Behandeling programmabegroting 2013

abvrijdag 09 november 2012 15:13

Op maandagavond 5 november heeft de gemeenteraad van Noodenveld zich uitgesproken over de begroting van 2013. Tijdens deze behandeling heeft de ChristenUnie zich over een aantal zaken uitgesproken en ingestemd met de begroting voor 2013. Daarnaast heeft de ChristenUnie een suggestie aangaande een uitleenpool voor scootmobielen gedaan.

De ChristenUnie heeft ingestemd met de begroting 2013 van de Gemeente Noordenveld. Niet omdat onze fractie het eens met alle keuzes die dit college voorstelt,  maar wel omdat we deze keuzes moeten maken. In onze 2de termijn (zie hieronder) is de ChristenUnie ingegaan op aantal zaken die het college heeft aangegeven als antwoord op onze eerste termijn. U kunt de antwoorden op de vragen van alle fracties van het college hier vinden.

Tijdens de behandeling van de begroting heeft de ChristenUnie een motie aangekondigd over een behoeften-onderzoek naar een uitleenpool van scootmobielen. Omdat de gemeente Noordenveld in 2013 een eigen bijdrage gaat vragen voor het gebruik van een scootmobiel (die middels de WMO beschikbaar wordt gesteld). Het College nam deze suggestie over en heeft toegezegd het onderzoek te zullen uitvoeren.

Aan het eind van de avond heeft de meerderheid van de gemeenteraad van Noordenveld heeft ingestemd met de begroting 2013, zo ook de ChristenUnie. De ChristenUnie Noordenveld wil zich daarmee blijven inzetten voor een dienstbaar en duurzaam Noordenveld.

2de Termijn Algemene Beschouwingen Begroting 2013

Voorzitter,

De ChristenUnie wil u dank zeggen voor de beantwoording van onze vragen in eerste termijn. Er is door andere fracties al veel gezegd vanavond. Wij zullen ons beperken tot een aantal opmerkingen naar aanleiding van uw reacties op de beschouwingen van onze en andere beschouwingen.

Eerst een algemene opmerking. Het moge duidelijk zijn. Het is een begroting die somberheid en soberheid uitstraalt. We hebben minder geld en we worden gedwongen keuzes te maken die mensen persoonlijk raken en snijden in ons hoge voorzieningenniveau. Bij sommige keuzes ontbreekt bij ons het gevoel van barmhartigheid, vandaar dat wij bepaalde keuzes niet van harte steunen.

En om eerlijk te zijn komt er bovendien de komende jaren nog meer op ons af. Ook 2013 zal geen “makkelijk” jaar worden. Bovendien is er nog veel in ontwikkeling aan uw zijde (WMO-beleid, Huisvestingsplannen, Bibliotheekwerk) wat zijn uitwerking zal krijgen op besluitvorming in 2013.

Dan onze reactie naar aanleiding van uw beantwoording:

• Wij blijven ons zorgen over de stand van onze reserves. En darhalve maken wij ons, ondanks uw beantwoording, nog steeds oprecht zorgen over leegstaande en leegkomende schoolgebouwen met (eventuele) hoge boekwaardes.

• Wij snappen dat u een eigen bijdrage wilt vragen voor een scootmobiel. Hoe komt u trouwens aan het bedrag van 18 Euro? Wij zouden graag meteen een inkomensafhankelijke bijdrage willen zien (-hoewel dit een politiek lastig woord is in deze tijd!-). Wij zijn blij dat u onze suggestie serieus neemt en hier in 2013 naar wilt kijken. Daarnaast willen wij graag dat u de mogelijkheid onderzoekt om te komen tot een pool aan uitleen-scootmobielen ten einde de mobiliteit van onze –meestal oudere- inwoners op peil te houden. Wij hebben op dit onderwerp een motie voorbereid.

• De bezuiniging op het tarief voor huishoudelijke hulp doet ons pijn. Dit is een doorvoering van een lager vastgesteld landelijk minimum tarief. Er liggen er vaak afspraken tussen hulpontvanger en hulpverstrekker gebaseerd op dit tarief. Wij hebben nu geen nieuwe kaders om deze keuze goed af te kunnen wegen. Juist hierom heeft onze fractie gepleit voor behandeling van het nieuwe WMO-beleid voorafgaand aan de begroting 2013 (dat was ook een toezegging van de wethouder). U wijst daarbij op (meer) eigen verantwoordelijkheid. De ChristenUnie kan zich hier best in vinden. Maar alleen met het wijzen op eigen verantwoordelijkheid kom je er niet. Een ieder moet in staat worden gesteld eigen verantwoordelijkheid te kunnen nemen. Er dient dus sprake te zijn van het geven van verantwoordelijkheidEen geven met twee handen, recht in ogen kijkend, afsluitend met een korte Drentse knik van bevestiging. Wij vragen hier uw aandacht voor.

