Nieuws uit de fractie

raadzaaldinsdag 05 oktober 2010 22:38

Nieuws uit de fractie.

Na de formatieonderhandelingen, onder leiding van mevrouw S. de Jong, voormalig burgemeester van Leek is er een college gevormd door Gemeentebelangen, PvdA, CDA, ChristenUnie en GroenLinks.

Het college kent naast de burgemeester de volgende wethouders; namens Gemeentebelangen Jacob Dam, namens de PvdA Oeds Keizer, namens CDA/ChristenUnie Gerrit Alssema en namens GroenLinks Otto Huisman. Voorafgaande aan de onderhandelingen zijn er besprekingen gevoerd tussen ChristenUnie en CDA die er toe hebben geleid dat we samen een wethouder voor konden dragen.

Voor de partijen Lijst Groen Noordenveld en de VVD waren de druiven blijkbaar wat zuur, maar uit het verslag van de formateur, mevrouw de Jong, blijkt duidelijk dat men het aan zichzelf te wijten heeft dat men in de oppositie is terecht gekomen.

Het nieuwe college is eind april geïnstalleerd. Nog voor de vakantie kwam Gerrit Alssema, namens het college, met een presentatie over de bestuurlijke vernieuwing. Dit is een zeer ambitieus programma en heeft als doel dat er binnen een periode van een jaar een visie over Noordenveld 2025 wordt ontwikkeld, dat er een kerntakendiscussie zal plaatsvinden en dat aan communicatie met en participatie van de burgers een nieuwe impuls wordt gegeven. Uiteraard zullen de inwoners van onze gemeente, waar mogelijk, hierbij worden betrokken. Daarnaast worden ook de reguliere taken opgepakt. De nieuwe wethouders lijken zich in korte tijd goed ingewerkt te hebben. Wel wordt inmiddels duidelijk dat we financieel in zwaar weer terecht komen en dat het nog een heel karwei wordt de begroting 2011 sluitend te krijgen. De toekomst voor de jaren daarna is nog erg onzeker. Veel zal afhangen van het nieuwe kabinet wat nog geformeerd moet worden.

De vergaderingen van raad en commissie lijken steeds meer tijd te gaan vragen. Regelmatig is het ver na 11 uur wanneer de vergaderingen worden beëindigd. En soms vraag je je af of we als raadsleden wel allemaal bij dezelfde vergadering waren. De Lijst Groen Noordenveld publiceert haar visie op de vergaderingen op de website en schroomt daarbij niet hele en halve onwaarheden te verkondigen. En dan durft m,en de ChristenUnie te verwijten dat het zich aan kiezersbedrog heeft schuldig gemaakt. Een beschuldiging die in een vergadering door ons is weerlegd. Maar het belet LGN niet dit toch op de website te laten staan. Voor de vakantie hebben we de oppositiepartijen voorgehouden dat er op twee manieren oppositie gevoerd kan worden namelijk constructief en destructief. Wij hebben hen opgeroepen voor de constructieve manier te kiezen, maar herhaaldelijk moet worden vastgesteld dan men blijkbaar voor de andere manier van oppositie voeren kiest. Het zij zo. Het wordt er daardoor niet leuker op maar niemand kan een andere partij beletten politiek te voeren op de manier die men wil. Ons raadslid Klaas Haan heeft na de verkiezingen afscheid genomen van de Rekenkamercommissie waar hij de vorige periode aan heeft deelgenomen. Wel participeert hij in een aantal werkgroepen en is voorzitter van de Millenniumwerkgroep. Verder heeft de raad hem gekozen tot plaatsvervangend burgemeester. Dit betreft overigens een functie die niet veel tijd vraagt. Alleen wanneer het voltallig college afwezig is moet de plaatsvervanger in noodgevallen opdraven. Als plaatsvervanger voor de commissievergadering is benoemd Jeroen Westendorp uit Peize. Ook heeft Jeroen deelgenomen aan de coalitiebesprekingen en heeft hij een belangrijke bijdrage gehad in de vormgeving van het bestuursprogramma. We hopen, samen met de steunfractie, dat we het christelijke geluid ook in deze raadsperiode kunnen laten horen. De steunfractie bestaat uit de dames Ada Groeneveld, Christina Janssen, Annet Roffel en de heren Harry van der Wal en Jeroen Westendorp.

Reacties op 'Nieuws uit de fractie'