Voorjaarsdebat 2013: Zorgen voor Werk en Werken aan Zorg

economische_crisisdinsdag 18 juni 2013 14:13

Op 17 juni 2013 heeft de gemeenteraad van Noordenveld vergaderd over de Voorjaarsnota 2013. De voorjaarsnota is de opmaat voor de jaarlijkse begroting. Tijdens de raadsbehandeling heeft de ChristenUnie nogmaals aandacht gevraagd voor 2 belangrijke thema's: Werk en Zorg. De ChristenUnie heeft een motie voorbereid samen met de PvdA om te komen tot een lokaal banenplan.

Voorzitter,

De ChristenUnie is de laatste in de rij van de politieke beschouwingen, last but not least zullen we maar zeggen. We proberen in onze 2de termijn niet in te veel herhaling te vallen.

Allereerst onze dank voor de beantwoording van onze vragen. Deze beantwoording geeft ons nog wel aanleiding tot het stellen van een aantal vragen.

Allereerst merkt u op dat de raad veel technische vragen stelt ten aanzien de voorjaarsnota en niet op hoofdlijnen probeert te sturen. Wij merken op dat u als college veel technische antwoorden geeft en niet eens verwijst naar de ons vastgestelde hoofdlijnen, namelijk de Visie Noordenveld 2025.

Voorzitter, onze fractie merkt op we allemaal bezig zijn om een prachtig mozaïek mede vorm te geven, maar dat we (als raad & college) druk bezig zijn met onze eigen kleine steentjes en dat het dan af te toe lastig is om daar in nog het grotere patroon te herkennen.

• Voorzitter, allereerst merken wij op dat u aangeeft de verwachte nadelige resultaten te willen opvangen met vertragende effecten van kapitaalslasten van geplande investeringen. En daarnaast wilt u geld genereren door de verkoop van eigendommen (het inmiddels beroemde tafelzilver). Dit is voor ons als raad lastig in te schatten.
    • Net als de VVD, GB en LGN zien wij de resultaten van de verkoop van de gronden (huidige balanswaarde 12,3 Miljoen Euro) graag tegemoet. U hebt een brief gestuurd met daarin een zeer mager plan van aanpak (een makelaar op pad sturen), maar het onderliggende rapport daartoe is inmiddels al een anderhalf jaar oud. Voorzitter, u moet meer werk maken van de verkoop van snippergroen (het tweesnijdend zwaard – minder onderhoud en inkomsten!) en akkerbouwgrond. Onze fractie kent voorbeelden waar mensen 1,5 jaar lang wachten op een contract voor een stukje snippergroen…. Ook in dit kader kunt u het rotonde-adoptieplan van de PvdA bekijken. Onze fractie wil 2 per jaar schriftelijk geïnformeerd, desnoods vertrouwelijk, worden op dit dossier. Kan de wethouder dit toezeggen?

• Wij merken op dat u bezig bent met het versterken van uw reserve grondposities. Dit waarschijnlijk om in de nabije toekomst een verdere afboeking op Haarveld te kunnen opvangen. En ondanks de berichten dat er 1 Miljard extra in het gemeentefonds komt in 2014, zal de komende bezuinigingen de gemeenten niet worden ontzien. Wij merken op dat u nog steeds bezig bent uw kapitaalslasten te vergroten, dit ondanks de waarschuwing van de accountant aangaande de debt-ratio.

è De ChristenUnie pleit net als het CDA, de VVD en LGN voor schuldenvermindering, om zo ook structureel minder rente te hoeven te betalen. Dit vraagt om een gericht plan. Kan de wethouder een adequate liqiduiteitsplanning laten zien?

• Vele fracties maken zich zorgen over de inbedding van de Transities. LGN voert zelfs aan dat na de verkiezingen in maart 2014 de zondvloed komt. Deze vergelijking voert ons te ver. Maar als wij in deze paralel willen blijven, stellen wij ons vertrouwen in onze Noach, wethouder Alssema, die tracht de lokale inbedding vorm te geven met een grote krachtsininspanning. Voorzitter, De ChristenUnie wijst LGN nogmaals op onze grote verantwoordelijkheid om op dit dossier niet alleen te wijzen op de tekorten maar tijdig werk te maken van de zorg aan onze mensen. Meedenken en niet doemdenken is onze opdracht op dit moment. De vraag is dan ook aan LGN stapt u ook in de Ark van wethouder Alssema?

