ACTUALISATIE NETWERKANALYSE REGIO GRONINGEN-ASSEN

Regio Assen - Groningen bijeenkomst bannerdinsdag 09 april 2013

De Raden en Staten van het samenwerkingsverband tussen twaalf gemeenten en twee provincies kwamen op 8 april in het provinciehuis in Assen bij elkaar om samen het rapport van de Grondmij aangaande mobiliteit en bereikbaarheid van de regio Groningen-Assen te bespreken.

Een goede bereikbaarheid is cruciaal voor onze regio:

. (inter)nationale bereikbaarheid

. goede bereikbaarheid regionale toplocaties

. goede bereikbaarheid woon/werk verkeer.

Sinds 2006 heeft de regio geïnvesteerd in 37 vervoersprojecten. De regiobijdrage hieraan was € 50 miljoen, hetgeen een investeringsomvang uitlokte van € 200 miljoen. Voorbeelden zijn de transferia Haren (nu al weer te klein, uitbreiding is noodzakelijk) en Hoogkerk; busstation Assen Noord en Roden; reactivering spoorverbinding Veendam – Groningen ( is met recht een succes te noemen van dagelijks 1300 naar 2000 in/uitstappers); fietsroutes Plus Eelde – Paterswolde – Groningen en ook Rolde – Assen.

De regio Groningen-Assen is de economische motor van het Noorden. Ongeveer 1/3 deel van de bevolking en van de werkgelegenheid van heel Noord-Nederland bevinden zich in deze regio. Een slechte bereikbaarheid kan een blokkade vormen voor de economische ontwikkeling. Daarom zet regio Groningen-Assen sterk in op het verbeteren van de bereikbaarheid per auto, fiets en OV.

De economische omstandigheden veranderen: we leven nu in een digitale samenleving, we shoppen op internet in plaats van in de stad. Onzekere factor is het landelijk beleid. Wat gebeurt er met het OV wanneer het Rijk besluit te stoppen met de OV studentenkaart. We zitten nog steeds in economisch zware tijden, wanneer stopt de neergaande lijn en start de opwaartse lijn.

Doel van de actualisatie is een maatregelenpakket samen te stellen dat de Regio voldoende bereikbaar houdt en dat is afgestemd op de ruimtelijke ontwikkelingen en financiële kaders.

De inzet is Hoogwaardig Openbaar Vervoer voor zowel trein als bus en over de weg voor auto en fiets. Daaraan gekoppeld P&R en goederenvervoer.

Archief > 2013 > april