Bijpraten...

fietsen door Drenthevrijdag 14 februari 2014

Een tijdje niet geschreven voor de site, vanmiddag er maar even voor gaan zitten. Want niet schrijven voor de site, betekende niet dat er ook niets gebeurd/voorgevallen/behandeld is de afgelopen tijd.

Aan een paar onderwerpen wil ik daarom er even uitlichten:

BREEDBAND

Hierover zijn we in de Staten al een tijd met elkaar bezig om uit te zoeken of het mogelijk is heel Drenthe te voorzien van glasvezel. Of om het heel mooi te zeggen: heel Drenthe te voorzien van

NGA = Next Generation Acces of te wel toekomstvaste digitale ontsluiting.

De invloed van BREEDBAND op de maatschappij is groot. Vooral voor de economische- en maatschappelijke ontwikkeling. Hoogwaardige netwerken zijn een noodzaak, een must, voor bedrijven.

Dit is dan ook de reden dat wij, als ChristenUnie in Drenthe, steeds groot voorstander zijn om zo spoedig mogelijk breedband uit te rollen in onze provincie. Ons doel is het Drentse platteland vitaal en leefbaar te houden voor haar inwoners en bedrijven. De marktpartijen, zoals KPN (Reggefiber) en Ziggo, leggen wel breedband aan, maar alleen daar waar het voor hen rendabel is. Daardoor blijven delen van Drenthe verstoken van Breedband. Berekend is dat 20.300 huishoudens, 4720 bedrijven (agrariërs, zzp’ers en ondernemingen) in het buitengebied het de komende jaren nog zonder snel internet moeten doen.

Lokale initiatieven zijn in Drenthe al actief, Werkgroep Glasvezel Midden-Drenthe en de coöperatie ECO-Oostermoer. Besloten is een kwartiermaker te laten kijken naar welke initiatieven zijn er en wat zijn de kosten om  heel Drenthe te voorzien van glasvezel.

De kwartiermaker heeft zijn werk bijna afgerond, hier zullen we nog veel meer van horen!

FIETSNOTA

Drenthe staat uiteraard heel goed bekend als fietsprovincie. Dit natuurlijk vooral om dat er bij ons jaarlijks de fietsvierdaagse plaatsvindt. Toch is Drenthe niet meer fietsprovincie nr. 1. Vandaar dat we er samen, met experts, over willen gaan buigen hoe kunnen we binnenkort weer de lijst van fietsprovincies aanvoeren? De startnotitie is behandeld, we hebben ook aandacht gevraagd voor de wandelaars, misschien kan daar ook naar worden gekeken. Nu in Drenthe de knooppunten route voor fietsers klaar is, zou het toch ook fantastisch zijn dat dit ook voor  wandelaars geregeld wordt.

DUURZAAMHEIDSREGELING

Onze provincie heeft een stimuleringsregeling voor zonne-energie voor particulieren. De regeling geldt zoals dat genoemd wordt voor natuurlijke personen. Dus voor gewone mensen zoals u en ik. Voor bedrijven kennen we de Drentse Energie Organisatie. Het budget voor deze stimuleringsregeling is verdeeld over de gemeenten. Dus mocht u belangstelling hebben: meld u bij uw gemeente!

Hierop aansluitend is de Energiepotentiekaart Drenthe op basis van de beschikbare gegevens opgesteld. Alle vormen van hernieuwbare energie komen aan de orde op de potentiekaart zoals wind, zon, water, biomassa en bodem. De kaart is een informatiebron voor het realiseren van projecten voor de productie van  hernieuwbare energie. Hierop kunt u in één blik zien of uw huis geschikt is voor bijvoorbeeld zonnepanelen, zelfs op welk deel van uw dak dit het meest rendabel is!

ACTIECOMITE’S

Actiecomité Klijndijk vraagt aandacht voor de ontsluiting N34/Slenerweg.

Onze fractie kan zich de zorgen van de mensen in Klijndijk wel voorstellen. Wanneer de afslag Emmen Noord vervalt en de N34 verder ongelijkvloers gemaakt wordt en er dan een aansluiting komt via de Slenerweg zal de belasting bij de rotonde Hoofdweg/Melkweg/Slenerweg een heel stuk drukker worden. En deze rotonde is in de vakantietijd al enorm druk omdat de Fruithof er direct aan gelegen is. We weten dat zelfs veel mensen uit de omgeving een vaste staanplek op de Fruithof hebben, dichtbij huis en je bent er toch uit is hun motto. Velen wonen in Emmen en rijden dagelijks via de afslag Emmen Noord naar hun werk in Groningen en omgeving.

