Recreatienota Binden, Boeien en Beleven

recreatiedonderdag 09 mei 2013 16:34

Op 8 mei 2013 heeft de gemeenteraad van Noordenveld de Recreatienota Binden, Boeien, en Beleven vastgesteld. In de discussie in de raad was het begrip toegevoegde waarde een moeilijk te definiëren begrip. De ChristenUnie heeft tijdens de commissiebehandeling van de nota erop gewezen dat de overheid niet moet bepalen wat van toegevoegde waarde is maar dat de toerist uiteindelijk bepaalt wat voor hem en of haar van waarde is.

De Recreatiebeleidsnota met de krachtige titel ‘Binden, boeien en beleven’ is opgesteld op basis van een interactief proces. Samen met inwoners, organisaties, ondernemers en onze partners in de vrijetijdsketen is deze nota gemaakt.” Een nota met ambitie.

De nota beoogd in de periode 2013-2018 het volgende bereiken:

• Een kwaliteitsimpuls geven aan het gehele vrijetijdsproduct door te verbinden, verbreden en vernieuwen in de vrijetijdsketen en door digitale bereikbaarheid te stimuleren;

• De werkgelegenheid laten stijgen van 13% → 15% (van 1100 → 1275 personen);

• De direct- en afgeleide bestedingen laten stijgen van 62 naar 70 miljoen euro;

• Onze kernkwaliteiten en toeristisch-recreatieve voorzieningen in stand houden op het huidige kwaliteitsniveau en zo mogelijk ui te breiden.

Om de ambities te verwezenlijken zijn beleidsuitgangspunten en acties geformuleerd, die tijdens het interactieve proces en in afstemming met de externe begeleidingscommissie tot stand zijn gekomen. De komende jaren gaan we in Noordenveld samen met de sectoren en onze partners in de vrijetijdsketen de volgende acties uitvoeren:

• We zetten in op de doelgroepen gezinnen met kinderen en de natuur- en cultuurliefhebber.

• We geven ruimte aan onze huidige ondernemers door het bieden van experimenteerruimte, mee te werken aan het ondernemingsdossier en een partner te zijn bij nieuwe ontwikkelingen.

• Vanwege het overaanbod in de verblijfsrecreatieve sector, zetten we in op onze huidige ondernemers. De gemeente steunt daarom alleen nieuwe initiatieven als ze van toegevoegde waarde zijn op het huidige vrijetijdsproduct.

• Er wordt stevig ingezet op samenwerking in de vrijetijdsketen (waaronder met de sport- en cultuursector) en op de vermarkting van het vrijetijdsproduct van de Kop van Drenthe, onder andere door het maken van nieuwe arrangementen.

• Ook wordt ingezet op de digitale bereikbaarheid van de Kop van Drenthe.

• Beleving en gastvrijheid staan centraal. Dit geven we vorm door bijvoorbeeld het ontwikkelen van regionale beeldverhalen, door de ontwikkeling van nieuwe routes, een wandelknooppuntensysteem en natuurbeleving.

• We blijven streven naar een vermelding van de Maatschappij van Weldadigheid op de UNESCO Werelderfgoedlijst in 2018. In een nog op te stellen uitvoeringsnota wordt vorm gegeven aan de uitvoering van de Recreatiebeleidsnota. Kernkwaliteiten en Unique selling points (USP’s)

De gemeente Noordenveld heeft drie kernkwaliteiten: een veelzijdig landschap, een boeiende cultuurhistorie en de ligging in de stedendriehoek Groningen-Assen-Drachten. Daarnaast heeft de gemeente een aantal Unique Selling Points (USP’s), waarmee Noordenveldse producten of diensten zich onderscheiden van vergelijkbare producten of diensten in dezelfde branche. Voor onze gemeente zijn dat: Veenhuizen en het Fochteloërveen, Leekstermeer en De Onlanden en Norg en de bossen, Roden en de Vrijbuiter en de nabijheid van de stad Groningen. De kernkwaliteiten en de USP’s kunnen worden ingezet om samen met de partners in de vrijetijdsketen authentieke belevingen te creëren en de Kop van Drenthe te promoten.

Reacties op 'Recreatienota Binden, Boeien en Beleven'