abmaandag 21 oktober 2013 15:42

Hierbij de bijdrage (in Eerste Termijn) van de ChristenUnie-fractie voor de Algemene Beschouwingen op de Begroting 2014. In de Algemene beschouwing geeft elke fractie haar visie op de beleidsvoornemens, plannen en financiële voorstellen van het College. Verder een korte samenvatting van onze actiepunten.

Onze algemene beschouwing samengevat; dit wil de ChristenUnie voor 2014:

• Een banenplan voor Noordenveld
  • Heldere communicatie over en goede afspraken voor de (aanstaande) veranderingen in de zorg (Jeugdzorg, AWBZ)
  • Oormerking van middelen voor chronisch zieken en gehandicapten
  • De MFA in Een mogelijk maken, inclusief goede afspraken met beide schoolbesturen
  • Een, in samenspraak ontwikkelde, Noordenveldse aanpak voor de nieuwe Drank & horecawet
  • Vraagbundeling voor nieuwe breedbandverbindingen in het  buitengebied
  • Actieve en vlotte verkoop van snippergroen
  • Het Masterplan Museum Kinderwereld z.s.m. in de Gemeenteraad beoordelen
  • De Noordenveldse Zonatlas; in 1 oogslag uw zonne-energiepotentie helder

Algemene Beschouwing op de begroting 2014

Zorgen voor Werk & Werken aan de Zorg

Blijvende inzet voor een Dienstbaar en Duurzaam Noordenveld

1. Inleiding en perspectief

Voor ons ligt de programmabegroting 2014 alsmede de meerjarenraming 2015-2017. De laatste programmabegroting uit deze bestuursperiode. Een periode waarin de ChristenUnie Noordenveld zich mede middels het bestuursprogramma “Samen de schouders eronder” heeft ingezet voor een Dienstbaar en Duurzaam Noordenveld. Uit de inleiding van de begroting 2014 wordt ons duidelijk dat de afgelopen jaren veel is gerealiseerd waar we samen trots op en dankbaar voor mogen zijn. Wij noemen: een nieuwe visie op maatschappelijke ondersteuning, investeringen in de leefbaarheid van Norg, de realisatie van het gemeentelijk contact centrum en de plaatsing van zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen.

In de algemene beschouwing op de voorjaarsnota 2013 beschreef de ChristenUnie de vrees de positieve geprognosticeerde voordelige resultaten in meerjarenbegroting zwaar onder druk zullen komen te staan. In de brief van het college aan de raad van 18 oktober 2013 wordt beschreven wat de gevolgen zijn van de Rijksbezuinigingen, tel hier de nog niet bevestigde bezuinigingen van het Herfstakkoord bij op en discussie zal in het voorjaar van 2014 wederom gaan over structurele bezuinigingen (eigenlijk is het huidige meerjarenperspectief daarmee volledig achterhaald). De ChristenUnie stelt dat we daar wederom samen de schouders onder moeten zetten.

De ChristenUnie vindt de keuze van het college daarom verstandig de extra algemene uitkering van 1 Miljoen Euro (na bijstelling nog 500.000 Euro, en na verdere bijstelling waarschijnlijk nog minder) te reserveren en bij te voegen bij de algemene reserve. Bij de behandeling van de begroting 2013 heeft de ChristenUnie stevig gepleit voor een helder stappenplan om de financiële positie te versterken. We zien dit besluit dan ook als een uitvloeisel van ons pleidooi.

Tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota 2012, de begroting 2013 en Voorjaarsnota 2013 kwamen wij met een aantal voorstellen waar u soms enthousiast mee aan de slag bent gegaan. Ook vanuit dit perspectief willen wij in onze algemene beschouwingen op de programmabegroting 2014 ingaan op de keuzes die u als college voorstelt, onze reactie hierop en onze voorstellen voor een dienstbaar en duurzaam Noordenveld.

Allereerst wil de ChristenUnie u, en via u de ambtelijke organisatie dank zeggen voor de krachtsinspanning die geleverd is.

Zorgen voor werk

Uit de analyse op de begroting wordt nogmaals duidelijk dat de uitgaven in het sociale domein oplopen. Het beroep op de Bijstand en het Minimabeleid neemt toe, er komen steeds meer aanvragen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en schuldhulpverlening, en ook doen meer mensen een beroep op de Voedsel- en Kledingbank. Het is dan ook goed dat het Kabinet ruimte heeft gevonden om te werken aan armoedebeleid. Wij wachten uw voorstellen in dat kader af.

