Toelichting op Financiële Kadernota 2013

spaarpotmaandag 02 april 2012 13:25

De financiële kadernota is in de Gemeente Noordenveld een opmaat naar de voorjaarsnota en vervolgens naar de programmabegroting, die ook een meerjarenperspectief biedt. In de kadernota geeft de raad haar accountant en het college haar aandachtsgebieden voor de accountantscontrole en de keuzes mee voor het komende begrotingsjaar, om binnen de financiële mogelijkheden de doelstellingen te halen. Hierbij de toelichting van de ChristenUnie op de kadernota 2013.

Voorzitter, Wij, als raad, stellen voor dat de accountant enkele aandachtspunten heeft tijdens de accountantcontrole, te noemen: Grondexploitaties, De transities AWBZ, Jeugdzorg en Wet werken naar Vermogen, WSW. Wij kunnen ons deze onderwerpen voorstellen, gezien de ontwikkelingen op deze gebieden.

Ten tweede, voorzitter, worden een heel aantal aspecten van de kadernota bepaald door nationaal beleid. Dit nationale beleid kent, naast de huidige bekende transities,  een heel aantal onzekerheden, en zeker gezien de onderhandelingen in het Catshuis. Soms komt uit de hoge hoed ook voor ons nog een aantal ongename verrassingen, zoals de wijzigingen in het gemeentefonds door de invoering door de BAG. Hoe denkt de Wethouder Financiën hier adequaat mee te kunnen omgaan richting voorjaarsnota en begroting? Ik hoor graag zijn visie hierop.

Voorzitter, de bezuinigingen die wij middels de vaststelling van de begroting 2012 hebben meegekregen krijgen vorm meldt de kadernota, zoals de BOR. Wij zien benieuwd naar de voortgang hierop en de uitwerking hiervan. Wil het college ons actief blijven informeren hierover?

Voorzitter, we zijn blij om te lezen dat we het huidige minimabeleid willen handhaven en dat ook op de uitvoering van WMO niet zal worden bezuinigd, dit is in de lijn van ons bestuursakkoord. Wij moeten inderdaad de zwakken in hun kwetsbaarheid zo goed mogelijk helpen. We realiseren ons dat dit niet makkelijk zal worden, maar u kunt er op rekenen dat de ChristenUnie hierop scherp zal letten.

De lijn die u voorstelt als het gaat om nieuw beleid is helder. Gelukkig constateert u ook o pagina 14 dat een beleidsloze organisatie geen toekomst voor Noordenveld is.

Voorzitter, wij hebben zorgen als het gaat om onze vermogenspositie. De ChristenUnie is helder daarover: verminder als het kan onze schuldenlast, maak spaarpotjes voor investeringen in de toekomst. Op pagina 16 werkt u met een rekenrete van 5%. Wilt u daar nog eens goed naar kijken naar de mogelijkheden? Tegenwoordig is geld lenen ondanks strengere eisen wel goedkoper geworden. Wellicht dat herfinanciering een goedkopere optie is.

Voorzitter, op pagina 17 komt u met bevolkingscijfers en onlangs kwam u met een 1000-woningenplan. Hoe matcht het 1 met het ander?

Gezien de stijgende energielasten wordt het nu tijd om ons energieverbruik drastisch te verminderen. Ik wijs u graag op een goede mogelijkheid: zonnepanelen.

Tenslotte Voorzitter, het is inderdaad een grote uitdaging om in de komende tijd om te werken aan blijvende sluitende meerjarenbegroting, met daarbij de ambitie om een goed voorzieningenniveau te handhaven gekoppeld aan een acceptabele lastendruk. Wij kunnen niet anders dan het college en ons als raad bij het maken van de juiste keuzes veel wijsheid toe wensen.

Reacties op 'Toelichting op Financiële Kadernota 2013'