Zonnepanelen: College neemt voorstel ChristenUnie over

zonpvgemeentehuiskleinwoensdag 19 december 2012 14:20

Op 13 december heeft het college van de Gemeente Noordenveld aangekondigd het initiatiefvoorstel van de ChristenUnie over te nemen en uit te gaan voeren, als de Raad hiertoe in Januari 2013 positief besluit. Dit besluit valt na te lezen in bijgevoegd persbericht.

Bron: http://www.gemeentenoordenveld.nl/actueel/nieuws/zonnepanelen_op_gemeentelijke_gebouwen

Roden, 13 december 2012

Zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen

De gemeente Noordenveld is van plan om zonnepanelen te plaatsen op het dak van gemeentelijke gebouwen. Het college stelt de raad voor aan de hand van het projectvoorstel “Bespaar met de zon” om op een zevental gebouwen zonnepanelen te plaatsen en hiervoor krediet beschikbaar te stellen. Met de uitvoering hiervan  wordt een stap in de goede richting gezet om de ambitie in het bestuursakkoord, klimaatneutraal in 2040, waar te kunnen maken.

Initiatiefvoorstel

Aanleiding hiervoor is een initiatiefvoorstel van de fractie van de ChristenUnie geweest eerder dit jaar. In dat initiatiefvoorstel heeft de ChristenUnie voorgesteld om het College een aanbesteding uit te laten werken voor plaatsing van zonnepanelen op het dak van daarvoor geschikte gemeentelijke gebouwen . Met het plaatsen van zonnepanelen kan met zonlicht rechtstreeks elektriciteit worden opgewekt.

De gebouwen

Hiervoor is de lijst met alle gemeentelijke gebouwen geraadpleegd. Daarbij is gelet op de eigendomssituatie in combinatie met de levensduur van de gebouwen, de status van de gebouwen en de kwaliteit van de daken. Als gevolg van die selectie komen een zevental gemeentelijke gebouwen in aanmerking, namelijk: het gemeentehuis, de sporthal Peize, sportcentrum de Hullen, de brandweerkazerne in Veenhuizen, ontmoetingscentrum de Brinkhof in Norg, de nieuwe brandweerkazerne in Roden en de sportzaal in Veenhuizen.

Hiervoor heeft het College een haalbaarheidsstudie laten uitvoeren door Fudura (onderdeel van Enexis). Bij elkaar lijken de geselecteerde gebouwen geschikt voor gezamenlijk minimaal 1455 zonnepanelen. De geschatte jaaropbrengst van de installaties bedraagt daarmee totaal 293.010 kilowattuur. Het huidige jaarlijkse stroomverbruik van genoemde gebouwen bedraagt in totaal 1.177.858 kilowattuur.

Uit de financiële analyse blijkt verder dat voor elke locatie geldt, dat over de gehele rekenlevensduur van de installatie bezien, economisch voordeel te behalen valt door lokaal stroom op te wekken. De netto contante waarde van dit totale voordeel is berekend op €316.000. Het lokaal opwekken van elektriciteit via zonnepanelen levert bovendien jaarlijks een Co2-reductie op van in totaal 158.601 kilogram.

Termijnen

Als de gemeenteraad instemt met het projectvoorstel moet dit leiden tot plaatsing van de zonnepanelen in het najaar van 2013. De investering bedraagt een half miljoen. De Raad neemt hierover in januari 2013 een besluit.

Reacties op 'Zonnepanelen: College neemt voorstel ChristenUnie over'