Hoewel de economie lijkt aan te trekken stijgt het werkeloosheidscijfer nog steeds. Het bieden van een vangnet voor mensen die dreigen te vallen is wat de ChristenUnie betreft een blijvende KERNTAAK van de gemeente Noordenveld. Eerder hebt u gesteld hoe belangrijk het is dat iedereen meedoet en een ieder er toedoet. Daarom heeft de ChristenUnie bij de behandeling van de voorjaarsnota middels een motie gevraagd om een banenplan voor Noordenveld. Het college heeft als antwoord op de motie een actieplan in breder regionaal perspectief toegezegd. Wanneer kunnen wij dit regionaal actieplan tegemoet zien?

Als je geen werk hebt, kan het gebeuren dat de afstand tot werk over de tijd heen groter wordt en daarmee de drempel tot regulier werk hoger. Vanuit dit perspectief zetten veel mensen die zonder werk zitten zich in als vrijwilliger en gaan we actief aan de slag met de creatie van participatieplaatsen (volgens sommigen BOR-jobs genoemd). Wij zien juist vanuit de visie dat iedereen meedoet en een ieder er toedoet een proactieve houding op het stimuleren van arbeidsparticipatie en kijken dan ook uit naar de eerste resultaten van deze participatieplaatsen. De ChristenUnie realiseert zich heel goed dat dit de verkeerde kant op kan gaan. Het FNV rapporteert in het Zwartboek Werken in Bijstand over de nadelen van deze trajecten. Echter zien we in verschillende gemeenten ook positieve ervaringen. Wij wachten daarom op de eerste resultaten van de participatieplaatsen.

Werken aan de zorg

Het jaar 2014 is een sleuteljaar voor gemeenten. In 2014 moeten er belangrijke stappen gezet in de realisatie van de decentralisaties op het gebied van jeugd, zorg en werk. Het is immers de bedoeling dat gemeenten op 1 januari  2015 verantwoordelijk worden voor de uitvoering van deze drie decentralisaties. De beoogde omslag van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving dient door de gemeenten te worden gerealiseerd. Tegelijkertijd moet er de wettelijke en financiële kader nog behoorlijke slagen worden gemaakt. De wettelijke kaders komen nog in parlementaire behandeling. Een  geldelijke verdeling naar gemeenten is nog niet gegeven.  Een belangrijk discussiepunt tussen de VNG en het kabinet is de vraag in hoeverre sprake is van een daadwerkelijke decentralisering of dat er sprake blijft van taken in medebewind.  Wanneer er sprake is van medebewind dan lopen de gemeenten aan de leidraad van het Rijk, de beleidsvrijheid is geringer dan bij een daadwerkelijke decentralisatie. Tegelijkertijd heeft COELO berekend dat  wanneer de uitvoering 1:1 wordt overgenomen en de door het Rijk voorgenomen kortingen worden doorgevoerd, het totale tekort voor alle gemeenten oploopt naar 6 miljard in 2017…. Eerder noemde de ChristenUnie het spelen van een voetbalwedstrijd waarbij je, zonder te trainen, vanaf het begin met 3-0 achterstaat.

De accentverschuiving naar de eigen verantwoordelijkheid van onze inwoners gaat gepaard aan ‘een historische taakverschuiving’ van het Rijk naar de gemeenten op het gebied van langdurige zorg, jeugdzorg en sociale zekerheid. Wij maken ons zorgen over deze ontwikkeling, tegelijkertijd willen met 2 handen uit de mouwen deze ontwikkeling vastpakken en aanpakken. Dit is alleen mogelijk als we uitgaan van kracht in onze samenleving.

Wat ons betreft staat de Noordenveldwerker, met de keukentafelgesprek-benadering, centraal. Die stelt in overleg met het sociaal team  een plan dicht bij de inwoner (en tegen lagere kosten) op. De ChristenUnie wil daarom dat u blijvend en extra inzet op heldere communicatie over deze ontwikkeling, zowel intern (zorgafnemers) als extern (zorgaanbieders). De regiefunctie, de spil in het zorgweb, is cruciaal en dient daarom stevig verankerd te zijn. Wij blijven de ontwikkeling nauwgezet volgen en zien de transitiearrangementen en beleidsagenda’s (als uitvloeisel van de WMO-visie) graag z.s.m. in de Raad behandeld.

