Algemene Beschouwingen Begroting 2005. (Reactie ChristenUnie)
maandag 08 november 2004 21:11
(Voorzitter,
Allereerst wil ik u complimenteren met de goed verzorgde programmabegroting en Productenraming. Het ziet er zeer fraai uit. Nog fraaier zou het zijn wanneer de inhoud een zelfde compliment zou kunnen krijgen. Vooralsnog gaat ons dat een brug te ver.
Bij de behandeling van de voorjaarsnota, die zijn beslag heeft gekregen in de discussie eind september bij het Plan van Aanpak hebben wij het nodige gezegd. Dat zullen wij nu niet herhalen.
In de aanbiedingsbrief geeft u op pagina 6 aan dat u misschien wat minder "de oren moet laten hangen" naar de circulaires uit den Haag. Op zich een heel begrijpelijke uitspraak, echter wanneer geschetste negatieve verwachtingen wel uitkomen en u luistert daar niet naar dan zit u wel met een scheur in uw broek, nl. een niet-sluitende begroting en dus geen goedkeuring.
Op pagina 7 geeft u aan dat u het uitgangspunt om de tarieven OZB met 7 % te verhogen handhaaft. Wij hadden gehoopt en verwacht dat u op grond van meevallende rijksinkomsten dit percentage zou bijstellen. Immers, nagenoeg alle burgers zullen het komende jaar geen of zeer kleine salarisaanpassingen kunnen verwachten. En naast de door u gepresenteerde procentuele verhoging vervalt ook nog eens de Zalmsnip, zodat de burgers in 2005 wel erg fors worden aangepakt. Kunt u duidelijk maken waarom u, met meevallende inkomsten, toch een dergelijke forse verhoging wilt doorvoeren? Wij willen hierover graag een helder en duidelijk antwoord, zowel voor het komende jaar als voor de daaropvolgende jaren.
Wij kunnen op dit moment akkoord gaan om geen inhoudelijke discussie over de brandweer aan te gaan, gezien de mogelijke wetswijzigingen. Kunt u aangeven wanneer de eventuele veiligheidsregios zullen worden opgericht, c.q. wanneer het kabinet hierover wetswijzigingen wil indienen?
Aan het eind van dit hoofdstuk noemt u de uitvoering van de WVG. In hoeverre heeft aanbesteding van het WVG vervoer zin als het binnen afzienbare tijd onderdeel wordt van de WMO en er dan wellicht heel anders gaat uitzien? Overigens neem ik aan dat u vroegtijdig de raad zult informeren over de verschillende mogelijkheden van het WVG vervoer zodat de Raad zijn kaderstellende rol kan uitoefenen.
In hoofdstuk 3 op pagina 17 noemt u de fraaie accommodatie van de VV Veenhuizen. We hebben met eigen ogen kunnen zien hoe fraai dit is geworden. Bent u niet bang dat dit mogelijk een precedentwerking zal hebben richting andere verenigingen?
Op pagina 19 sluit u het IHP af met "Wij houden vast aan de oorspronkelijke besluitvorming". De ChristenUnie kan zich voorstellen dat de wethouder graag wil dat het IHP in zijn totaliteit wordt uitgevoerd. In de Raad zijn echter duidelijk "mitsen en maren" ingebouwd. Wij hopen met de wethouder dat het plan integraal kan worden uitgevoerd, maar dat is op dit moment wel iets te voorbarig.
Wij zijn blij dat u op pag. 24, onder Personeel en Organisatie als speerpunten aangeeft "verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening en verbetering van de kwaliteit van de organisatie en medewerkers". Want, alhoewel wij grote waardering hebben voor de inzet van het ambtelijke apparaat, moet toch ook geconstateerd worden dat er aan de kwaliteit nog wel het een en ander mankeert.
Op pagina 29 geeft u aan dat het regionaal korpsbeleidsplan politie Drenthe beïnvloedbaar is. Wij hebben, gezien de uitlatingen van de burgemeester tijdens de raadsvergadering in oktober, sterke twijfels gekregen aan die beïnvloedbaarheid. Kunt u aangeven hoever die invloed strekt?
Op pagina 32 geeft u aan dat er een Gemeentelijk Wegen Plan moet komen. Echter, in het overzicht 2005/2006 op pagina 38 komt dit nergens voor. Hoe wordt dit?
Op pagina 66/67 spreekt u over een afvalstoffenbeleidsplan. U streeft naar vaststelling in 2005 (dus het is nog niet eens zeker of dit gehaald wordt). Of denkt u er stilletjes misschien aan dit over de verkiezingen van 2006 heen te tillen? En hoe zit het dan met onze groene afvalcontainers? Vervanging duldde enige maanden geleden volgens de wethouder geen uitstel, later werd ons meegedeeld dat het gekoppeld zou worden aan het afvalstoffenbeleidsplan. Blijken die containers die zeer dringend vervangen moesten worden, nu ineens nog wel 1,5 tot 2 jaar mee te kunnen?
