CHRISTENUNIE STELT VRAGEN OVER VERDRINGING WERK DOOR PROVINCIE

Tjisse Stelpstra ChristenUnie Drenthewoensdag 21 januari 2015

De ChristenUnie in Provinciale Staten van Drenthe vraagt het college hoe het zit met de inzet van werkervaringsplaatsen voor werkzaamheden van de provincie. Recent onderzoek laat zien dat veel werkervaringsplaatsen voor regulier werk worden ingezet. Naar aanleiding van twee recente vacatures wil de ChristenUnie weten of dit ook het geval is bij de provincie.

De ChristenUnie-fractie maakt zich al jaren hard voor gewoon werk voor gewone Drenten. Daarbij heeft de fractie zich, samen met de leden van de Tweede Kamer van de ChristenUnie ingezet voor het behoud van werk in Drenthe. Vooral het behoud van “rijksbanen” was daarbij een speerpunt. De ChristenUnie vindt dat de overheid een zware verantwoordelijkheid heeft waar het gaat om de “eigen” banen.

Fractievoorzitter Tjisse Stelpstra zegt hierover: “Je kunt als provincie niet een grote broek aantrekken tegenover anderen en er zelf niet naar handelen. Ik vind dat er ook binnen de staten veel te gemakkelijk wordt gepraat over uitbesteden en minder ambtenaren. Ook wij zijn een werkgever met verantwoordelijkheid. Daarom wil ik precies weten hoe het zit met deze werkervaringsplaatsen”.

Hij refereert daarmee aan een recent onderzoek van Alter Opus. Dat onderzoek laat zien dat werkervaringsplaatsen niet zonder problemen zijn. Er is sprake van verdringing, geen bescherming en armoede.

Ook de provincie kent werkervaringsplaatsen. Deze week werden daarvoor nog twee vacatures gepubliceerd op de website Noorderlink.nl. (een vacature voor een onderzoeker (beleids)ontwikkeling donkerte en stilte en een vacature voor een ICT-medewerker). Het is onduidelijk of het hier om regulier werk gaat of niet.

Tjisse Stelpstra: “Ik wil weten wat er gebeurt was zonder deze vacatures. Gaat het werk dan niet gebeuren? Ook wil ik weten waarom er niet een beloning tegenover staat. Ik hoop dat het college een goede uitleg heeft.”

Vandaag heeft Tjisse Stelpstra daarom vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten over dit onderwerp.

Nadere info bij Tjisse Stelpstra:
t.stelpstra@drenthe.nl

Klik hier voor de bijlage met schriftelijke vragen.

Archief > 2015 > januari