WERKBEZOEK ESMÉ WIEGMAN IN BORGER-ODOORN

2012-esme-wiegman-ap-roukema-0614donderdag 03 mei 2012

Maandag 7 mei brengt ons 2e Kamerlid Esmé Wiegman een werkbezoek in Borger-Odoorn. Dit werkbezoek zal in het teken staan van de initiatieven die er zijn voor het plaatsen van windmolens in de Drentse Monden. ’s-Morgens zal zij in gesprek gaan met de heren ten Have en Wolthuis, namens de initiatiefnemers. Om 12.00 uur lunchen we met de heer Rietveld, woordvoerder namens Tegenwind/Platform Storm, en wethouder Jacob Bruintjes.

Hoe staan we er als ChristenUnie in?

De ChristenUnie is een groene partij. Wij zijn voor duurzame energie. Windmolens zijn hier een onderdeel van. In de vorige statenperiode is het nieuwe Provinciale Omgevingsplan vastgesteld. De Drentse bevolking is op allerlei manieren gevraagd Drenthe een gezicht te geven. Door de provincie heen zijn avonden belegd en inwoners, maatschappelijke organisaties en anderen uitgenodigd om aan te geven wat zij, als Drenten, belangrijk vinden in onze provincie. Een tv campagne, advertenties in Huis aan Huis bladen ondersteunden de uitnodiging. De provincie  stond met stands  op markten  om mensen uit te nodigen hun mening te geven. Het was niet verwonderlijk dat Rust, Ruimte en Naoberschap hoog scoorden.

In het Provinciaal Omgevingsplan is door de Staten een zoekgebied aangewezen waar het mogelijk is windmolens te plaatsen. Dit zoekgebied is het oostelijk gedeelte van onze provincie, de Veenkoloniën. De ChristenUnie heeft hiermee ingestemd. Het Rijk heeft als doel in 2020 zesduizend MW energie door middel van wind op te wekken. De provincie Drenthe heeft toegezegd maximaal 280 MW van de nationale doelstelling te willen realiseren. Initiatieven van meer dan 100 MW vallen onder de Rijkscoördinatieregeling windenergie. Hier beslist het Rijk, de 2e Kamer, over. Hierover hebben de provincie en de gemeente niets te zeggen. Een ander ijkpunt voor ons als ChristenUnie is de Milieu Effect Rapportage (MER). Wij vinden het belangrijk dat hierin o.a. onderzocht wordt, door een onafhankelijke organisatie, de afstand die nodig is tussen LOFAR en het windmolenpark. LOFAR is in het gebied aanwezig en mag in haar werkzaamheden niet  “gestoord” worden door het plaatsen van windmolens.
Intussen werken de provincie en o.a. de gemeente Borger-Odoorn aan een Drentse gebiedsvisie wind. Deze is bijna afgerond en wordt gezien als toetsingskader voor grootschalige initiatieven. Bij het Rijk is aangedrongen om de gebiedsvisie mee te beoordelen in een milieueffectrapportage over de windmolens.

Om nu als ChristenUnie, landelijk vertegenwoordigd door Esmé Wiegman, lokaal  door raadslid Koop Brandsema en provinciaal  door Statenlid Margriet Stijkel, een goed beeld te krijgen over het hoe  plaatsen we windmolens in dit gebied of niet, is dit werkbezoek georganiseerd.
Uitgaande van de provinciale doelstelling van  280 MW  betekent dit  93 molens van 3 MW verdeeld over 2 windparken in een gebied van meer dan 80 vierkante km. Initiatief Oostermoer gaat uit van 120-150 MW en de Drentse Monden gaat uit van 300-450 MW. In de verdeling van het provinciale plaatje zou dat voor Oostermoer neer komen op 31 en voor de Drentse Monden op 62 windmolens van 3 MW. Wanneer gekozen wordt voor 5 MW wordt de verdeling  19 molens voor Oostermoer en 38 voor de Drentse Monden. Met dit plaatje hebben we de reeds geplaatste molens, o.a. in Coevorden, buiten beschouwing gelaten. Wanneer we deze molens meetellen vallen de hiervoor genoemde aantallen lager uit.

De uitkomsten van de Milieueffectrapportage, de Rijkscoördinatieregeling en de gebiedsvisie zien wij als kaders en de gesprekken met de voor- en tegenstanders helpen ons  om tot een weloverwogen beslissing te komen.

Archief > 2012 > mei