• Voorzitter, onze fractie verschilt van mening met het college ten aanzien van het milieuprogramma en de nota Duurzaamheid (waar wij met smart opwachten). Wij zien mogelijkheden om kosten te besparen, het college ziet dit niet. Gezien onze ervaring op dit dossier, is dat ronduit jammer….

• Voorzitter, net als de fractie van GB, het CDA en de VVD baart de vorming van de RUD ons zorgen. Uw antwoord stelt ons niet gerust. U zegt da er geen koppeling tussen uitbesteding van de handhaving en de RUD, maar verderop dat die er ook weer wel is. Kan de wethouder bevestigen dat de vorming van de RUD voor de gemeente Noordenveld budgetneutraal verloopt?

• ·        M.b.t. onderhoudt van onze begraafsplaatsen geeft u geen antwoord op onze belangrijke vraag. Daarom herhalen wij hem hier. U vermeldt dat de raad naar aanleiding van de discussie aangaande het rekenkamerrapport het beheer op begraafplaatdsen op kwaliteitsniveau ‘laag’ wil plaatsen. Dit is een naar ons idee eenzijdige uitleg van de discussie. Klopt daarom het beeld dat het college geen mogelijkheden meer ziet om de begraafplaatsen op kwaliteitsniveau Basis te houden binnen het huidige budget? En daarom van de inspanningsverplichting af wil?

• Voorzitter, een kleinere overheid met meer en complexere taken vraagt om innovatie en meer betrokkenheid van de samenleving. Een dienstbare en duurzame samenleving daarvoor blijven wij ons inzetten. De VVD heeft moeite met de uitkijktoren in de onlanden. Wij kunnen het bezwaar van hun kant voorstellen, echter vinden deze investering van meerwaarde voor het gebied en bovendien passend bij onze ambities.
    • De ChristenUnie doet u wel de suggestie of u deze investering niet kunt crowdfunden. Oftewel bezoekers laten meebetalen aan de ontwikkeling. Natuurmomumenten doet tegenwoordig vaak mee aan dergelijke investeringsprojecten. Voelt u iets voor deze benadering?

• Drank en Horeca-wet. Voorzitter onze fractie constateert net als u dat er nog geen plan van aanpak ligt ten aanzien van de uitvoering van een wet die al een half jaar vingerend is.  U ziet dit als een last en niet als een kans. Een kans het alcoholgebruik in het bijzonder bij jongeren terug te dringen. Een kans om alcoholgerelateerde verstoring van de openbare orde te voorkomen. Een kans om minder administratieve lasten te hebben. Ambtelijk wordt er gewezen dat het wachten is op een Drentse aanpak, met nadruk op preventie. Maar hoe kan het dan dat verschillende Drentse gemeenten kiezen ondertussen al voor een (eigen) invulling. Tynaarloa, Midden-Drenthe, Meppel, Emmen, Assen. En die lokale samenwerking met elkaar soms opzetten. Waar blijft de Noordenveldse aanpak? De Horecaondernemers en sportverenigingen weten ook nog niet waar ze aan toe zijn. Onze fractie heeft wil een toezegging van de portefeuillehouder op dit onderwerp.

• U heeft boven onze beschouwing kunnen lezen, Werk maken van zorg en zorg voor werk. Helaas komen door de economische crisis steeds meer mensen zonder werk te zitten. Mensen die, als op korte termijn geen werk vinden, een beroep zullen doen op het sociaal vangnet van de gemeente. Vanuit dat perspectief ook onze roep (gecombineerd met die van PvdA) om een banenplan voor Noordenveld. U wijst onze suggestie om werk te maken van werk, naar ons idee onterecht af. U moet hier meer proactief bezig zijn en een krachtige visie uitstralen. De nieuwe Europese sociale fondsen sorteren voor op samenwerking met lokale werkgevers. Net zoals het sociaal akkoord probeert met een werkgeversbenadering mensen met beperking aan het werk te helpen. Wij hebben geen idee waar u economisch gezien nu precies voor kiest (behalve de recreatiesector) en waar u uw inzet op concentreert. Onze fractie heeft samen met de PvdA derhalve een motie voorbereidt op dit onderwerp.

Reacties op 'Voorjaarsdebat 2013: Zorgen voor Werk en Werken aan Zorg'