Het rijk gaat bezuinigen op aanvullend inkomen voor mensen die langdurig ziek zijn. Vanaf 2015 moeten de gemeenten aanvullend inkomen regelen, maar wel met bijna de helft van het geld. Per 2014 worden de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg), de Compensatieregeling Eigen Risico (CER) en de fiscale regeling voor aftrek van specifieke zorgkosten en de daarmee samenhangende Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten (TSZ) vervangen. Gemeenten krijgen structureel  706 Miljoen Euro om maatwerk te kunnen bieden aan chronisch zieken en gehandicapten die thuis wonen. Door afschaffing van de Wtcg zouden mensen in een instelling zonder verzachtende maatregelen te weinig geld overhouden voor uitgaven zoals waskosten. Mensen in een instelling krijgen daarom extra geld bovenop de zak- en kleedgeldnorm, onder de 65 jaar gaat het straks om € 1.700 per jaar. Voor 65 plussers gaat het om € 950. Hiervoor is 248 miljoen euro beschikbaar. De ChristenUnie pleit voor een proactieve houding op dit recent genomen besluit. Wij willen pleiten voor specifieke oormerking van deze gelden. Deelt het college deze mening?

Samen werken

Samen sta je sterker! Samenwerking is essentieel voor de dienstbare overheid van de toekomst. Maar dan wel samenwerking die wel overwogen en gewogen is. De gemeenteraad in Noordenveld heeft onlangs ingestemd met de vorming van de Regionale UitvoeringsDienst Drenthe (RUD) en de omvorming van de VeiligheidsRegio Drenthe (VRD). Uit de begroting 2014 wordt nogmaals duidelijk dat er aan de beloofde kostenneutraliteit behoorlijk wat haken en ogen zitten. De frictiekosten (kosten van vrijkomende gebouwen, werkplekken en apparatuur) drukken zwaar op onze begroting. Wat is de aanpak van het college om de frictiekosten te verminderen?

Lokale belastingdruk

We hebben kennis genomen van het feit dat u de totale gemeentelijke belastingdruk weet te verlagen in 2014. Onze complimenten hiervoor, dit is passend in deze tijd.  Bij de behandeling van de begroting 2013 heeft de ChristenUnie al aangegeven ruimte te zien in verlaging van de reinigingsheffing. U neemt deze suggestie van ons over! Na diverse oproepen vanuit de Raad en het MKB uit Noordenveld ziet u mogelijkheden om de stijging van de Onroerende Zaken Belasting (OZB) te maximaliseren tot op het niveau van het inflatiepercentage. Voor ons is de Onroerende Zaken Belasting geen sluitpost op de begroting, wij zullen de ontwikkeling er van dus nauwgezet blijven volgen.

Ten aanzien van de hondenbelasting merkt onze fractie op dat (naast de uitspraak van de Hoge Raad dat een gemeente hondenbelasting wel mag innen) dat substantiële verhogingen altijd gepaard moeten gaan met toegenomen (opruim)kosten of investeringen in hondenpoepvoorzieningen.  Deelt het college deze lijn van denken?

MFA Een en starterswoningen

Wij constateren met blijdschap dat er stappen zijn gezet ten aanzien van het voornemen om in Een een MFA te realiseren. Veel fracties hebben tijdens de behandeling van de voorjaarsnota enthousiast gereageerd op dit schoolvoorbeeld van dorpskracht. Een initiatief gedragen en ontstaan uit de lokale samenleving. Een voor allen, en allen voor Een. Uit de begroting blijkt echter dat op dit moment nog niet alles helder is (zo is er nog geen exploitatiebegroting beschikbaar). De raad van Noordenveld wordt echter wel gevraagd geld beschikbaar te stellen voor de bouw van MFA Een. Echter wat ons betreft goede financiële afspraken kunnen alleen gemaakt worden als alle randvoorwaarden helder zijn, daar zijn alle partijen bij gebaat. De ChristenUnie stelt daarom voor om een intentie tot financiering uit te spreken. Niet om een fantastisch proces te frustreren, want wat ons betreft komt de MFA Een er zo spoedig mogelijk, maar wel om de verschillende verantwoordelijkheden helderder te krijgen.

De ChristenUnie heeft net als andere fracties de realisatie van starterswoningen een warm hart toe gedragen. Wel hebben wij altijd gesteld een voorstel op zijn merites te willen beoordelen. Wij wachten daarom het voorstel van uw zijde af, alvorens definitief steun te willen geven aan het voorstel.