Op pagina 77 geeft u aan niet te kiezen voor een voortzetting van een gefaseerde afbouw van de tariefsdifferentiatie. Het getuigt van durf en inzicht dat u, bij drastisch gewijzigde omstandigheden, uw voorgenomen beleid in dezen herziet.
Het doet ons deugd te constateren dat de invoering van de forensenbelasting niet leidt tot een afname van de toeristenbelasting. Er blijkt hier duidelijk sprake te zijn van extra opbrengsten voor de gemeente.
Als wij als Raad vinden dat de hondenbelasting een reële belasting is dan zou dit ook moeten blijken uit een indexatie van de tarieven. Het lijkt er nu op dat het College op twee gedachten hinkt. Kunt u dat nader verklaren?
Op pagina 82 geeft u aan dat een uitvoeringsplan inzake financieel beleid en beheer door de gemeenteraad moet worden opgesteld. Is het niet zo dat er afgesproken is dat door de ambtelijke organisatie, via het College, ons de diverse mogelijkheden van gefaseerde uitvoering van deze verordeningen zou worden aangereikt?
Tenslotte, de fracties hebben de afgelopen periode bezoek gehad van Muziekvereniging Noordenveld vanwege hun nijpende huisvestingssituatie. Dit op advies van de wethouder, indien wij goed zijn geïnformeerd. Onze fractie is onder de indruk gekomen van het gedegen werk wat deze vereniging heeft verricht, over hun ideeën en eigen inspanningen. Wij stellen dan ook voor dat de suggestie van een behoefteonderzoek wordt overgenomen. Als we een oplossing zouden kunnen vinden voor de huisvestingsproblemen waarmee diverse culturele verenigingen te kampen hebben, zou dat geweldig zijn. Een behoefteonderzoek kan uitwijzen wat er nodig c.q. gewenst is. Het is dan aan de Raad om te bezien of we de uitkomst van het onderzoek kunnen en willen honoreren.
Overigens hebben wij de Vereniging Noordenveld meegegeven gebruik te maken van de mogelijkheid van burgerinitiatief zoals wij dat gisteren hebben vastgesteld.
Onze fractie ziet met belangstelling uw antwoorden tegemoet.
Allereerst wil ik u complimenteren met de goed verzorgde programmabegroting en Productenraming. Het ziet er zeer fraai uit. Nog fraaier zou het zijn wanneer de inhoud een zelfde compliment zou kunnen krijgen. Vooralsnog gaat ons dat een brug te ver.
Bij de behandeling van de voorjaarsnota, die zijn beslag heeft gekregen in de discussie eind september bij het Plan van Aanpak hebben wij het nodige gezegd. Dat zullen wij nu niet herhalen.
In de aanbiedingsbrief geeft u op pagina 6 aan dat u misschien wat minder "de oren moet laten hangen" naar de circulaires uit den Haag. Op zich een heel begrijpelijke uitspraak, echter wanneer geschetste negatieve verwachtingen wel uitkomen en u luistert daar niet naar dan zit u wel met een scheur in uw broek, nl. een niet-sluitende begroting en dus geen goedkeuring.
Op pagina 7 geeft u aan dat u het uitgangspunt om de tarieven OZB met 7 % te verhogen handhaaft. Wij hadden gehoopt en verwacht dat u op grond van meevallende rijksinkomsten dit percentage zou bijstellen. Immers, nagenoeg alle burgers zullen het komende jaar geen of zeer kleine salarisaanpassingen kunnen verwachten. En naast de door u gepresenteerde procentuele verhoging vervalt ook nog eens de Zalmsnip, zodat de burgers in 2005 wel erg fors worden aangepakt. Kunt u duidelijk maken waarom u, met meevallende inkomsten, toch een dergelijke forse verhoging wilt doorvoeren? Wij willen hierover graag een helder en duidelijk antwoord, zowel voor het komende jaar als voor de daaropvolgende jaren.
Wij kunnen op dit moment akkoord gaan om geen inhoudelijke discussie over de brandweer aan te gaan, gezien de mogelijke wetswijzigingen. Kunt u aangeven wanneer de eventuele veiligheidsregios zullen worden opgericht, c.q. wanneer het kabinet hierover wetswijzigingen wil indienen?
Aan het eind van dit hoofdstuk noemt u de uitvoering van de WVG. In hoeverre heeft aanbesteding van het WVG vervoer zin als het binnen afzienbare tijd onderdeel wordt van de WMO en er dan wellicht heel anders gaat uitzien? Overigens neem ik aan dat u vroegtijdig de raad zult informeren over de verschillende mogelijkheden van het WVG vervoer zodat de Raad zijn kaderstellende rol kan uitoefenen.