• U heeft heel wat bereikt in de afgelopen jaren in Veenhuizen. Dat is zeker lovenswaardig. Maar u mag ook van ons verwachten dat kritisch kijken naar wat daar allemaal gebeurd. Wij hebben eerder (in 2009) ingestemd met de aankoop van de grond onder het 3de gesticht in Veenhuizen onder een aantal voorwaarden (toen genoemd door de fractie van Gemeentebelangen). Wij constateren dat het college (ten dele) aan deze extra voorwaarden heeft voldaan en stemmen daarom in met de financiële afhandeling van de aankoop. Afspraak is in dezen afspraak.

• Wij merken als het gaat om gronden die u nog in portefeuille heeft er een aantal “parels” te ontdekken zijn. U wilt deze verkopen en ziet daarvoor belangstelling. Maar waarom is dit zoveel werk dat dit een aanbestedingsprocedure vergt? Is dit groot of klein? Wanneer kan de raad wat verwachten?

• Onze fractie heeft eerder gewezen op de planologische beperkingen van Roderveld IV. Nu wilt u de kavelprijs verlagen, omdat te weinig vraag is. Wilt u dan ook naar het bestemmingsplan en de welstandnota moet kijken? {Het schijnt dat u daar toch mee aan de slag moet vanwege Starterswoningen}

• U neemt onze suggestie over om actief aan de slag te gaan met snippergroen. Daar zijn wij blij mee. Dit is een 2-snijdendzwaard wat ons betreft: u bespaart op uitgaven in onderhoud en vergroot de inkomsten (verkoop en OZB-waarde). U gaat ook aan de slag met onze suggesties op het gebied van de energiebelastings-bespaarmogelijkheden op de eigen gebouwen en het groen-adoptieplan {niet alleen rotondes wat ons betreft!}. Het is jammer dat deze suggestie financieel nog niet hard te maken is.  Dit geld had onze fractie graag in andere zaken gestoken.

• Onze fractie heeft zeer grote moeite met de bezuiniging op het leerlingenvervoer. Wij zouden liever deze bezuiniging helemaal niet willen, maar begrijpen het standpunt van het college. Wij zijn blij met uw toezegging maatwerk te leveren en uitzondering –indien nodig- mogelijk te maken. Wij zullen nauwkeurig letten op de uitvoering darvan.

• Onze fractie verwacht veel van de u genoemde Werkervaringsplaatsen en de werkgeversbenadering.

• De suggestie van de PvdA om een webshop voor onze inwoners in te richten ondersteunen wij. Wij vragen uw aandacht om dit samen met onze ondernemers te doen. Wellicht dat het ondernemersfonds ook een bijdrage aan de ontwikkeling van de webshop kan doen.

• U wilt ook aan de slag met duurzaamheid. Wij zijn blij met uw toezegging om kritisch te kijken naar de nachtelijke verlichting van openbare gebouwen. Uw inspanningen op het gebied van zonne-energie wachten wij met ge-zon-de spanning af.

• Wat ons betreft pakt u de wijziging van de Drank- en Horecawet aan om met de Horeca te praten over het alcoholgebruik van jongeren. Wij kunnen er niet om heen dat dit een groot probleem is, zie ook de recente opening van alcoholpoli bij ziekenhuizen. Wat ons betreft het vervroegen van de sluitingstijd, op basis van ervaringen in andere gemeenten, een effectief middel om alcoholgebruik te minderen. Wilt u dit meenemen in uw gesprekken?

• U doet een beetje voorzichting als het gaat om het ChristenUnie-voorstel om intergemeentelijk te gaan samenwerken op het gebied van de beroep en bezwaarcommissies.  Wat ons betreft neemt u dit voorstel serieus mee in uw gesprekken over verdere samenwerking. Wilt u hierover een terugkoppeling geven bij de voorjaarsnota 2013?

• Ten aanzien van onze eigen heroverwegingen kan onze fractie akkoord gaan met de bezuiniging op Raadsvergoeding en de rekenkamerfunctie. Voor bezuiniging op de griffieondersteuning heeft onze fractie een amendement voorbereidt.

• Gezien de precaire financiële situatie van de gemeente steunen wij uw heroverwegingen, maar dat is niet van harte.

• Tenslotte kunnen wij, niet van harte, akkoord gaan met uw belastingvoorstellen. Het lijkt me gezien de toekomst ook niet meer vol te houden om dit niet te doen.

Tot zover onze reactie in tweede termijn.

Reacties op 'Behandeling programmabegroting 2013'