ChristenUnie neemt deel aan nieuwe provinciebestuur Drenthe

Collegedeelname Drenthewoensdag 29 april 2015

De ChristenUnie is dankbaar en blij dat ze deel mag nemen aan het nieuwe provinciebestuur van Drenthe, in een coalitie met VVD, PvdA en CDA.

We zien veel ChristenUnie-punten terug in het ambitieuze collegeakkoord, zoals de agenda voor de grensregio, inzet op Duits in het onderwijs, fietssnelwegen, experimenteren met nieuwe vormen van openbaar vervoer, ondersteunen van initiatieven vanuit de samenleving, goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, een onderzoek naar de spoorlijn Emmen - Stadskanaal, noordelijke OV-trajectkaart,  een sloopfonds, aandacht voor gevolgen gaswinning, actieplan energieneutrale woningen en bereikbare voorzieningen.

Alex Langius, fractievoorzitter: "De ChristenUnie ziet de nieuwe bestuurders in Drenthe graag aan het werk in het smeden van nieuwe coalities van overheden en serviceorganisaties. Ketens van samenwerkende partijen die meer voor ogen hebben dan platte eigenbelangen. Op het gebied van werkgelegenheid en onderwijs liggen kansen te wachten. En als het met bepaalde partijen rechtsom niet lukt, werk dan linksom over bovenlangs om stappen te zetten. Zelfbewustzijn en doorzettingsvermogen is wat we willen zien".

Tjisse Stelpstra gedeputeerde namens de ChristenUnie

Tjisse Stelpstra is geïnstalleerd als Gedeputeerde namens de ChristenUnie. Stelpstra was de afgelopen vier jaar fractievoorzitter en bestuurder van een onderwijsorganisatie. Alex Langius, oud-wethouder Assen, is door de fractie unaniem gekozen als de nieuwe fractievoorzitter. Harm-Henk Veldsema is woensdag geïnstalleerd als Statenlid, waardoor de fractie nu bestaat uit Alex Langius, Bernadette van den Berg (vice-vz) en Harm-Henk Veldsema. Roy Pruisscher zal de fractie als commissielid versterken en Willem van Heusden wordt de nieuwe fractiemedewerker.

Klik hier voor het collegeakkoord

Archief > 2015 > april