Werkbezoek aan opvanglocatie Veenhuizen

werkbezoek veenhuizendonderdag 22 januari 2015 21:00

De fractie van de ChristenUnie Noordenveld bracht op maandag 19 januari een werkbezoek aan de opvanglocatie voor asielzoekers te Veenhuizen. Dit om een beter beeld te krijgen hoe het gaat met de mensen die hier tijdelijk gehuisvest zijn. Daarnaast is stil gestaan bij de asielprocedure in Nederland en de functie van locatie Veenhuizen daarin, het werk van COA, het (vrijwilligers)werk van Vluchtelingenwerk Noord-Nederland en de relatie van de mensen tot de omgeving.

Hierbij een kort verslag van het werkbezoek.

"Een beetje vreemd is het toch wel om door een echte gevangenispoort een asielzoekerscentrum binnen te komen" zegt Jeroen Westendorp, fractievoorzitter van de ChistenUnie Noordenveld. "Dit is een plek waar mensen na een heftige periode tot rust proberen te komen, in afwachting van hun procedure. Daar past wat mij betreft zo'n hoog hekwerk met prikkeldraad erop eigenlijk niet bij, maar ik ben blij te horen en te zien dat de mensen in het centrum in Veenhuizen zeer tevreden zijn over hun opvanglocatie en begeleiding".

Op dit moment verblijven voornamelijk Syrische mannen in de opvanglocatie Veenhuizen. Zij zijn hier in afwachting van de start van hun procedure. Door met de mannen te spreken wordt het beeld bevestigd dat tijdelijke opvang in Veenhuizen in afwachting van het begin van de procedure niet meer van zeer korte duur is. Voor sommigen duurt dit al meer dan 60 dagen. Hoewel de Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND) nu een extra kantoor heeft in Veenhuizen is door de grote toestroom van vluchtelingen (voornamelijk uit Eritrea en Syrie) een wachttijd ontstaan. Daarom is er in de afgelopen maanden gewerkt aan verschillende mogelijkheden om vertier te hebben in het centrum. Er is gewerkt aan een WiFI-verbinding (zodat contact met het thuisfront gemakkelijker wordt), er is een fitnessruimte ingericht en er kan gebruik worden gemaakt van de sporthal en sportvelden.

In het gesprek met Vluchtelingenwerk Noord-Nederland (VWNN) wordt duidelijk dat een aantal zaken nog niet zo gaan als ze zouden moeten gaan. Zo worden mobiele telefoons door de Vreemdelingenpolitie bij aankomst in Nederland in beslag genomen, maar pas na 3 maanden geretourneerd. Deze periode behoort normaliter maximaal 2 weken te duren. Ook was er een tekort aan tolken waardoor de procedure extra vertraging opliep. Daarnaast merkte VWNN op dat er een landelijk tekort is aan woningen als men een permanente verblijfstatus heeft verkregen. En bij deze verplaatsing naar een gemeente begint integratie in Nederland pas vaak echt.

Het beeld dat bij de ChristenUnie Noordenveld na het werkbezoek overblijft is wel dat het oude gevangeniscomplex een geschikte locatie is om asielzoekers op te vangen. Het is een rustige omgeving waar mensen tot rust kunnen komen. De verschillende paviljoens bieden genoeg ruimte en waar mogelijk wat privacy voor de bewoners. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) is verantwoordelijk voor de huisvesting van de vluchtelingen en deze meldde tijdens het overleg dat het geen problemen zijn met de nabije omgeving.

Reacties op 'Werkbezoek aan opvanglocatie Veenhuizen'