Uitslag verkiezingen 19 Maart 2014 - ChristenUnie in de plus!

verkiezingenvrijdag 28 maart 2014 12:50

De ChristenUnie Noordenveld is blij en dankbaar met de verkiezingsuitslag van de Gemeenteraadsverkiezingen op 19 Maart 2014. Het totaal aantal stemmen op de ChristenUnie is toegenomen.

De gemeenteraadsverkiezingen liggen inmiddels 2 weken achter ons. Al die mensen die op de ChristenUnie hebben gestemd danken wij hartelijk. Wij hopen het vertrouwen wat u daarmee in onze partij hebt uitgesproken ook waar te maken. Mochten er de komende jaren zaken zijn die vragen of kritiek bij u oproepen laat het ons dan weten. Goede kritiek helpt ons om ons werk beter te kunnen doen.

Bespiegelingen op de uitslag

Daar waar enkele landelijke partijen fors hebben verloren mogen wij met dankbaarheid constateren dat de ChristenUnie haar zetel in de raad heeft behouden en zelfs het aantal stemmen op de partij is toegenomen. De grote winnaar van de verkiezingen is de lokale partij Gemeentebelangen, dit past in het landelijke beeld.Helaas kwam de ChristenUnie nog zo'n 250 stemmen te kort om ook een tweede zetel in de Gemeenteraad van Noordenveld te kunnen invullen.

De ChristenUnie ziet de uitslag als een stem van vertrouwen in de genomen bestuursverantwoordelijkheid. Samen met het CDA, Gemeentebelangen, Groenlinks en de PvdA heeft de ChristenUnie als coalitie 1 zetel gewonnen. De komende weken zal duidelijk moeten worden hoe het toekomstige bestuur van de Gemeente Noordenveld er uit komt te zien. Wij zullen ons hierbij helder en constructief opstellen. Het is duidelijk dat de fractie van Gemeentebelangen hierbij aan zet is.

De samenstelling van de nieuwe raad 2014-2018 is als volgt: Gemeentebelangen 7 zetels, Lijst Groen Noordenveld 4,PvdA 3 , VVD 2, CDA 2, D66 2, GroenLinks 2 en ChristenUnie 1. Hieronder de totale uitslag.

Aantal stemmenPercentageZetels
Partij201420102014201020142010
Gemeentebelangen 4.172 3.297  28,2 % 21,4 % 7 5
Partij van de Arbeid 2.000 2.794  13,5 % 18,5 % 3 4
Lijst Groen Noordenveld 2.384 2.396  16,1 % 15,9 % 4 4
VVD 1.560 2.390  10,6 % 15,8 % 2 4
CDA 1.520 1.279  10,3 % 8,5 % 2 2
GROENLINKS 1.128 1.134  7,6 % 7,5  % 2 2
Democraten 66 (D66) 1.200 1.000  8,1 % 6,7 % 2 1
ChristenUnie 810 796  5,5 % 5,3 % 1 1
Totaal 14.774 15.086

Opkomstpercentage 2014 59,86 %

Helaas is het totaal aantal stemmers teruggelopen, en dat is niet goed voor de lokale politiek.