Internationale vrouwendag 8 maart 2013

Astronmaandag 11 maart 2013

De Drentse Prinsessendag wordt jaarlijks op Prinsjesdag, de derde dinsdag van september, gehouden. Na de succesvolle en leerzame dag in 2012, die in het teken van duurzaamheid stond, is gekozen om dit jaar ook op de Internationale Vrouwendag een themadag te houden. Het gekozen thema Sensortechnologie is onlosmakelijk verbonden met duurzaamheid. In onze provincie vinden op het gebied van de sensortechnologie prominente ontwikkelingen plaats.

Om 9.00 uur werden de vrouwelijke raads- en statenleden, wethouders en griffiers van Drenthe verwacht bij Astron in Dwingeloo. Wij maakten kennis met het onderzoek dat Astron doet naar het ontstaan van het heelal. Er wordt bij Astron uitgegaan dat er in een ver verleden, miljoenen jaren geleden, een zogenaamde “oerknal” heeft plaatsgevonden. Soms begrijp ik het niet, dat zulke knappe koppen hierin geloven. Deze “oerknal” als waarheid aannemen. Voor een hele eenvoudige knal heb je een papieren zak nodig, daar blaas je je adem in en laat de zak door er met je hand op te slaan dan knallen. Alleen dus aan het begin is er uit het niets door een “knal” het heelal ontstaan, daarna nooit meer. Heeft er na de “oerknal” eens een knal plaatsgevonden dan was deze niet “scheppend” maar “vernietigend” – maakte iets kapot. En voor wat voor “knal” ook hiervoor heb je “materie” nodig. Nee, dan geloof ik nog vaster in een scheppende God van hemel en van aarde en alles wat daar op en daar in is!

Astron is het Nederlands instituut voor radioastronomie. De sterrenkundigen van Astron onderzoeken de signalen die sterren, melkwegstelsels en planeten uitzenden in de vorm van radiogolven. Astron ontwerpt en beheert radiotelescopen die tot de beste van de wereld behoren. Door een goede samenwerking tussen technici en wetenschappers is de radiotelescoop in Westerbork na 60 jaar nog steeds één van de beste telescopen ter wereld. LOFAR (low Frequency Array) is door Astron ontworpen en ontwikkeld. Dit is een uniek instrument dat de vroegste fase van het heelal  gaat meten, maar waarmee ook trillingen  in de bodem van Drenthe worden bestudeerd. Deze antennes staan opgesteld tussen Exloo en Buinen.

Astron is ook bezig technologieën te ontwikkelen die nodig zijn om over 12 jaar al de data uit het heelal te kunnen verzamelen, bewaren en lezen. Zij richten zich specifiek op energiezuiniger computergebruik. Samen met IBM doet Astron dit baanbrekende internationale onderzoek. Dit biedt grote kansen voor de overheid, het bedrijfsleven en de onderzoekers op het gebied van hightech.

Daarna gingen we richting Glimmen, naar SAWA (Sensors And Water in Noord-Nederland). Dit is een noordelijk innovatieproject waarin grotendeels noordelijke bedrijven en kennisinstellingen geavanceerde sensoren ontwikkelen voor het meten van de drinkwaterkwaliteit. Sensortechnologie maakt het mogelijk om drinkwaterkwaliteit ter plekke en voortdurend te meten en te bewaken in de verschillende fasen van het drinkwaterproductie- en distributieproces. Voordeel hiervan is dat de procesvoering kan worden verbeterd en de kwaliteit en efficiëntie van de drinkwatervoorziening kan worden versterkt. Kloppend hart van SAWA is het speciaal voor dit doel ingerichte sensortestcentrum SenTec, waar alle voorzieningen aanwezig zijn om de ontwikkelde sensoren op diverse waterkwaliteiten te testen. We kregen, evenals bij Astron, een rondleiding door het bedrijf.

Interessant was ook onze volgende stop bij landbouwer Dirk Jan Beuling in 1e Exloërmond. Beuling heeft de afgelopen jaren ervaring opgedaan met sensoren op zijn akkers om het juiste moment van beregening te bepalen. Dacom uit Emmen heeft deze apparatuur ontwikkeld en heeft deze sensoren al over de hele wereld verkocht en geplaatst. De vader van Janneke Hadders, oprichter van Dacom, was Drents ondernemer van het jaar. Hij heeft aan de wieg gestaan van de sensortechnologie in de landbouw. Zijn dochter, Janneke, is nu directeur van deze innovatieve onderneming.

Ter afsluiting dineerden we duurzaam in Borger bij Villa van Streek.

Laura Punt, raadslid in Assen voor Groen Links, en Thilla Franken, raadslid in Assen voor het CDA, hebben deze leerzame, duurzame, maar ook vooral gezellige Vrouwendag in samenwerking met Martin de Bruin, hoofd communicatie Sensor Universe, georganiseerd. Waarvoor Hulde!

Archief > 2013 > maart