Onze vermogenspositie

In onze reactie op de begroting 2013 beschreef de ChristenUnie een stappenplan ter versteviging van de vermogenspositie. Wij zijn blij dat het college dit stappenplan heeft overgenomen en heeft aangevuld om het weerstandvermogen te verstreken. Onder andere werkt u aan het afstoten van vastgoed. De ChristenUnie is van mening dat een lokale overheid een toekomstbestendige visie moet hebben op haar (krimpend bestand aan) vastgoed. U hebt duidelijke stappen gezet als het gaat om privatisering van sportvelden en dorpshuizen, onze complimenten hiervoor.

De ChristenUnie houdt u opnieuw voor dat het saldo van het weerstandvermogen geen doel op zich, maar nodig is om eventuele tegenvallers -en die zijn er altijd zo leert de geschiedenis- die voortkomen uit wel of niet goed ingeschatte risico’s, op te kunnen opvangen. Bovendien kunt u door de lage stand in de schatkist en door onze eigen schuldenpositie zelf ook nog weinig lenen en dus investeren, en daarmee krijgen we een kleinere financiële armslag. Versterking van de reserve en actieve schuldenvermindering (middels een liquiditeitsplanning) lijdt beter houdbare overheidsfinanciën. We willen vragen of de het college bij grotere investeringen (bv. in MFA Een) ook kan aangeven wat een dergelijke investering met onze debt-ratio doet. Zodoende kunnen wij ook in dat perspectief afwegingen maken.

2. Programma’s

In het programma Integrale Veiligheid dat in 2014 de APV zal worden aangepast in het kader van de nieuwe wet Drank & Horeca. Wij zijn blij dat het college dit (eindelijk) oppakt. Uit gesprekken met de lokale horeca en sportverenigingen wordt ons duidelijk dat we dit SAMEN moeten oppakken. Er zijn veel 'stakeholders', diverse belangen en verschillende invalshoeken. Laten we dit samen met Horeca, sportclubs, supermarkten, ouders, jeugd en overheid aanpakken om onze jeugd te beschermen tegen de negatieve effecten van alcohol, wat dat is de kern van de nieuwe Drank & Horecawet. Bij de voorjaarsnota 2014 zal ons een Noordenvelds perspectief duidelijk zijn en kunnen de financiële consequenties ervan afwegen. Kan het college dit toezeggen?

Bij het programma Beheer Openbare Ruimte valt het ons op dat we vanaf 2014 structureel minder te besteden hebben in de Openbare ruimte. 2014 is een tussenjaar wat betreft de investeringen in verkeersmaatregelen. De ChristenUnie wil dat we voortmaken met een nieuw programma. Er zijn nog genoeg knelpunten (bv. Lieveren, Achteromweg Peize, Hullenweg Roden en Esweg en Kruispunt Nieuw-Roden) die vragen om spoedige oplossingen. Onze fractie heeft kennisgenomen dat de aanbestedingsvoordelen (ongeveer 150.000 Euro structureel) binnen het domein Openbare verlichting. Aangezien we hebben afgesproken dat aanbestedingsvoordelen binnen de BOR blijven is onze vraag aan het college: wat gaat u met dit voordeel doen?

De zakenkring Roden heeft gevraagd of u het Roder winkelhart op niveau “basis” wil brengen. Op zich een legitieme vraag, maar er zijn meer plekken waar “basis” een gewenst niveau is.  De ChristenUnie zou op zich meer gebieden (bv. toegangswegen) en andere centra van de dorpen op een hoger niveau willen zien, maar de vraag ligt nu voor van de Zakenkring. Ziet u bij de uitvoering van de BOR samenwerkingsmogelijkheden met de Zakenkring (bv. door bijdrage uit ondernemersfonds)?

In het programma Economische Ontwikkeling missen wij de belangrijke herijking van de BIZ-zones. Afgesproken is dat er na 2 jaar geëvalueerd en besloten moet worden over een vervolg. Hebt u dit scherp? En wilt u weer proberen andere zones in te richten?

De provincie Drenthe besluit dit najaar nog tot een investeringspakket voor breedbandontsluitingen middels het programma Vitaal Platteland. Er is hiervoor 25 Miljoen Euro beschikbaar. De gemeente kan dit proces versnellen door vraagbundeling te  faciliteren. Er is ook in onze gemeente behoefte aan glasvezel/breedband-verbindingen in het buitengebied. Dit ook om de bedrijfsvoering van ‘cotagge industries’ en agrariërs te versterken. Wilt u zich binnen het economische programma sterk maken voor breedband/glasvezel in het buitengebied?

