2de termijn Algemene Beschouwingen Begroting 2015

spaarpotdinsdag 11 november 2014 14:54

Op maandagavond 10 november heeft de gemeenteraad van Noodenveld zich uitgesproken over de begroting van 2015. Tijdens deze behandeling heeft de ChristenUnie zich over een aantal zaken uitgesproken en ingestemd met de begroting voor 2015. Wij zijn blij en dankbaar dat een aantal dienstbare en duurzame voorstellen van de ChristenUnie door de Raad en het college overgenomen, waaronder het voorstel om te kijken naar de mogelijkheden van Wilgenteelt op bedrijfsterreinen.

Behandeling Programmabegroting 2015 2de termijn

Voorzitter,

Nu is de ChristenUnie aam de beurt om haar licht te laten schijnen over de begroting 2015 en de politieke beschouwingen van de andere fracties. We zijn als laatste in de rij, dus we proberen niet te veel in herhaling in te vallen. Allereerst bedanken wij dit nieuwe college voor haar zienswijze op onze algemene beschouwing op de eerste programmabegroting in nieuwe collegeperiode. Wij zijn blij en dankbaar dat een aantal voorstellen en zienswijzen van de ChristenUnie door het college zijn overgenomen.

Graag staan wij in onze tweede termijn stil bij:
- Het voornemen van het College om de resterende transitiebudgetten te oormerken als reserve sociaal Domein. Hier zijn wij blij mee.
- Uw barmhartige houding ten aanzien Vluchtelingen en minderheden. Wij voelen de verantwoordelijkheid van ons ten aanzien van deze groep mensen met u mee.
- Uw voornemen om te komen tot een structurele bezuiniging bij Stichting Welzijn in Noordenveld. Voorzitter, onze fractie stelt dat welzijnsorganisatie adequaat moeten optreden bij de veranderende zorg. Wij steunen u in uw gedachte dat ook welzijnsorganisaties mee moeten veranderen. Uit uw reactie blijkt dat u komend jaar in overleg gaat met verschillende welzijnsorganisatie. Kunt u toezeggen om voor de VJN 2015 bij de raad terug te komen met nieuwe afspraken zodat de structurele bezuiniging kunnen staven.
- Wij begrijpen snippergroen niet u de hoogste prioriteit heeft, omdat eerst de registratie van de percelen op orde moet zijn. Daarvoor hebben wij begrip. U zult wel niet dat de aandacht voor actieve verkoop van snippergroen bij onze fractie niet versnipperd.
- Wij zijn blij met uw voornemen om te onderzoeken of wilgenteelt op braakliggende percelen waardevol voor Noordenveld kan zijn. Wanneer denkt u dit onderzoek te kunnen afronden?
- Voorzitter, met bijna 600 mensen die een beroep moeten doen op de gemeente als vangnet is het belangrijk om werk te blijven maken van werk. Dat vindt niet alleen onze fractie, maar ook de PvdA. Wat ons betreft zijn er kansen om lokaal afspraken te maken met werkgevers als u uitgaat van de Talenten van mensen. Wij zouden graag zien dat u toch nader gaat kijken naar het Talentenportaal uit de Gemeente Hellendoorn.
- Wij zijn, net als GroenLinks, benieuwd hoe u re-integratiebeleid in 2018 vorm wilt geven.
- Het is goed om te lezen dat u volgend jaar in overleg treedt met de muziekverenigingen. Wij hebben begrepen dat zij graag meedenken over de inrichting van het muziekonderwijs in onze gemeente.
- Museum Kinderwereld. Wij mochten een brief ontvangen van het bestuur. Wij blijven van de huidige subsidie voor nu afdoende is voor het Museum. De ontwikkelingskosten zal het bestuur op een andere manier moeten bekostigen.
- Wij zijn blij om te lezen dat het College eventuele extra investeringen in preventie en handhaving ten aanzien van de Drank & horeca-wet niet uitsluit.
- Meerdere fracties maken zich druk om de werkdruk en daarmee het ziekteverzuim. Zelfs Lijst Groen Noordenveld die afgelopen jaren standaard riep om minder ambtenaren heeft hier aandacht voor. Wij zijn blij met voorgestelde maatregelen en hopen goed werkgeverschap en gezonde werknemers.

Ook zien wij een aantal interessante reacties op de zienswijzen van andere fracties, dan wel interessante zienswijze van de fractie zelf;
- Wij zijn blij dat GroenLinks pleit voor een actieve aanpak van drugsoverlast in onze gemeente. Wij hebben wel eens andere geluiden van deze fractie gehoord.
- Meerdere fracties vragen naar geld voor het ontwikkelingsbureau Veenhuizen en de Unesco-voordracht. Onze fractie heeft in 2012 ook gevraagd naar het incidentele karakter hiervan.
- Wij zijn blij met initiatief van de VVD; economisch beleidsplan bedrijfscoach

U hoort het, de ChristenUnie blijft zich inzetten voor een dienstbaar, zorgzaam en duurzaam Noordenveld.

Tot zover in 2de termijn.