Debat winddossier

Windmolen 1vrijdag 16 oktober 2015

Op 14 oktober jl. heeft er een ingelast debat plaatsgevonden in Provinciale Staten over het Voorontwerp inpassingspan windpark De Drentse Monden en Oostermoer.

De bijdrage van de fractievoorzitter, de heer Alex Langius is hieronder opgenomen.

Aan de orde is de reactie op het Voorontwerp inpassingspan windpark De Drentse Monden en Oostermoer. Daarmee is de voorgenomen realisatie van het Windpark planologisch gezien weer een stap verder in de procedure.

Er is alle aanleiding tot een niet mis te verstane reactie van het Provinciebestuur. Zo zijn de voorstellen uit het oogpunt van planologie nog verre acceptabel, omdat ze geen recht doen aan oorspronkelijke uitgangspunten en de eerder door de Provincie gestelde eisen. Maar ook ten aanzien van het in dergelijke procedures belangrijke flankerend beleid – gericht op draagvlak en compensatie – verzaken minister en initiatiefnemers. Je vraagt je echt af; praten op het ministerie de planologen en techneuten wel met de afdeling communicatie over de strategie?

Het verzoek van de Minister van EZ is voor de ChristenUnie geen signaal om de hele discussie over het winddossier van voren af aan opnieuw te doen. De Staten van Drenthe hebben in het verleden herhaaldelijk uitspraken gedaan. In die zin gaan we wat ons betreft ook vandaag verder. Ook met het coalitieakkoord hebben Statenfracties in meerderheid gekozen om vooruit te kijken en onder condities mee te werken aan de plaatsing van 285,5 MW. Anderen mogen suggereren om helemaal terug te gaan naar af en alternatieve plannen te ontwikkelen, ons lijkt dat geen begaanbare weg. De ontwikkeling van het windpark De Monden/ Oostermoer mag niet los gezien worden van dito ontwikkelingen rond Emmen en Coevorden. Oplossingen zijn niet consequentieloos verkrijgbaar.

Voor de ChristenUnie is de huidige verdeling van verantwoordelijkheden tussen overheden en initiatiefnemers een gegeven waartegen we niet te hoop lopen. Moties over het terughalen van de vergunningverlening of het mengen in juridische procedures, zullen wij niet steunen. De Provincie en gemeenten zouden het ongetwijfeld beter doen. Maar ministerie en ondernemers zijn nu aan zet om – met het oog op 2020 – verantwoord te handelen. Terughalen van bevoegdheden gaat ten koste van realisatie van de afspraken i.h.k.v. de duurzaamheidagenda. De ChristenUnie wil daarvoor niet verantwoordelijk zijn. Ik kan me niet voorstellen dat bijvoorbeeld GroenLinks dat wel acceptabel vindt.

De minister vraagt met de brief van 11 september zowel van PS als GS om een reactie op het voorontwerp Windpark. U hebt PS daarover een brief geschreven met – op hoofdlijnen – de grootste bezwaren tegen de voornemens van de Minister van EZ. In de reactienota van GS zijn die bezwaren verder uitgediept. De fractie van de ChristenUnie deelt die bezwaren. De dubbele lijnopstelling bij Drouwenermond gaat alle proporties te buiten en moet vervallen. Ook Lofar vraagt om overleg over een passende oplossing en qua innovatie ontbreekt het aan zichtbare initiatieven. De ChristenUnie is niet te spreken over de impliciete weigering van de minister om scenario’s te onderzoeken, bijvoorbeeld als het gaat om het gebruik van andere type windmolens.

Ik zei het al, in die kwesties wreekt zich het ontbreken van programmaregie bij het ministerie en de beperkte horizon bij de initiatiefnemers.

Dat met een beetje goede wil oplossingen echt voorhanden zijn toont u aan als het gaat om uw voorstellen over de inpassing bij Nieuwediep-Musselkanaal.

De ChristenUnie heeft zorg over hoe wordt omgegaan met de gerechtvaardigde belangen van omwonenden. Ook ons raakt de emotie in het gebied. Hoewel partijen het misschien principieel oneens zijn, wordt het overleg over wat mogelijk bind nog onvoldoende gezocht. De brieven uit het gebied laten als rode draad zien dat op voorstellen niet wordt gereageerd en bezwaren zonder tegenbericht terzijde worden geschoven. Ik hoor graag van de gedeputeerde dat u alles zult doen wat in uw vermogen ligt om partijen samen te brengen. Wij roepen het college ook op om mee te denken bij de totstandkoming van een behoorlijke compensatieregeling (gebiedsfonds, planschade e.d.) Zodat het gebied naast het zuur ook deelt in het zoet. De ChristenUnie wil een eerlijke verdeling van lusten en lasten. De ChristenUnie stemt in met de brief, en gaat akkoord om de bevindingen van de Staten via het verslag van deze vergadering onder de aandacht te brengen van de minister.

Archief > 2015 > oktober