Bij het programma Zorg & Welzijn  merken wij op dat u start met het onderzoek of er synergiemogelijkheden zijn voor doelgroepenvervoer. Wij wachten uw voorstellen op dit vlak (in spanning) af. Wij ondersteunen het principe van de kanteling, en het wijzen op eigen verantwoordelijkheid. Maar alleen met het wijzen op eigen verantwoordelijkheid kom je er niet. Een ieder moet in staat worden gesteld eigen verantwoordelijkheid te kunnen nemen. Er dient dus sprake te zijn van het geven van verantwoordelijkheid. Een geven met twee handen, recht in ogen kijkend, afsluitend met een korte Drentse knik van bevestiging. Wat de ChristenUnie betreft is dit een overtuiging, waar dienstbaar naar gehandeld kan worden.

Het programma Milieubeheer stemt ons niet gelukkig. Wij willen dat de Nota Duurzaamheid voor 19 maart 2014 in de Raad wordt behandeld. Kunt u dat toezeggen? We gaan aan de slag met een nieuw afvalstoffenbeleidsplan. De ChristenUnie heeft eerder al gewag gemaakt van de waarde en inzamelingsmethode van kunststof verpakkingen. U kiest ervoor om niet samen met andere Drentse gemeenten samen te werken ten aanzien van afvalverwerking. U heeft nog geen contract voor de nabije toekomst.  Heeft u er vertrouwen in dat deze (autonome) keuze voordeel heeft voor de gemeente Noordenveld? En maakt u daarbij duurzame (afval = grondstof) afwegingen?

3. Paragrafen

Onze fractie ziet in dat de risico’s wegenbeheer en groenbeheersplan in het kader van de BOR toenemen. Zo is het veel moeilijker om een weg na jaren van beperkt onderhoud om een hoger niveau te krijgen, en daarmee nemen de gepaarde investeringskosten exponentieel toe. Dit zijn de gevolgen van een niveau ‘laag’. Graag ziet onze fractie een doorrekening van de risico’s en investeringsbenodigdheden over de jaren heen.

Wij zien dat u een actief (vreemd) kapitaal-beleid voert. Wij hebben eerder opmerkingen gemaakt over de rekenrente en de rentevoordelen. U bent binnen de spelregels actief met rentevoordelen en werkt actief aan vermindering van onze schuld. Prima!

Wij zien dat u de afgelopen jaren er steeds nog in slaagt meer met minder mensen te doen. De organisatie is inmiddels gekrompen tot 217 FTE. Onze complimenten hiervoor, dit is een knappe prestatie, maar de werkdruk op de werkvloer is ook toegenomen. Bovendien krijgt de gemeente er extra taken bij, dus vermindering van het aantal FTE's is wat ons betreft geen doel op zich. Wij hopen dat u ruimte blijft vinden om goed opdrachtnemerschap te kunnen blijven combineren met goed werkgeverschap. Wij zien nog steeds mogelijkheden om efficiënter om te gaan met overheidsmiddelen en mankracht o.a. door goede  inzet van ICT, wij noemen als voorbeeld: digitalisering afvalkalender & digitaal meldpunt openbare ruimte.

Uw ingezette koers ten aanzien van het grondbeleid zien wij ook aan het veranderen. U bent actief aan de slag met de verkoop van NIEG-gronden. Wanneer kunt u aansprekende resultaten melden? Het rotonde-adoptieplan wordt ingezet. Graag ziet de ChristenUnie ook een actieve benadering op SNIPPERGROEN. Wij blijven er naar vragen om meer werk te  maken van de verkoop van snippergroen (het tweesnijdend zwaard – minder onderhoud en meer inkomsten!). Wees pragmatisch; inventariseer de vraag en aan de slag ermee!.

4. Overige ontwikkelingen

Wij zullen ons blijven inzetten voor structurele steun voor de kleding- en voedselbank. Dit kan het beste op lokaal niveau worden geoperationaliseerd. Goede contacten met de middenstand en andere ondernemers en maatschappelijke instellingen (zoals kerken) zijn daarbij essentieel.

