Fractievoorzitterscongres 2012 in Middelburg

ChristenUnie Fractiecongres Zeelandmaandag 30 januari 2012

Op 13 & 14 januari 2012 werd het eerste fractievoorzitterscongres voor fractievoorzitters van Provinciale Statenfracties van de ChristenUnie gehouden. De ChristenUnie Zeeland nam hierin de aftrap door een tweedaagse te organiseren met als doel professionalisering van de fractievoorzitters. Tjisse Stelpstra nam ook deel aan dit congres.

We mogen er blij mee zijn dat in heel Nederland activiteit van de ChristenUnie te bespeuren is, ook op provinciaal vlak. In veel provincies door zittende Statenleden, in andere provincies door inspirerende mensen die hun best blijven doen de volgende verkiezingen weer te zorgen voor nieuwe kansen voor de ChristenUnie. Voor al deze fracties is het van belang dat er een goede leider is die inspirerend en goed onderlegd de kar kan trekken van de fractie in de altijd drukke provinciale politiek.

Het congres begon met een workshop van trainer Michiel Gouman die de nadruk legde op talenten en kwaliteiten en hoe die verder uitgebouwd kunnen worden. Gedurende de morgen werd er gesproken over de kwaliteiten van de fractievoorzitters zelf, maar ook over de kwaliteiten en talenten die in iedere fractie aanwezig zijn. Het kwam tot een inspirerend gesprek waarin men elkaar ook op ideeën kon brengen door ervaringen te delen.

De middag stond in het teken van een meer inhoudelijk thema, namelijk kunst en cultuur. Een thema waar binnen de ChristenUnie vaak niet erg veel nadruk op wordt gelegd, maar wel een thema dat een kerntaak is van de provincie. Aan dit thema werd invulling gegeven door een bezoek aan het Zeeuws Museum waar directrice Marjan Ruiter op inspirerende wijze haar visie gaf op de rol van musea in het beheren van het erfgoed en ook de rol die de provincie daarin heeft. Dit bezoek werd afgesloten met een rondleiding door het Zeeuws Museum waar het Zeeuwse erfgoed op een eigentijdse manier tentoongesteld wordt.
Vervolgens brachten de fractievoorzitters een bezoek aan het Cbk: het Centrum voor de beeldende kunst (waar in Zeeland ook architectuur en vormgeving wordt behandeld). Kathrin Ginsberg, directrice van het Cbk Zeeland vertelde hier over de rol van het Cbk voor kunstenaars en voor Zeeland. Daarna kwam Liesbeth Labeur aan het woord (‘Artiestennaam: Sela). Liesbeth is een kunstenares met een christelijke achtergrond die bijzondere moderne kunst maakt waarin ze haar achtergrond vaak ook verwerkt. Het kwam tot een bijzonder gesprek waarin duidelijk werd dat kunst ook voor christenen een belangrijke rol kan spelen.

De zaterdagmorgen stond in het teken van intervisie. Onder leiding van trainer Ron de Rover gingen de fractievoorzitters aan de slag met een casus die aan de hand van de intervisiemethode werd uitgewerkt. Op deze manier werden de fractievoorzitters in staat gesteld hun ervaringen te delen rondom problemen/kwesties die zich in iedere fractie ongetwijfeld voor kunnen doen.

Rondom de activiteiten was er natuurlijk de gelegenheid tot gesprek en het nader leren kennen van elkaar. De doelstelling was geslaagd, door elkaar beter te leren kennen en samen aan de slag te gaan tijdens het congres zijn de banden versterkt en zal samenwerking op inhoudelijke thema’s die de provincies overlappen eerder aangegaan worden.

(met dank aan Esther van de Vreede voor de tekst en de foto's)

Archief > 2012 > januari