Bestemmingsplan Vrijetijdsboulevard

vrijdag 14 april 2006 14:56

In de commissievergadering van de gemeente Noordenveld van 12 april is o.a. de vaststelling van het bestemmingsplan Vrijetijdsboulevard aan de orde geweest. Meestal worden bestemmingsplannen zonder veel discussie vastgesteld. Gezien het belang van dit onderwerp hebben de fracties, waaronder de ChristenUnie, wat langer bij dit onderwerp stilgestaan.
Hieronder vindt u de bijdrage van de ChristenUnie.

Het voorliggende plan geeft ons aanleiding tot de volgende vragen c.q. opmerkingen:

1. Uit het bestemmingsplan blijkt dat er in het gebied sprake van vervuiling is. Wat zijn de kosten van sanering en zijn deze kosten in het totale bedrag voor de realisatie van het plan begrepen?
  2. De disco. We hebben ons verbaasd over de argumentatie. Blijkbaar wordt de zienswijze gegrond verklaard omdat de ondernemers hebben aangegeven tot een goede invulling te kunnen komen zonder het vestigen van een disco. De conclusie kan zijn dat puur op grond van uitspraken van potentiële ondernemers de zienswijzen gegrond worden verklaard. Met andere woorden: het financiële belang van enkele exploitanten weegt zwaarder dan de problemen die onze burgers met realisatie van een disco hebben. Dus: zienswijzen gegrond op het toekomstige gewin van ondernemers in plaats van de argumenten van omwonenden. De omwonenden mogen de ondernemers wel erg dankbaar zijn dat een disco niet nodig is. Hadden de ondernemers aangeven dit wel nodig te vinden dan hadden de bewoners blijkbaar het nakijken gehad.
  3. In het plan wordt op pagina 33 aangegeven dat er vanuit de markt in ruime mate belangstelling is voor de beschikbare grond. Van de voorzitter hebben we destijds begrepen dat het College de ontwikkeling in handen heeft gegeven van twee lokale ondernemers. Onverlet dat wij grote bewondering hebben voor deze ondernemers, maken wij ons toch ernstige zorgen over de kwetsbaarheid die wij daarmee lopen. En wij weten dat wij niet de enige zijn maar dat onze gevoelens door meerderen, ook vanuit de collegepartijen, worden gedeeld. De voorzitter van het college heeft destijds gesteld dat de raad zich hier niet mee moet c.q. mag bemoeien omdat het om uitvoering gaat. Een taak die aan het College is voorbehouden. Wij bestrijden deze zienswijze. Er is hier duidelijk sprake van beleid en dat is zeker een aangelegenheid van de Raad. De gevolgen van de keuzes die hier gemaakt worden kunnen voor de toekomst een enorme impact hebben. Als de Raad van mening is dat ze hierin geen zeggenschap heeft dan zullen wij in het vervolg bij voorstellen die ons vanuit het college bereiken meer randvoorwaarden moeten stellen om de bevoegdheid van de Raad duidelijk gestalte te geven. De Raad is er voor het behartigen van de belangen van de bevolking en daar hoort ook bij hoe een invulling van een groots plan als de vrijetijdsboulevard moet gebeuren. Zowel voor de aanwonenden als voor degenen die er in de toekomst hun brood verdienen is dat van groot belang.
Nietap, 12 april 2006

Reacties op 'Bestemmingsplan Vrijetijdsboulevard'