Bijdrage Voorjaarsnotadebat 2012

voorjaarsnotamaandag 18 juni 2012 16:25

Op 14 juni sprak de Gemeenteraad van Noordenveld zich uit over de Voorjaarsnota. De voorjaarsnota is een richtinggevend document voor de komende begroting. De gepresenteerde Voorjaarsnota is een Voorjaarsnota "Light". Er zijn nog (te) veel onzekerheden (o.a. door Rijksbezuinigingen) om goede kaderstellende uitspraken te kunnen doen over de toekomst. Hierbij de visie van de ChristenUnie Noordenveld.

Voorzitter,

Voor ons ligt de Voorjaarsnota 2012, de opmaat naar de begroting 2013. Een Voorjaarnota Light, die ons zwaar op de maag ligt. Het perspectief wat u schetst is helder: het geld is op, of bijna op (het is maar net hoe je dat bekijkt). En bovendien de financiële vooruitzichten zijn niet rooskleuring en vol onzekerheden. Voorzitter, dit vraagt, zoals de voorjaarsnota eindigt, om extra voorstellen om de uitgaven van onze gemeente terug te dringen, bezuinigingen dus.

Voorzitter, het beeld over de huidige financiële positie is duidelijk en somber. En ik ben er na gisteravond niet vrolijker op geworden. Door de afgenomen reserves komt de bodem van onze schatkist in zicht. Opvulling van deze schatkist is wat de ChristenUnie betreft hard nodig. Nodig om eventuele tegenvallers -en die zijn er altijd zo leert de geschiedenis-, die voortkomen uit wel of niet goed ingeschatte risico’s, op te kunnen opvangen. Bovendien kunt u door de lage stand in de schatkist zelf ook nog weinig investeren, we hebben een kleinere financiële armslag gekregen. We staan hierdoor dubbel klem. Daarom baart de financiële positie ons grote zorgen. Wij verwachten ook dat u met voorstellen komt om de schatkist weer aan te vullen. U schrijft dat u in aanloop naar de begroting met aanvullende voorstellen zult komen om het toekomstige tekort weg te werken en te werken aan een sluitende meerjarenbegroting, u krijgt het dus druk deze zomer.

Het college zegt zelf dat het van belang is om de vinger STEVIGER aan de pols te houden (dan staat te lezen op blz. 40). Voorzitter, met het alleen meten van het aantal hartslagen per minuut ben je er niet, er moet ook gehandeld worden. Dat handelen, zit wat onze fractie betreft in eerste plaats niet in lastenverzwaringen, zoals ook te lezen valt in ons bestuursprogramma. De ChristenUnie staat niet te trappelen om een verhoging door te voeren. Wat onze fractie betreft een extra aanleiding om samen te kijken naar het huidige en toekomstige takenpakket van de gemeente.

Voorzitter, lezende de voorjaarsnota een aantal vragen en opmerkingen.

Ten eerste moet onze fractie complimenten maken over het ingezette personeelsbeleid. De efficiencyslag die hier wordt gemaakt is te prijzen! Blijf verLEANen wat ons betreft.

De arbeidsmarkt is niet rooskleurig. Er kan een flinke toename van het aantal bijstandgerechtigden wordt verwacht. Wij stellen voor om in te zetten op een goede werkgeversbenadering.

U stelt voor de bestuursagenda pas in 2014 te evalueren. Wat ons betreft pleiten we wel voor een kleine tussenevaluatie in 2013.

Op Blz. 14 noemt u toenamen in de kosten van de licentiestructuur. Kunnen niet op basis van best practice van andere gemeenten toch goed kijken naar de (on)mogelijkheden van OpenSource software.

De ontwikkeling van een Gemeentelijk contactcentrum juichen wij toe, wilt u er goed op letten dat de klant centraal staat in dit proces.

Op blz. 40 noemt u andere budgetstructuur van de WMO. Hiervoor richten gaan wij inderdaad nieuw beleid inrichten. Wat ons betreft een reden om voor de begroting 2013 nog een slag te slaan daarmee.

De uitdaging is voor onze gemeente is om meer te doen met minder geld. Er worden heel aantal taken gedecentraliseerd, de gedachte erachter is dat dit op lokaal niveau efficiënter en effectiever kan. Voorzitter, de gedachte achter de decentralisaties steunt de ChristenUnie. Want de lokale overheid heeft immers beter zicht op de lokale situatie. Maar of dit meteen met minder geld goed gaat lukken is de vraag, bovendien echte zeggenschap hebben wij als gemeente maar weinig speelruimte, we worden zo een soort uitvoeringskantoor van het rijk. De ChristenUnie wil liever spreken van: goed bestuur, dichtbij de burger. Dit vraagt om samenwerking met onze inwoners, instellingen en ondernemers. Wij hopen dat u deze kracht beter wilt benutten om dat het kan, en niet omdat het moet.

Voorzitter, de toekomst vraagt om slimme lokale combinaties gericht op eigen kracht. Wij willen u wijzen op de volgende mogelijkheden als input voor de begrotingsdiscussie:

-         Combineer brandpreventie met inbraakpreventie

-         Buit de mogelijkheden van de tegenprestatie voor WWB-uitkering optimaal uit. Er mag best een tegenprestatie tegenover een uitkering staan.

-         Maak op basis van de BOR-systemtiek een onderhoudsplan voor de gemeentelijke gebouwen.

-         Probeer onze accommodaties te “vermarkten”. Ga in overleg met organisatoren van verschillende activiteiten om te kijken welke mogelijkheden de accommodaties voor hen bieden.

Reacties op 'Bijdrage Voorjaarsnotadebat 2012'