We hebben er als fractie de kaart bij gepakt en stellen een andere, en tevens veel goedkopere oplossing, voor: Wanneer je vanuit Groningen naar Emmen rijdt – kan dit alleen via de N381. Komend vanuit Coevorden kun je de huidige afslag Emmen Noord nemen. Vanuit Emmen/Klijndijk kun je wel richting Groningen rechtsaf maar niet linksaf richting Coevorden. Door het verlengen van de op- en afrit kan het verkeer op de N34 goed doorstromen en ontlast je de rotonde en het verkeer door Klijndijk. Doel van het ongelijkvloers maken van de N34 is dat het verkeer goed kan doorstromen en dat de weg veiliger wordt. Volgens ons voldoet ons voorstel hieraan.

Jammer dat de gedeputeerde, dhr. Brink, hier niet op reageerde.

Stichting Dorpsbelangen Rolde bepaalt ons bij de geluidsbelasting welke zij ondervinden bij de verdubbeling van de N33. Hierover is op initiatief van de gemeente Aa en Hunze een rapport verschenen. Hierin staat dat de geluidsbelasting al in 2015 een overschrijding laat zien. Het geluidsplafond zal meteen na openstelling van de weg al zijn overschreden. Dit geldt in het bijzonder voor Rolde Oost. De ChristenUnie is van mening dat bij overschrijding van de landelijk vastgestelde normen, maatregelen moeten worden genomen.

Meerdere fracties, waaronder wij dus, hebben er bij de gedeputeerde op aangedrongen zo spoedig mogelijk met de bewoners om de tafel te gaan en proberen samen een oplossing voor de problemen te vinden. Of dit nu eerst door middel van bomen, bossages e.d. is (er wordt ook nog stil asfalt aangelegd) en later eventueel een geluidswal, feit is dat hier zeker stappen moeten worden ondernomen om aan de geluidsbelasting wat te doen.

RCR PROCEDURE WIND

We hadden nog niets gehoord over het rapport van de RIVM over de effecten van geluid op de gezondheid van omwonenden. Dit zou in januari gepresenteerd worden. Nu blijkt dit rapport wel beschikbaar. Via Marianne v.d. Tol (D66) via de mail ontvangen. Niet van het college/griffie.  Hierover zullen we ons binnenkort buigen, ik ben benieuwd of dit rapport nieuwe inzichten geeft.

Onze provincie heeft in Inter Provinciaal Overleg afgesproken van de 6000 MW windenergie op land, wat door het Rijk is bepaald, 285,5 MW voor haar rekening te nemen. In onze Omgevingsvisie hebben we daarvoor een zoekgebied aangewezen: de Veenkoloniën. Minister Kamp (EZ) heeft in zijn brief aangegeven 150 MW in Aa en Hunze en Borger-Odoorn; 60 MW in Emmen; 40 MW in Coevorden te willen realiseren. Blijft er dus 35,5 MW over. In eerste instantie wordt gekeken of dit bij Emmen of Coevorden een plek kan krijgen. Lukt dit niet dan moet de 35,5 MW in Aa en Hunze en Borger-Odoorn gerealiseerd worden. De laatste 2 gemeenten zijn het niet met de beslissing van de minister eens. Dit hebben zij hem ook per brief laten weten. De provincie had met Aa en Hunze en Borger-Odoorn afgesproken dat in dit gebied 120 MW gerealiseerd zou worden.

D66 had bij motie in de laatste vergadering van Provinciale Staten gevraagd ook buiten het zoekgebied de Veenkoloniën te vragen aan gemeenten of zij bereid zijn een deel van de 285,5 MW voor hun rekening zouden willen nemen. Deze motie is niet aangenomen, ook wij hebben deze motie niet gesteund. Wij vinden dat de totale opgave in het zoekgebied moet worden gevonden.

Het college schrijft in haar brief aan de Staten dat zij de zorg voor de inwoners van het gebied van groot belang vindt. Dat zij blijven streven naar optimale inpasbaarheid en dat er voldoende mogelijkheden voor participatie en gebiedsontwikkeling moeten zijn. Voor deze punten hebben wij, als ChristenUnie fractie in Drenthe, steeds aandacht gevraagd. Wel zijn wij van mening dat we het winddebat gevoerd hebben en dat we niet willen, en niet van plan zijn, dit steeds maar weer over te moeten doen!

 

Labels
Drenthe

« Terug

Archief > 2014 > februari

Geen berichten gevonden