Wederzijdse erkenning diploma's Duitsland en Nederland

Duitslandmaandag 25 mei 2015

De ChristenUnie in de provincie Drenthe wil werken over de grens beter mogelijk maken. Daarom moeten er snel afspraken gemaakt worden met de Duitse deelstaat Nedersaksen over de erkenning van diploma's.

Vorige week besloten de onderwijsministers van de Nederland, België en Luxemburg dat diploma's in het hoger onderwijs voortaan automatisch geldig zijn in de hele Benelux. Daarmee is een belangrijke belemmering om te werken over de grens in België en Luxemburg weggenomen. Onderwijsminister Bussemaker heeft hierover binnenkort ook gesprekken met de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen.

De Drentse ChristenUnie wil dat er ook zo snel mogelijk afspraken gemaakt worden met de Duitse deelstaat Nedersaksen, die grenst aan Groningen en Drenthe. De partij wil dat zowel diploma's van het hoger onderwijs als van het middelbaar beroepsonderwijs geldig worden over de grens. In schriftelijke vragen aan het Drentse provinciebestuur vraagt de ChristenUnie daar bij minister Bussemaker op aan te dringen.

'Er liggen grote kansen voor werkgelegenheid over de grens die nog veel beter benut kunnen worden. Met het erkennen van diploma's wordt een grote belemmering weggehaald,' aldus ChristenUnie- statenlid Bernadette van den Berg. Begin 2015 presenteerden de Groningse en Drentse ChristenUnie een economische groeiagenda voor de grensregio. Naast de erkenning van diploma's pleit de ChristenUnie daarin ook voor betere verbindingen naar Duitsland en het stimuleren van de Duitse taal in het onderwijs.

Archief > 2015 > mei