Met het oog op 2021

methetoogop2021.jpgvrijdag 27 november 2020 14:55

Op maandag 9 november 2020 sprak de fractievoorzitter Menne Kamminga van ChristenUnie Noordeveld de volgende Algemene Beschouwing uit:

Met het oog op 2021

Geachte lezers, algemeen beschouwend op de begroting van het jaar 2021, tegen de achtergrond van de Zomerbrief van het college, heeft de fractie haar respect uitgesproken voor de wijze waarop het college in deze onzekere tijd in onze ogen gekozen heeft voor een gedegen aanpak om te komen tot een sluitende begroting 2021.

In de doorkijk naar de jaren die daarop volgen zien we dat we nog meer en misschien wel gevoelige keuzes moeten maken om bij gelijkblijvende inkomsten de begroting sluitend te houden. We weten ons in grote mate afhankelijk van toegewezen budgetten vanuit de centrale overheid en spreken daar dan ook over met onze partijgenoten in de Tweede Kamer. We verwachten met het oog op wat voor ons ligt, nog meer dan voor het jaar 2021 dat politiek keuzes gemaakt moeten worden nu economische perspectieven niet rooskleurig zijn.

We hebben horen vertellen en ervaren aan de lijve dat pieken en dalen in het economisch welzijn, groei en welvaart maar ook bezuinigingen en armoede de afgelopen 75 jaar zijn gekomen en gegaan. 75 jaar vrijheid en toch zo gebonden aan economische wetmatigheden. Door alles heen zijn maar een paar dingen echt van belang gebleken. wees niet alleen en blijf geestelijk en lichamelijk gezond.

OOG VOOR NOORDENVELD, OOG VOOR ELKAAR

Hoe duidelijk geeft de huidige omstandigheid weer dat we zware tijden alleen dan goed doorkomen als we oog hebben voor elkaar. We willen kort stilstaan bij een aantal principes waardoor wij ons willen laten leiden.

DIENSTBAAR (VAN GROEI NAAR BLOEI)

In Noordenveld laten we ons, als klein onderdeeltje van de wereld om ons heen leiden door economische principes. Tweeverdieners zijn daarin de norm. Werkdruk, prestatiebeloningen, efficiëntiekortingen, procesoptimalisatie zijn daarin normale termen. Efficiënt en effectief…en dit alles zo snel mogelijk. Tijd is geld.

We zijn allemaal de afgelopen maanden min of meer stil gezet. Opeens werd de ‘tijd’ even aan banden gelegd. De afkick verschijnselen waren bijzonder; klussen en klusjes in huis die er al heel lang lagen werden opeens naar blijdschap van onze huisgenoten opgepakt en afgemaakt. Complete tuinen werden omgetoverd tot tijdelijke paradijsjes, de groenteplantjes en zaden waren niet aan te slepen en hier en daar werd met meer of minder succes de vrucht daarvan op het bord geserveerd. We worden nadrukkelijk aan het nadenken gezet hoe we verbonden blijven met collega’s en we werkzaamheden anders aan kunnen pakken. Opeens zijn woonwijken ook overdag gevuld met mensen, zijn we zichtbaarder geworden in de omgeving waarin we wonen. Contactmomentjes van mens tot mens worden nu minder via het werk maar meer in de wijk op gepaste afstand beleefd. We hebben opeens tijd om dienstbaar te zijn aan de ander en hierin bloeien mooie zaken op.

Economische principes zijn normaliter onze drijfveren maar de kwaliteit van leven wordt door ander zaken wordt bepaald. Speurend naar geluiden die getuigen van een dienstbare houding raakten we onder de indruk van het gedachtegoed van onze Minister President die in zijn lezing op Hervormingsdag afgelopen 31 oktober aangeeft; ik citeer; ‘Maar het leven draait niet om contanten of consumptie, het draait om contact. Om echt menselijk contact. Dat is uiteindelijk het enige dat telt, niet rijkdom of uiterlijkheden, maar wat je met en voor een ander hebt gedaan.’

De voorzitter van de raad laat in de lokale media noteren dat het zware tijden zijn met veel onzekerheden en dat hij zoekt naar het ‘Haagse perspectief’. We willen pleiten voor het andere perspectief: Denk nog eens na hoe je in het leven staat en waar het echt om moet gaan….waar willen wij dienstbaar aan zijn, wat mag mede door jou toedoen groeien en bloeien.

DUURZAAM (KIEZEN VOOR DE SCHEPPING)

We zijn de afgelopen maanden met elkaar in gesprek geweest over de Regionale Energie Strategie en hoe wij vanuit Noordenveld daarin een bijdrage kunnen leveren. De mogelijkheden die we in onze omgeving hebben om invulling te geven aan een nationale doelstelling moet in relatie gebracht worden met datgene wat we daarvoor zouden moeten opgeven. Het eigenaarschap speelt daarin een belangrijke rol. Juist de ruimtelijke kwaliteit in relatie tot geestelijke en lichamelijke gezondheid is van grote waarde gebleken en niet uitwisselbaar voor economisch belang. Er zijn tal van kleine en grote dingen te noemen, van ‘ruim je rotzooi op’, het duurzaam ontwikkelen van nieuwe woningen die in relatie staan met rust, ruimte en de groene omgeving tot ‘strategische beraden aangaande energie transities’ waarbij we economische belangen onderschikt moeten maken aan het verantwoordt omgaan met de schepping en de mens daarin.

Het perspectief bij het wegvallen van de mogelijkheid om ons fysiek, ‘voor de lol’ of het werk verplaatsen is even slikken maar levert wereldwijd een enorme daling in vervuiling op ten gunste van het milieu. Er valt wanneer je kiest voor de schepping veel winst te halen door hier kritisch op te blijven.

DICHTBIJ (ZORG VOOR ELKAAR)

We hebben met dankbaarheid kennis genomen van het feit dat inwoners in Noordenveld elkaars nood zien en men ongeorganiseerd als Noabers en ook georganiseerd hun krachten hebben gebundeld zoals in de organisatie NietAlleen in de zorg voor elkaar. We willen dan ook onze dank uitspreken voor al het goede wat door inwoners voor elkaar is gedaan en vinden daarin weer aansluiting bij datgene wat ons voorgehouden wordt door leiders die ons helpen dingen in een ander perspectief te zetten zoals Gert Jan Segers die stelt dat het gaat om; ‘aandacht voor wat echt telt, niet je rijkdom of je uiterlijkheden maar wat je met en voor een ander hebt gedaan’.

We denken met bewogenheid aan het feit dat het ons niet gelukt is om de aller kwetsbaarsten in onze gemeenschap afdoend te beschermen en dat ze ons plots zijn ontvallen.

We denken aan al die mensen, vaak ouderen die we, omdat we bang waren en iets moesten doen hebben opgesloten en in eenzaamheid hebben laten sterven. We denken aan alle mantelzorgers, hulp- en zorgverleners, de verhalen die ons door hen worden verteld over de onmenselijke eenzaamheid en de immense hoeveelheid werk wat is en wordt verzet. Dit vervuld ons met diep respect.

Mensen hou vol, al ziet het economisch perspectief er niet rooskleurig uit, geef jezelf en de ander voorlopig een ander perspectief; heb oog voor elkaars noden, zorg voor elkaar, wees dienstbaar.

Reacties op 'Met het oog op 2021'