GS besluiten 26 februari 2013

donderdag 28 februari 2013

Het college van GS stelt PS voor om het Herinneringscentrum Kamp Westerbork jaarlijks tot en met 2016 te subsidiëren met € 100.000. In deze periode wordt het voormalig Kampterrein ingericht. De provinciale bijdrage voorziet in de exploitatie van de nieuwe elementen op het terrein. Ook draagt de subsidie bij aan museale vernieuwing en presentatie in het Herinneringscentrum. GS geven hiermee uitvoering aan het aangenomen amendement op de Cultuurnota 2013 - 2016, waarin aandacht op de bijzondere betekenis van het Herinneringscentrum Kamp Westerbork wordt gevestigd en INSTANDHOUDINGsubsidie noodzakelijk wordt geacht. Op verzoek van de Staten wordt hiermee afgeweken van de eigen provinciale regeling.

Wij hebben dit amendement ingediend en de heer Mulder, directeur van het Herinneringscentrum, en natuurlijk onze fractie is bijzonder blij dat nu ons amendement tot uitvoering wordt gebracht. Het is fantastisch dat het Herinneringscentrum Kamp Westerbork de komende jaren verzekerd is van  financiële ondersteuning ten behoeve van de instandhouding van het Kamp!
Onze eigen regeling houdt in dat musea projecten in kunnen dienen die aan bepaalde eisen moeten voldoen en getoetst worden door een Adviescommissie. Kamp Westerbork had meer behoefte aan een INSTANDHOUDINGsubsidie in plaats van prestatiesubsidie voor projecten.
Zo is het indienen van het amendement voor het Herinneringscentrum Kamp Westerbork en voor de fractie van de ChristenUnie succesvol geweest!

Archief > 2013 > februari