Blij met permanente busverbinding AZC Ter Apel

buslijn 73donderdag 03 december 2015

De ChristenUnie in de provincie Drenthe is blij dat er een permanente buslijn blijft naar het AZC in Ter Apel. Daar heeft de partij zich enkele jaren voor ingezet.

Eerder werden al extra ritten ingezet om vluchtelingen vanuit Emmen naar het asielzoekerscentrum te brengen. Door aanpassing van de dienstregeling dreigde de busverbinding tussen Ter Apel en het asielzoekerscentrum in december verdwijnen. Nu is besloten buslijn 73 tussen Emmen en Groningen voortaan langs het asielzoekerscentrum te laten rijden en dat het asielzoekerscentrum in maart 2016 een eigen bushalte krijgt.

Naar aanleiding van de toenemende en aanhoudende vluchtelingenstroom in onze provincie heeft de Drentse fractie van de ChristenUnie onder andere in september de vraag gesteld of de buslijn van Emmen richting het aanmeldcentrum in Ter Apel ook in de nieuwe dienstregeling beschikbaar zou kunnen blijven en er op aangedrongen deze zo nodig te intensiveren om de grote groepen vluchtelingen op een goede manier op de plaats van bestemming te brengen.

De ChristenUnie vindt dat een goede busverbinding noodzakelijk is en pleitte daarom voor een permanente verbinding. ChristenUnie-Statenlid Bernadette van den Berg: "dit is een belangrijk besluit voor de vluchtelingen die naar Ter Apel reizen en daar verblijven. Voorkomen is dat vluchtelingen, jong en oud , die van Emmen naar het aanmeldcentrum in Ter Apel gaan, hele stukken moeten lopen, vaak met kinderen en veel bagage. Ook kunnen ze nu de winkels in Ter Apel bereiken. Dit past bij een veilige en menswaardige opvang van vluchtelingen".

Archief > 2015 > december