Raad stemt in met Bestemmingsplan Buitengebied

boerenwindvrijdag 19 april 2013 21:58

De ChristenUnie heeft tijdens het raadsdebat op 17 april 2013 over het nieuwe bestemmingsplan buitengebied een aantal punten aangedragen die zullen meegenomen in de nadere uitwerking van het plan. Het plan bestrijkt zo'n 75% van het grondgebied van de gemeente Noordenveld. Bij de behandeling is de uitgegaan van 2 basisuitgangspunten; ruimte voor kwaliteit en ruimte voor ontwikkeling.

ChristenUnie wil in deze tijd zich inzetten voor Ruimte voor duurzame ontwikkeling, soms staat dit op gespannen voet met het borgen van ruimtelijke kwaliteit. "Je kunt gerust stellen dat wij in prachtige gemeente wonen, werken en recreëren, geschapen de Heer en gevormd door haar geschiedenis" stelde Raadslid Jeroen Westendorp. "De opdracht om dit gebied in te richten met ruimte voor kwaliteit en ruimte voor ontwikkeling voor mens en dier is een hele opgave en een hele verantwoordelijkheid".

Op verzoek van de ChristenUnie is de wethouder bereid om in gesprek te gaan met de provincie om in het bestemmingsplan ruimte te houden voor kleinschalige windmolens. Ook heeft de ChristenUnie navraag gedaan of kleinschalige biomassacentrales passend zijn binnen het bestemminsplan.

Karakterastieke panden

Tijdens de gemeenteraad was een stevige politieke discussie gaande over de panden die in het bestemmingsplan de aanduiding karakterisitiek hebben gekregen. Dit zou volgens de fractie van de VVD tot nadelige gevolgen voor de bewoners kunnen leiden. De ChristenUnie kon de aanduiding van de huizen echter wel volgen aangezien het geen nieuw beleid betreft. Het College stelde zelfs voor om alle bewoners aan te schrijven om deze aanduiding nader toe te lichten. Er volgde een toezegging voor een informatieavond voor bewoners van de panden.

Reacties op 'Raad stemt in met Bestemmingsplan Buitengebied'