Provinciale Staten steunen amendement ChristenUnie Herinneringscentrum Kamp Westerborkwoensdag 11 juli 2012

Tijdens de behandeling van de cultuurnota heeft de fractie van de ChristenUnie een amendement ingediend om er voor te zorgen dat het Heirnneringscentrum Kamp Westerbork structureel subsidie krijgt. Dit amendement is door de meerderheid van Provinciale Staten overgenomen. Volgens de ChristenUnie heeft het Herinneringscentrum een unieke plaats en Drenthe en kan het niet met andere musea vergeleken worden. Omdat het Herinneringscentrum ook een belangrijke maatschappelijke functie heeft is het dan ook wenselijk dat er structureel subsidie wordt gegeven. Bij de behandeling van de begroting in november van dit jaar zal duidelijk worden hoeveel subsidie dit zal zijn.

Amendement van de leden Stijkel en Stelpstra

Provinciale Staten van Drenthe in vergadering bijeen op 11 juli 2012, besluiten de tekst van de cultuurnota als volgt te wijzigen:

Op pagina 16 wordt voorafgaand aan de alinea die begint met de koptekst “Musea als etalage en gebiedstrekker” de volgende alinea ingevoegd:

Herinneringscentrum Kamp Westerbork: provinciale plaats van meer dan nationaal belang

Het herinneringscentrum Kamp Westerbork is gelet op zijn maatschappelijke betekenis meer dan een museum. Het biedt een venster naar een periode in de geschiedenis van Drenthe, Nederland en Europa. Daarmee neemt het een eigenstandige positie in omdat het meer is dan (cultuur)historie. Het laat een voortdurende confrontatie zien met vreselijke gebeurtenissen uit de geschiedenis van onze provincie en ons land. Met jaarlijks meer dan 100.000 bezoekers is het een centrum van betekenis.

Met deze betekenis is het niet in een van de kaders van deze nota te plaatsen. Toch zal iedereen de waarde van de herinnering die het centrum biedt herkennen. Wij willen dit niet alleen herkennen, maar ook erkennen en menen dat gelet op het specifieke van het Herinneringscentrum een structurele instandhoudingssubsidie noodzakelijk is.

Op pagina 16 wordt onder de alinea die begint met de koptekst “Musea als etalage en gebiedstrekker” geschrapt:

Herinneringscentrum Kamp Westerbork,

Archief > 2012 > juli