Herijking OV-tactiek, BIP plan

Treinspoordinsdag 01 april 2014

Tijdens de commissievergadering van OGB (Omgevingsbeleid) op 26 maart j.l. hebben we tijdens de rondvraag het te nemen besluit van Provinciale Staten Overijssel aangaande de herijking OV-tactiek aan de orde gesteld. Wij zijn als ChristenUnie Drenthe verontrust over de grote gevolgen die de opheffing van lijn 40, Steenwijk – Meppel – Zwolle, heeft voor vooral de scholieren. Zij hebben met deze buslijn een betere verbinding met hun schoolcomplex ten opzichte van de trein.

Eén van de voorgestelde maatregelen in Overijssel is het deels laten vervallen van zogeheten parallelle lijnen, die kernen verbinden die ook via een spoorlijn zijn verbonden. In het algemeen trekt lijn 40 reizigers die een goedkoper alternatief voor de trein zoeken. Wij vroegen het college of zij mogelijkheden ziet ter voorkoming van het voorgenomen besluit. Zou het college kunnen pleiten dat, voordat concreet wordt overgegaan tot opheffing van lijnen zoals deze lijn 40, de gevolgen zichtbaar worden gemaakt.

Het college, gedeputeerde Brink, deelt onze zorgen. Hij beseft dat het college in Overijssel, net zoals wij in Drenthe, soms pijnlijke keuzes moet  maken om het openbaar vervoer af te stemmen op de ter beschikking staande middelen. Er liggen in Overijssel een aantal pakketten voor waaruit een keuze gemaakt zal moeten worden. Brink zegt toe met zijn collega in Overijssel deze situatie te bespreken. In de krant lazen we later dat in Overijssel, op aandrang van de Staten, eerst de gevolgen van het opheffen van buslijnen inzichtelijk gemaakt moeten worden.

Aan de orde tijdens de commissievergadering van OGB kwam Beheer-, Inrichtings- en Ontwikkelingsplan Drentse Aa (BIO-plan) en het Beheer- en Inrichtingsplan Drents-Friese Wold (BIP). Deze plannen dienen als meerjarig plan-document voor de verdere doorontwikkeling en beheer van genoemde gebieden.

Er is in het Drentse Aa gebied al veel geïnvesteerd in natuur en landschap, recreatie, landbouwontwikkeling, water, educatie en leefbaarheid. De Drentse Aa is één van de mooiste gebieden van Nederland. Er is een gecoördineerde en gebiedsgerichte aanpak. Goed voorbeeld hiervan is het “Levend bezoekersnetwerk van de Drentse Aa”: zo’n honderd recreatie- en horecaondernemers zijn hierbij aangesloten. Zij zijn de informatiepunten en vertellen de bezoekers het verhaal van het Drentse Aa gebied.

In het Drents-Friese Wold gaat het BIP vooral over de doorontwikkeling richting het langetermijnperspectief van een groot, natuurlijk systeem van beek en bos, waarbij natuurlijke processen sturend zijn en de mens alleen bijstuurt waar nodig. De ambitie van het Nationaal Park is het beheer vorm te geven met inzet van (grote) grazers. Gedacht wordt aan “rewilding” een Woud zonder grenzen. Rewilding betekent het op termijn terugbrengen van grazers zoals: wilde paarden, wilde runderen, edelherten, everzwijnen en eventueel wisenten. Dit houdt dan in dat afgestapt moet worden van het huidige “nulstandbeheer”. Rewilding wordt het centrale thema in de educatie, communicatie en marketing voor de komende periode. Het Drents-Friese Wold wordt dichter bij de beleving van de mensen gebracht. Zo wordt dit gebied een toeristische publiekstrekker.

De Regiovisie Groningen Assen (RGA) richt zich nu vooral op de versterking van de interne samenhang tussen de steden en de Regio waarbij bereikbaarheid centraal staat, het faciliteren van het Economisch Platform en de ondersteuning van regionale versterking van de gebiedskwaliteit. Voor de crisis werd de RGA voornamelijk ingezet om de woningbouw te stimuleren en onderling af te stemmen met daarnaast de bereikbaarheid – de tram. De ChristenUnie volgt de Regiovisie kritisch. Wij hadden, in samenwerking met de VVD, een amendement ingediend om een beoordelingskader op te stellen voor het deelbudget Regionale Projecten en Innovatie. De stuurgroep reageert hierop met de opmerking dat zij het belang van het beoordelingskader erkent maar dat zij vindt dat de stuurgroep gemandateerd is tot het opstellen van dergelijke kaders. Waar zij aan voorbijgaat is dat de Staten het budgetrecht hebben, de Staten bepalen waaraan het geld wordt uitgegeven! De stuurgroep verwacht voor 1 juni met een voorstel tot een beoordelingskader te komen.

Doordat de deelnemende provincies en gemeenten minder middelen beschikbaar hebben/stellen is een taakstellende verlaging vastgesteld van € 7,8 miljoen. Maar wanneer we naar de begroting  2014 kijken laat deze een stijging van € 1 miljoen zien. We hebben ook nog steeds grote moeite met het feit dat we projecten getemporiseerd gaan uitvoeren, we hierdoor 3 jaar langer financieel bijdragen aan de Regiovisie, we in plaats van minder we meer geld kwijt zijn.

De Staten denken erover de Regiovisie door de Rekenkamer of door ons eigen Onderzoeksbureau eens onder de loep te laten nemen. Zou volgens de ChristenUnie een hele goede zaak zijn!

Dus wordt vervolgd!

Archief > 2014 > april