordt vanuit een aantal uitgangspunten.
De 27-minuten grens als leidend principe. Dit bepaalt de lengte van de arm in de regio en daarmee ook de slagkracht. Dit principe wordt opgelegd door computerschema’s, agloritmes en matrixen. Wij snappen dat we vanuit een toekomstige situatie bij het hoofdstation Groningen moeten beredeneren en hiermee moeten omgaan, maar wij hadden graag nog een minuutje erbij gekregen zodat variant 3 kan worden doorgetrokken richting de Kruispunt Roderweg/Kastelenlaan. Opvallend vinden wij het bovendien om te lezen dat door onlangs toegepaste technieken (o.a. GPS-data) het rijschema verder verfijnd kan worden en dus ook voor Roden in dit geval de lengte van de route langer werd…. Wethouder kan de route van variant 3 echt niet langer?
Het ander leidende principe in deze discussie is dat 80% van Roden binnen 5 minuten voor- en natransport bij een bushalte moeten komen (dat is ongeveer 1500 m fietsen of 500 meter lopen). Wij missen als ChristenUnie een duidelijk overzicht of deze doelstelling nu wel of niet behaald wordt. Kan de wethouder komen met een kaartje?
Waar de ChristenUnie ook naar kijkt is de betaalbaarheid van openbaar vervoer, ook een leidend principe van de studie. Voorzitter, u weet, onze fractie heeft moeite met de term Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Voor ons heeft Openbaar vervoer te maken met toegankelijkheid. Een ieder moet in staat worden gesteld om ergens naar toe te reizen, ook al bezit hij of zij geen auto. Hoogwaardigheid is niet al niet hetzelfde toegankelijkheid hebben wij de afgelopen jaren gezien.
Inzoomend op de varianten wil de ChristenUnie het volgende opmerken richting het College:
Variant 3 gaat uit bestaande tracés. Onze fractie ziet een behoorlijk gevaar in de creatie van een “busbaan” bij de Nieuweweg (variant 4 en 7). Hierdoor wordt de doorstroming door het dorp bevorderd en neemt het belang van de rondweg af. Dit heeft een aanzuigende werking en waarschijnlijk ook snelheidsverhogende werking dwars door het dorp, naar onze analyse. Dit voor ons een belangrijke reden om te kiezen voor variant 3. Daarnaast maakt variant 3 gebruik van reeds aangelegde infrastructuur, zoals het busstation en bepaalde bushaltes. Dit is mede een reden waarom variant 3 op veel draagvlak kan rekenen. Bovendien is dit iets waar de laatste jaren flink op is geïnvesteerd. Variant 3 kent ook de laagste verwachte realisatiekosten. En onze fractie stelt dat wij moeten zuinig om gaan met overheidsgeld, ook al komt dat uit het Regiofonds.
Voorzitter, Een paar elementen nader bekijken van variant 3. Onze fractie is blij met een aanpak van het Juliana plein. Op deze rotonde vlak bij het gemeentehuis zijn al veel ongelukken gebeurd. Mevrouw Nieboer kan er over meepraten.
Bij de herinrichting in variant 3 van het kruispunt Leeksterweg /Touwslager zien wij mogelijkheden voor een betere en veilige ontsluiting van de bibliotheek en aansluiting van het centrum op de bibliotheek. Door bussen aan de Touwslager de laten stoppen kan volgens ons de ruimte voor de bibliotheek vergroot worden en kan de overlast van de wachtende bussen verkleind worden. Wij zijn wel benieuwd wat de afsluiting van de Touwslager voor rechtdoorgaand verkeer voor consequenties elders heeft. Hierbij moet goed worden gekeken naar de inpassing van stilstaande bussen.
Onze fractie is voorstander bij variant 3 van verruiming van de rijbanen in het trajectdeel Ceintuurbaan-West en Bevrijdingsplantsoen.
Bij het realisering van een nieuw knooppunt Maatlanden is een veilige oversteek naar de fietsparkeerplekken van belang en het fietspad naar het Zuiden dient te worden geoptimaliseerd.
Graag zouden we zien dat de halte Vijfde verloting niet de eindhalte van de buslijn is, maar omgeving kruispunt Roderweg/Kastelenlaan achten wij geschikter als eindhalte. Dit om de ontsluiting van Nieuw-Roden en Roden-Zuid/Woonwijken de Velden te verbeteren. Ziet de wethouder mogelijkheden om die gebieden beter te ontsluiten? Zo ja, waar denkt hij dan aan?
Ook zien wij mogelijkheden om de variant 3 via de Bushalte Dorth te laten rijden, dit door bij de maatlandenrotonde eerst linksaf te slaan. Deelt het college deze mening?
Het gaat in de toekomst ook om de bereikbaarheid van de bushaltes. Onze fractie stelt daarom voor om goed te kijken naar het Vissegraat-model voor de bushaltes. Om dit toe te lichten heeft onze fractie en plaatje gemaakt. Het idee is dat de middengraat de snelle buslijn is, de andere lijnen zorg voor toevoer naar knopen, bijvoorbeeld door optimalisering van de toevoerende fietsroutes. Er dienen optimale fiestenstallingen te worden gerealiseerd, desnoods met camerabewaking op afstand voor de veiligheid. De kosten hiervan zijn wat de ChristenUnie betreft te dekken uit het Regiofonds. Wil de wethouder hier specifiek naar kijken? Kan hij dat toezeggen?
Onze fractie heeft ook gekeken naar de andere varianten;
Bij Variant 4 zien wij een voorstel voor het afsluiten van het Zuidenveld voor auto’s. Dit is een interessante gedachte. Dit is onoverzichtelijke kruispunt. Wat ons betreft wordt dit meegenomen in het nieuwe GVVP. Het is waar dat de nieuwe weg wel een kwaliteit impuls kan gebruiken, maar dit weegt wat ons betreft niet op tegen nadelen van deze variant. Bij variant 7 verdwijnt het busstation hoewel het centrum van Roden wellicht wel een impuls krijgt. Dit is kapitaalvernietiging die niet uit te leggen valt.
Voorzitter, wij sluiten af. Wij zijn voorstander van variant 3 en steunen het college hierin, maar vinden dat met de keuze voor variant het werk niet af is. We moeten kijken of variant verlegd of verlengd kan worden om de woonwijken De Velden en Nieuw-Roden beter bereikbaar te maken.
Tot zover in eerste termijn