Accountant gemeente Noordenveld niet bevoegd

accountantvrijdag 13 april 2012 14:40

De Gemeenteraad van Noordenveld heeft op woensdagavond 11 april besloten om te stoppen met haar accountant Aksos omdat de accountant niet bevoegd is om de controle op de jaarrekening 2011 uit te voeren. Aksos staat namelijk niet ingeschreven in het AFM-register. Bij hetzelfde besluit op woensdagavond 11 april heeft de Raad de opdracht gegeven om Deloitte de jaarrekening 2011 te laten controleren en z.s.m. de aanbestedingsprocedure op te starten om een geschikte nieuwe accountant te vinden.

De bevoegdheid van de accouant is een belangrijke zaak. De wet verplicht gemeenten om te werken met bij de AFM geregisteerde accoutants.De Autoriteit Financiële Markten (AFM) houdt toezicht op de financiële markten: op sparen, beleggen, verzekeren en lenen. Het is belangrijk dat het publiek, het bedrijfsleven en de overheid vertrouwen hebben in de financiële markten. En dat de markten op een duidelijke en eerlijke manier werken. Daarom houdt het AFM toezicht op de financiële markten.De AFM is onafhankelijk. Toch is de AFM wel verbonden met de overheid. Het ministerie van Financiën is politiek verantwoordelijk en benoemt het bestuur van de AFM. Zij keurt ook de begroting goed en stelt de heffingen vast.

In de raadsvergadering van 7 maart jongstleden is de Raad vertrouwelijk op de hoogte gesteld van een 2-tal brieven van het Ministerie van Binnenlandse zaken over het functioneren van de accountant.De ene brief bevatte informatie die ongefundeerd was en de gemeente kon aantonen dat de huisaccountant bevoegd was om de controle van de jaarrekening 2010 uit te voeren. De tweede brief bevatte een algemene waarschuwing aan gemeenten en provincies om met de accountant te overleggen over de uitvoering van controles in het kader van de SiSa.

Deze brieven hebben geleid tot gesprekken met de betrokken accountant. Er was ongenoegen over de gang van zaken en informatievoorziening door de accountant ontstaan. Er is vastgesteld dat we door de accountant niet tijdig, onvoldoende of niet geïnformeerd zijn over zaken de speelden rondom de ontwikkelingen bij Aksos accountants. Verder staat vast dat Aksos accountants niet (voor de controle die was gepland in april) of in elk geval niet tijdig (voor de controle die nu zal plaatsvinden in mei) zal zijn ingeschreven bij het AFM om de jaarrekening 2011 te controleren. Verder kan men op dit moment geen relevante informatie verstrekken over de samenwerking die men met een ander bureau aan het realiseren is.

Deze stand van zaken leidt tot de conclusie dat Aksos niet ingezet kan worden op het controleren van onze jaarrekening. Daarom zal het contract met Aksos worden beëindigd.

Voor de controle van de jaarrekening 2011 wordt voorgesteld Deloitte een opdracht te verstrekken. De keuze van dit bureau voor deze opdracht kan onderhands gemaakt worden (kosten van de dienst zijn lager dan 25.000 euro). De keuze is op dit kantoor gevallen omdat het in het nabije verleden de huisaccountant van de gemeente Noordenveld is geweest, een gerenommeerd kantoor is dat ook ervaring heeft met de financiële verwerking van het IGS (ze zijn huisaccountant van de gemeente Leek).
Tenslotte zal de Raad de aanbestedingsprocedure voor de huisaccountant voorbereiden en uitvoeren.

Reacties op 'Accountant gemeente Noordenveld niet bevoegd'