Wij willen ook notie maken van het feit dat de St. Over-Leven zorgt voor een serieuze invulling van de door de Raad vastgestelde Millenniumdoelen. Wij kunnen oprecht een Millennium gemeente worden genoemd. Deze serieuze zaak verdient blijvende serieuze ondersteuning wat de ChristenUnie betreft.

De Zakenkring Roden hield ons voor dat het fantastisch zou zijn voor het Winkeldorp Roden om het Rondje Roden te kunnen realiseren. Deze inmiddels lang gekoesterde wens, samen met het aanpakken van de Albertsbaan staat hoog op de politieke agenda van verschillende reacties,  maar de schatkist is bijna leeg. Wat ziet het college aan mogelijkheden? De ChristenUnie verwacht ook  een actieve houding van het college in het zoeken van oplossingen bij de Vluchtheuvel, in Nieuw-Roden en bij de Kom van Nietap.

Galerie het Koetshuis zal worden verplaatst naar schoolgebouw De Haven. Deze ontwikkeling is belangrijk voor de beeldende kunst. Het verzoek tot ondersteuning is volgens ons op dit moment nog niet rijp genoeg om door de raad te worden beoordeeld om een bijdrage beschikbaar te stellen. De ChristenUnie vraagt of het college in overleg wil treden met de Galerie.

Het betoog van museum Kinderwereld om de bezuiniging op te schorten is ontwapenend te noemen. Het museum dat al jaren te maken heeft met teruglopende bezoekersaantallen wil een duurzame stap in de toekomst zetten, middels een Masterplan (dat eigenlijk ook een –er op of er onder-besluit zal zijn). De ChristenUnie wil graag het betreffende Masterplan (en daarmee de toekomst van het museum) beoordelen, maar dat moet het plan er wel komen. Wij kunnen ons voorstellen dat het college een deel van de bezuiniging terugdraait en aan daaraan de voorwaarde verbindt dat toekomstige cofinanciering afhankelijk zal zijn van de realisering van het Masterplan. Als dekking hiervoor zien wij mogelijkheden uit toegenomen opbrengsten uit verkoop snippergroen indien dit actief wordt opgepakt.

De ChristenUnie ziet geen reden om af te wijken van het ingezette handhavingsbeleid ten aanzien van permanente bewoning.

5. Voorstellen van de ChristenUnie Noordenveld

Zonatlas

In het Jaar van de duurzaamheid zijn tal van activiteiten georganiseerd en gerealiseerd. In de Gemeente Noordenveld is de energiecoöperatie Noordseveld actief bezig om inwoners, bedrijven en instellingen voor te lichten over de voordelen van zonne-energie. In aanvulling hierop en als onderdeel van het uitvoeringsprogramma van de (nog vast te stellen) duurzaamheidsnota wil de ChristenUnie Noordenveld zich hard maken voor goede informatie over de voordelen van zonne-energie, dit door middel van gemeentelijke samenwerking met de Zonatlas. De zonatlas laat in één oogopslag zien welke daken in een gemeente geschikt zijn voor het plaatsen van zonnepanelen en het opwekken van zonne-energie.  Is het college bereidt om de mogelijkheden hiervan te onderzoeken?

6. Eerdere duurzame en dienstbare voorstellen van de ChristenUnie Noordenveld

De ChristenUnie heeft u bij de behandeling van de begroting 2013 ook een aantal plannen gerealiseerd. Graag vernemen wij van u de stand van zaken op de volgende voorstellen:

1. Koppeling restwarmtebronnen (bv. NAM) aan zwembaden (bv. Norg) om energielasten te verlagen. Zo gebruikt het zwembad in Doezum een houtkachel en in Beilen gebruikt het zwembad restwarmte van een melkfabriek. Wilt u in 2014 een onderzoek starten?
  2. Geen verlichting ’s nachts (na 23.30 uur) van ‘bijzondere’ gebouwen en kunstwerken. Een tijdschakelaar kan al gauw enkele honderden tot duizenden Euro’s structureel besparen. Is er al actie ondernomen?
  3. Laat kunstwerken adopteren door bedrijven. Ziet u hier mogelijkheden toe?

7. Tenslotte

We wensen college en ambtenaren Gods onmisbare zegen toe bij het uitvoeren van begroting van 2014. We hopen op een goed debat over deze begroting.

ChristenUnie Noordenveld

19 oktober 2013

Reacties op 'Algemene Beschouwingen Begroting 2014: Blijvende inzet voor een Dienstbaar en Duurzaam Noordenveld'