Uitslagen Gemeenteraadsverkiezingen 2006 in NOORDENVELD

maandag 13 maart 2006 14:40

Verschuivingen

De gemeenteraadsverkiezingen van 2006 liggen inmiddels alweer enkele dagen achter ons. In de gemeente Noordenveld is het nodige veranderd. Van de 8 par-tijen die de afgelopen periode in de raad vertegenwoordigd waren zijn er nu 6 overgebleven. ODN (Onafhankelijk Democraten Noordenveld, een afsplitsing van Gemeentebelangen) heeft niet meer meegedaan aan de verkiezingen. De heer Oosterwijk, raadslid voor deze partij, is er op 86-jarige leeftijd mee gestopt. Een goede opvolger was niet beschikbaar zodat de partij zichzelf heeft opgehe-ven. Verder kreeg D66 onvoldoende stemmen om nog een raadszetel te kunnen bemachtigen. Daarnaast hebben VVD en CDA elk 1 zetel verloren; totaal dus een verlies van 4 zetels. Gemeentebelangen heeft hiervan 1 zetel gekregen (een restzetel) terwijl de Partij van de Arbeid de grote winnaar is geworden. Deze partij is gestegen van 4 naar 7 zetels. Hiermee volgt de PvdA de landelijke ten-dens.

ChristenUnie

De ChristenUnie had 1 zetel en houdt 1 zetel. Natuurlijk hadden we het fijn ge-vonden wanneer er een zetel bij gekomen was maar dit viel, in alle redelijkheid, niet te verwachten. Toch zijn we erg dankbaar voor het resultaat wat we moch-ten boeken. Deze keer hebben 929 mensen hun stem op de ChristenUnie uitge-bracht en dat is een stijging van ruim 20 %. Daar mogen we dankbaar voor zijn. Hiermee hebben we de kiesdeler ruimschoots gehaald. Voor de cijferliefhebbers onder u hieronder een staatje van het aantal stemmen wat de ChristenUnie sinds de herindeling in 1998 bij de gemeenteraadsverkiezingen heeft gehaald.

Overzicht

1998: 611 stemmen (kiesdeler was 606); 2002: 771 stemmen (kiesdeler was 677), de stijging bedroeg in 2002 17 % ten opzichte van 1998; 2006: 929 stemmen (kiesdeler was 713), de stijging bedroeg 20 % ten opzichte van 2002 en meer dan 50 % t.o.v. 1998. Kortom, de stijgende lijn van de afgelopen jaren heeft zich doorgezet. Wij zijn God dankbaar dat Hij het werk van de ChristenUnie zo heeft willen zegenen. We hopen in de periode die voor ons ligt meet Gods hulp ons weer volledig in te zetten voor de gemeente Noordenveld.

Bedankt!

Bijzonder dankbaar zijn wij al die vrijwilligers die hebben geholpen om de naamsbekendheid en de uitgangspunten van de ChristenUnie te vergroten. In de hele gemeente zijn folders rondgebracht, daarnaast is er in Roden, Peize en Norg in de winkelcentra en op de markt reclame gemaakt. Allen die hier hun steentje aan hebben bijgedragen, heel, heel hartelijk bedankt.

Collegevorming

We hebben begrepen dat de collegeonderhandelingen volop aan de gang zijn. De grootste partijen (Gemeentebelangen en Partij van de Arbeid) voeren de onder-handelingen met elkaar en vinden het blijkbaar niet nodig de andere partijen te raadplegen. Wanneer hierover meer bekend is zullen wij u weer op de hoogte brengen.

Reacties op 'Uitslagen Gemeenteraadsverkiezingen 2006 in NOORDENVELD'