In hoofdstuk 3 op pagina 17 noemt u de fraaie accommodatie van de VV Veenhuizen. We hebben met eigen ogen kunnen zien hoe fraai dit is geworden. Bent u niet bang dat dit mogelijk een precedentwerking zal hebben richting andere verenigingen?
Op pagina 19 sluit u het IHP af met "Wij houden vast aan de oorspronkelijke besluitvorming". De ChristenUnie kan zich voorstellen dat de wethouder graag wil dat het IHP in zijn totaliteit wordt uitgevoerd. In de Raad zijn echter duidelijk "mitsen en maren" ingebouwd. Wij hopen met de wethouder dat het plan integraal kan worden uitgevoerd, maar dat is op dit moment wel iets te voorbarig.
Wij zijn blij dat u op pag. 24, onder Personeel en Organisatie als speerpunten aangeeft "verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening en verbetering van de kwaliteit van de organisatie en medewerkers". Want, alhoewel wij grote waardering hebben voor de inzet van het ambtelijke apparaat, moet toch ook geconstateerd worden dat er aan de kwaliteit nog wel het een en ander mankeert.
Op pagina 29 geeft u aan dat het regionaal korpsbeleidsplan politie Drenthe beïnvloedbaar is. Wij hebben, gezien de uitlatingen van de burgemeester tijdens de raadsvergadering in oktober, sterke twijfels gekregen aan die beïnvloedbaarheid. Kunt u aangeven hoever die invloed strekt?
Op pagina 32 geeft u aan dat er een Gemeentelijk Wegen Plan moet komen. Echter, in het overzicht 2005/2006 op pagina 38 komt dit nergens voor. Hoe wordt dit?
Op pagina 66/67 spreekt u over een afvalstoffenbeleidsplan. U streeft naar vaststelling in 2005 (dus het is nog niet eens zeker of dit gehaald wordt). Of denkt u er stilletjes misschien aan dit over de verkiezingen van 2006 heen te tillen? En hoe zit het dan met onze groene afvalcontainers? Vervanging duldde enige maanden geleden volgens de wethouder geen uitstel, later werd ons meegedeeld dat het gekoppeld zou worden aan het afvalstoffenbeleidsplan. Blijken die containers die zeer dringend vervangen moesten worden, nu ineens nog wel 1,5 tot 2 jaar mee te kunnen?
Op pagina 77 geeft u aan niet te kiezen voor een voortzetting van een gefaseerde afbouw van de tariefsdifferentiatie. Het getuigt van durf en inzicht dat u, bij drastisch gewijzigde omstandigheden, uw voorgenomen beleid in dezen herziet.
Het doet ons deugd te constateren dat de invoering van de forensenbelasting niet leidt tot een afname van de toeristenbelasting. Er blijkt hier duidelijk sprake te zijn van extra opbrengsten voor de gemeente.
Als wij als Raad vinden dat de hondenbelasting een reële belasting is dan zou dit ook moeten blijken uit een indexatie van de tarieven. Het lijkt er nu op dat het College op twee gedachten hinkt. Kunt u dat nader verklaren?
Op pagina 82 geeft u aan dat een uitvoeringsplan inzake financieel beleid en beheer door de gemeenteraad moet worden opgesteld. Is het niet zo dat er afgesproken is dat door de ambtelijke organisatie, via het College, ons de diverse mogelijkheden van gefaseerde uitvoering van deze verordeningen zou worden aangereikt?
Tenslotte, de fracties hebben de afgelopen periode bezoek gehad van Muziekvereniging Noordenveld vanwege hun nijpende huisvestingssituatie. Dit op advies van de wethouder, indien wij goed zijn geïnformeerd. Onze fractie is onder de indruk gekomen van het gedegen werk wat deze vereniging heeft verricht, over hun ideeën en eigen inspanningen. Wij stellen dan ook voor dat de suggestie van een behoefteonderzoek wordt overgenomen. Als we een oplossing zouden kunnen vinden voor de huisvestingsproblemen waarmee diverse culturele verenigingen te kampen hebben, zou dat geweldig zijn. Een behoefteonderzoek kan uitwijzen wat er nodig c.q. gewenst is. Het is dan aan de Raad om te bezien of we de uitkomst van het onderzoek kunnen en willen honoreren.
Overigens hebben wij de Vereniging Noordenveld meegegeven gebruik te maken van de mogelijkheid van burgerinitiatief zoals wij dat gisteren hebben vastgesteld.
Onze fractie ziet met belangstelling uw antwoorden tegemoet.
Reacties op 'Algemene Beschouwingen Begroting 2005. (Reactie ChristenUnie)'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.